محمد سالاری در نشست خبری امروز خود انتقادات زیادی را متوجه قالیباف و تیم مدیریتی شهرداری کرد که پس از همراهی های اخیر او با مدیریت شهری، جای تعجب داشت.

امید سلیمی بنی: رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در نشست خبری امروز خود، با انتقادات زیادی از عملکرد شهرداری، عنوان کرد حرکت راهبردی و تصمیم کلانی در مدیریت شهری برای زیر پا گذاشتن قانون و رانت خواری به وجود آمده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین سالاری که در ماه های اخیر به دلیل همراهی با قالیباف در سفر اروپا مورد انتقاد برخی از اعضای فراکسیون اصلاح طلب شورا قرار گرفته بود در نشست امروز خود سنگ تمام گذاشت و فعالیت های شهرداری را در یک ساله اخیر زیر علامت سوال برد.
او در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه شهرداری تهران تکالیف طرح تفصیلی را اجرا نکرده، گفت: ما مسایل را با معاونت شهرسازی و معماری سابق مطرح کردیم. بعضا دیدیم که برخی از ضوابط قبل از تصویب طرح تفصیلی احیا شده است. در کمیسیون نظارت و شهرسازی کارگروه نظارتی را از کارکنان بازنشسته شهر تهران ایجاد کردیم این مسایل به دقت بررسی می شود.

شهرداری دسترسی نظارت شورا را قطع می کند
محمد سالاری با اشاره به الکترونیکی شدن فرآیند صدور پروانه ساخت و ساز در تهران گفت:به صورت راندوم مصوبات کارگروه های معماری و شهرسازی مناطق را بررسی کردیم تا مغایرت ها را نسبت به طرح تفصیلی مشخص کنیم. بعضا شهرداری دسترسی های ما را به پرتال شهرداری و سامانه صدور پروانه قطع می کردند، در حالی که باید دسترسی برای نظارت به عملکرد شهرداری به صورت مستمر و آنلاین موجود باشد.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در ادامه سخنانش گفت: لان دسترسی من به پرتال شهرداری دایر است ولی باز شاهد بودیم از نیمه دوم سال گذشته تحرکاتی در شهرداری ها ایجاد شده که میزان تخلفات به طور چشمگیری افزایش یافته. یکی از دلایلش این است که شهرداری از لحاظ درآمد و ساخت و ساز دچار مشکلاتی شده. شورای عالی شهرسازی و معماری بلندمرتبه سازی را ممنوع کرده و ما نیز بر عملکرد شهرداری مناطق بیش از گذشته نظارت کرده ایم. از سوی دیگر متخلفان ساخت و ساز وقتی می بینند رسانه ای درباره گودبرداری یا تخلفات ساخت و ساز، گزارشی منتشر کرده، دیگر آرامش ندارند و این نظارت رسانه ای در طول تاریخ مدیریت شهری، بی نظیر بوده است. فشاری که برای کسب درآمد به شهرداری های مناطق می شود، باعث می شود آنها برای نظارت بر زیرمجموعه های خود، کوتاهی کنند.
او با بیان اینکه وضعیت نظارت بر نواحی مختلف شهرداری خوب نیست گفت: میزان تثبیت تجاری های خلاف بسیار زیاد شده. تعداد کرکره های مغازه هایی که گذاشته می شود، در عید و بعد از عید بسیار وحشتناک شده. برخی مردم با عوامل شهرداری کنار می آیند که بیایند کرکره بگذارند و مغازه تجاری درست شود یا در حیاط خانه ای، تخلف تجاری شود. این موضوعی جدی شده.
سالاری در ریشه یابی تخلفات جدید شهرداری گفت: مشکل اینجاست که بودجه را زیاد گرفته ایم و برای تامین درآمد شهرداری مجبور است به سمت این راهکارها برود. ما مخالف افزایش بودجه بودیم و به نظر می رسد بودجه باید خیلی انقباضی بسته شود. امسال سال آخر دوره مدیریت شهری است و باید تکلیف بدهی های مردم مشخص شود. لذا به مدیریت شهری این هشدار را می دهیم.

در ادامه مشروح این نشست خبری را که در سالن اجتماعات شورای شهر برگزار شد، می خوانید:

بازنگری در طرح تفصیلی به چه صورتی است؟
محتوای طرح جامع و تفصیلی باید منعطف باشد و پایش شود. این طرح در کمیته پایش در معاونت شهرسازی و معماری پایش شده و دو منطقه تاکنون پایش شده اند و اصلاحات در کمیسیون ماده 5 تصویب شده. پایش منطقه 8 و 12 انجام شد و بر اساس رویکرد جدید شهرداری در بناهای تاریخی منطقه 12، مشکلات طرح تفصیلی حل شود.

