۰ نفر
۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
آزمایش خون بدون نیاز به خون

ایسنا نوشت: تیمی از محققان به رهبری موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در تلاش برای قابل تحمل‌تر کردن آزمایشات نظارتی خون، دستگاه آزمایش جدیدی طراحی کرده‌اند که بدون سوزن و تنها با اتصال بر روی نوک انگشتان به نمونه برداری از خون می‌پردازد.

پیگیری سطوح سلول‌های سفید خون در بیماران شیمی‌درمانی، وظیفه‌ای پیچیده اما بسیار حیاتی است. درمان می‌تواند به سرکوب سیستم ایمنی بدن و کاهش تعداد سلول‌های سفید خون منجر شده که به نوبه خود می‌تواند خطر عفونت‌ها و سایر عوارض جدی را افزایش دهد.

پر واضح است که برای زیر نظر داشتن همه چیز، بیماران موظف به انجام آزمایش خون منظم هستند، اما یک گروه بین‌المللی از دانشمندان یک روش جایگزین کمتر تهاجمی را برای این کار معرفی کرده‌اند. دستگاه آزمایش جدید leukometer با قابلیت شمارش سلول‌های سفید خون از طریق پوست در زمان واقعی، می‌تواند به منظور کمک به پزشکان برای تشخیص مناسب و درمان به موقع، به سادگی به نوک انگشتان متصل شود.

مزیت بزرگ leukometer نسبت به سایر روش‌های رایج نمونه‌گیری خون، فوری بودن آن است. به گفته محققان، نمی‌توان هر ساعت آزمایشات خون را بر روی بیماران شیمی‌درمانی انجام داد و همچنین ممکن است وضعیت بیمار در مدت کوتاهی وخیم‌تر شود. اگر بتوان کاهش تعداد سلول‌های سفید خون را بطور زودهنگام شناسایی کرد، می‌توان برای بازگشت آن‌ها به سطوح سالم، دارو تجویز کرده و اجازه مبارزه با عفونت را به بدن داد.

علاوه بر آن، اگر یک بیمار سریعتر از حد انتظار دوره نقاهت بعد از سرکوب سیستم ایمنی را بگذراند، می‌توان دارو را بر این اساس برای کاهش زمان بهبود کلی تنظیم کرد.

Leukometer عملکردی شبیه به پالس اکسیمتر (Pulse Oximeter) یا اکسیژن‌سنج خون دارد که با کمک آن می‌توان میزان درصد اشباع اکسیژن خون سرخرگ انسان را اندازه‌گیری کرد. این دستگاه با ردیفی از ‌LEDها و یک لنز کوچک، نور را منعکس کرده و تصاویر مرتبط با مویرگ‌ها را فقط در زیر سطح پوست جمع‌آوری می‌کند. همانطور که نور در فرکانس‌های خاص توسط هموگلوبین خون و نه سلول‌های سفید جذب می‌شود، آن‌ها حرکت ذرات شفاف را از طریق مویرگ نشان می‌دهند.

دستگاه سپس با استفاده از الگوریتم به تجزیه و تحلیل این تصاویر و برآورد غلظت سلول‌های سفید خون می‌پردازد. به گفته محققان، همه این‌ها در یک دستگاه قابل حمل متناسب با سلیقه کاربر که می‌تواند به نظارت بیماران بر شمارش سلول‌های سفید خون خود در خانه کمک کند، وجود دارد. چیزی که می‌تواند به ویژه در مناطق روستایی و یا کشورهای در حال توسعه با ارزش باشد.

کارلوس کاسترو، مهندس پزشکی در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) و از اعضای این پژوهش اظهار کرد: همچنین امکان دارد که اندازه گیری‌ها به طور مداوم انجام شوند، و گزینه های درمانی که قبلا ممکن نبود به اجرا درآیند.

کاسترو و گروهش که شامل محققان دانشگاه بوستون، دانشگاه پلی‌تکنیک مادرید و مرکز تحقیقات ملی سرطان اسپانیا (CNIO) سه نمونه پیش‌ساخت ازدستگاه leukometer را توسعه داده‌اند. دستگاه اول، میکروسکوپ قابل حملی بود که روی نوک انگشت بیمار قرار می‌گرفت، در حالی که وظیفه دومین دستگاه، نظارت بر ارتقای انجام شده بر روی میکروسکوپ بود که منجر به کیفیت بهتر تصاویر می‌شد. سومین پیش‌ساخت با یک دوربین تلفن همراه کار می‌کند و تصاویر را برای تجزیه و تحلیل به یک سیستم مرکزی می‌فرستد.

محققان امیدوارند که محصول بتا بتواند در سال 2017 در دسترس عموم قرار بگیرد و اگربتوانند بودجه کافی جمع آوری کنند محصولی آماده فروش را تا سال 2019 در بازار داشته باشند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رزا IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    12 0
    خواهش می کنم ازاین دستگا ه زودتر به ایران وارد کنید
  • بی نام IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    3 3
    برا دخترا که به محض خون دادن بیهوش میشن خیلی خوبه
  • محمودصابریزاده از لامردفارس A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    3 0
    باسلام خداخیرتاون بده
  • سید IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    4 1
    کاش نمونه این دستگاه برای دیابتی ها که روزی 45 دفعه باید تست خون بدن می اومد. اونها بیشتر از هر کسی نیاز مند این دستگاهند.