موضع کمیسیون شهرسازی شورا در برابر لغو یکجانبه تفاهم نامه شهرداری با سازمان نظام مهندسی چیست؟
ما لغو یک طرفه تفاهم نامه شهرداری تهران با سازمان نظام مهندسی را که بی قانونی است، نمی پذیریم. اعتقاد داریم کار باید حتما به سازمان نظام مهندسی برگردد و امیدوارم تکلیف مردم با مدیریت شهری مشخص شود. حوزه خدمات فنی و مهندسی باید رقابتی باشد و قانون می گوید کار باید توسط نظام مهندسی انجام شود. بعضا یک پروژه مجبور است ناظر و مشاورش را از 4 جا بگیرد و اینها باعث بوروکراسی می شود. می شود روندها را اصلاح و فرآیند صدور پروانه را کوتاه کرد تا مردم کمتر اذیت شوند. حضور نظام مهندسی باعث شده کیفیت ساخت و ساز به خصوص در حوزه گودبرداری و رعایت استانداردهای سازه، ارتقا پیدا کرده. لغو این تفاهم نامه به کیفیت ساخت و ساز لطمه می زند. از سوی دیگر واهمه داریم مانند گذشته ناظران ساختمانی به صورت صوری وارد شوند و در آخر کار، وارد شوند و امضا کنند.


حل مشکلات پیمانکاران شهرداری برای گرفتن مطالبات معوق شان را چطور ارزیابی می کنید؟
بدهی به پیمانکاران موضوع قابل توجهی است که مردم را دچار مشکلات جدی کرده. این مسئله باعث ایجاد فضای رانتی در شهرداری شده. طبیعی است هر کسی نتواند بدهی اش را بگیرد، سعی می کند ارتباطاتی برقرار کند تا طلب خود را بگیرد. این یکی از معضلات مهم شهرداری است. این میراث خوبی برای شهردار آینده تهران نیست و امیدوارم آقای قالیباف به این نکته توجه کند.
از سوی دیگر باید میزان بدهی ها به اطلاع عموم برسد و برای تسویه این بدهی ها نیز فکر اساسی شود. ما نگرانیم دوباره از اعتماد شورای شهر به شهرداری، برای درآمدزایی سواستفاده می شود. استراتژی معاون شهرداری و معماری شهرداری بسیار نگران کننده است. برخی بخشنامه ها را که ما لغو کرده بودیم دوباره احیا کردند. ضریب کا (عوارض ساخت و ساز) را در مناطق هنوز ابلاغ نکرده اند و مردم وادار شده اند از ترس گران شدن، تجاری های بیشتری را خرید کنند، پروانه بیشتری بگیرند و ساخت و ساز را افزایش دهند. از سال 90 تا 91 سه ماه سه ماه طرح تفصیلی را عقب انداختند و الان هم همان کار را می کنند. مردم از ترس منع شدن از ساخت و ساز، مدام پروانه گرفتند و الان نیز همان رویکرد در این راستاست. اجرای مصوبات شورای شهر را یک سال عقب انداختند. این خلاف قانون است و بازی کردن با اذهان عمومی برای درآمدزایی است. مجموعه این اقدامات یک بسته راهبردی و تصمیم کلان در شهرداری است که سعی در ایجاد درآمدزایی دارد.

نظر شما درباره واگذاری فروشگاه های شهروند چیست؟
تصمیماتی مانند واگذاری شهروند نیز در راستای مشکلات مالی است که شهرداری تهران پیدا کرده. ما معتقدیم باید شهرداری درآمدهای پایدار داشته باشد. شهرداری 22 درصد از مالکیت یک "مال" در شهر، را داشت که سالی 225 میلیارد تومان درآمد اجاره دادن این فضاهای تجاری می شود. یعنی با مالکیت بخشی از یک مگامال می شود درآمد شهرداری یک منطقه را تامین کرد. من این طرح را مطرح کردم ولی باز هم لابی کردند و نگذاشتند این طرح اجرا شود.
شهرداری درباره واگذاری فروشگاه های شهروند با بانک شهر تفاهم ضمنی داشت که کلیت این فروشگاه ها به بانک شهر واگذار شود. ما در شورای شهر به این نکته رسیدیم که این فروش باید با مصوبه شورای شهر باشد. ما به این نکته رسیدیم که اجازه فروش شهروند را ندهیم و شهرداری بدهی های خود را به این بانک از محل دیگری تامین کند.


چه راهکارهای نظارتی برای کاهش تخلفات شهرداری داشتید؟
متاسفانه شورای شهر تهران در حوزه نظارتی موفق نبود. البته این به جایگاه شورا و عدم تحقق مدیریت یکپارچه شهری هم برمی گردد. الان نمایندگان شورای شهر به نمایندگی از احزاب سیاسی در شورا حضور دارند. هنوز تشکل های صنفی قوت نگرفته اند که بتوانند در حوزه شورا نماینده بفرستند. این باعث شده وقتی به حوزه استیضاح شهردار می رسیم، موضوع سیاسی می شود. شهرداران مناطق با تایید شوراها انتخاب می شوند. شورا باید بتواند برای تخلفات شهردار منطقه تصمیم بگیرد. چون اگر قرار است با یک تخلف در مناطق، شهردار تهران استیضاح شود، ثبات مدیریت از بین می رود. برخی تخلفات به حدی رسیده که فرد متخلف هر مبلغی جریمه شود، باز هم برایش صرفه دارد. فردی که تخلف انجام داده و میلیاردها سود کرده، برایش این تخلف، برند شده، در حالی که باید مجرم شناخته شود.

چرا تخریب طبقه غیرمجاز پاساژ علاالدین کامل نشد؟
برای ما باعث تاسف است با وجود تصویب شورای شهر و همراهی قوه قضاییه و شهرداری، ما هنوز موفق به قلع و قمع کامل طبقه غیرقانونی در این بنا نشده ایم. اگر این اتفاق به صورت کامل می افتد، الگویی برای سایر متخلفان ساخت و ساز می شد تا بفهمند دیگر رانت، پولدار بودن و لابی کردن، جواب نمی دهد. در کمیسیون ماده 100 رای بر قلع و قمع طبقه غیرمجاز این پاساژ گرفته شد. شهرداری تهران از شورای امنیت مجوز گرفت ولی باز هم تخریب این طبقه کامل نشده. امیدواریم در سال جاری قلع کامل این طبقه را داشته باشیم. قطعا پیگیری می کنیم این طبقه پیگیری شود. این پروسه طولانی شده.


چه کرده اید تا تخلفات شهرداری در حوزه درآمدزایی با تصویب درآمد روزانه 50 میلیارد تومان کاهش یابد
این سئوال باید از همه اعضای شورای شهر پرسیده شود. باید درآمدهای پایدار برای شهرداری تصویب و دیده شود. ما از مخالفان جدی افزایش بودجه بودیم. همه مذاکرات موجود است و حاضریم در اختیار خبرنگاران بگذاریم. بنده همیشه مخالف افزایش میزان بودجه بودم.امسال طبق برنامه 5 ساله باید بودجه 21 هزار و 200 میلیاردی می بستیم ولی بودجه را روی 17 هزار و 800 میلیارد بستیم.


تصمیم دارید دوباره از تخلفات شهرداری انتقاد کنید؟
ما همچنان از ابتدای شورا، تخلفات شهرداری را اعلام کرده ایم. الان هم در حوزه های نرم افزاری، شهرداری ورود پیدا کرده و من مدافع این ورود هستم. در بحثهای منطقه 12 مدافع شهرداری هستم. این که شهرداری ها به موضوعات نرم افزاری مانند بناهای تاریخی و میراثی، ایجاد فضاهای سبز و باز، پیاده راه سازی و مانند آن ارزشمند است. در این زمینه وظیفه دارم از در این حوزه ها شهرداری حمایت کنم. جایی هم که تخلف بوده، سعی کردیم در مسیر کارشناسی موضوع را پیش ببریم. جاهایی هم دیدیم توان نداریم و موفق نیستیم، رسانه ها را به کمک می گیریم


مردم با مشکل عدم صدور شناسنامه فنی ساختمان در تهران مواجهند و قانون پیش فروش املاک به همین دلیل اجرا نمی شود. چه اقدامی برای صدور شناسنامه فنی ساختمان توسط شهرداری انجام دادید؟
کمیسیونی مرکب از اعضای سازمان نظام مهندسی و اعضای هیات 5 نفره ای در این حوزه ها تصمیم گیری می کنند. معاونتهای استانداری، شهرداری و سازمان نظام مهندسی، در این هیات هستند و با آنها جلسات متعدد داشتیم. خوشبختانه تاکنون دو شناسنامه فنی در تهران صادر شده. در بیش از هزار پرونده ساخت و ساز از مردم هزینه صدور شناسنامه را گرفته اند ولی فقط 2 شناسنامه فنی صادر شده. به نظر می رسد سازمان نظام مهندسی قصور داشته. در حقیقت، در فرآیند صدور شناسنامه فنی، اختلاف وجود دارد. تعیین مجری ذی صلاح در این باره موثر است. شناسنامه فنی ساختمان یعنی از ابتدای تخریب و گودبرداری تا اتمام سازه باید فرآیندها به صورت جزئی در این شناسنامه قید شود و مسئولان قانونی هر قسمت ذیل صفحات را امضا کنند. چون در تعیین مجری ذی صلاح اختلاف است، آنها نیز بهانه داشتند و شناسنامه را صادر نکردند. الان این موضوع آغاز شده و این را هم در نظر داشته باشید ما به عنوان شورای شهر، مسئول تدوین شناسنامه فنی نبودیم. بلکه به عنوان نماینده مردم، این موضوع مهم را دنبال کردیم و صدور شناسنامه فنی آغاز شده است.

چه میزان از درآمدهای شهرداری به دلیل تخلفاتی است که اشاره کردید؟
آمار دقیقی نداریم. هنوز درآمد شهرداری از تخلفات، احصا نشده. چون مثلا در کمیسیون های ماده 5 و 100 رای بر قلع بنا داده می شود و پرونده می رود در منطقه و از متخلف عوارض می گیرند و نهایتا عدد و رقم دقیقی از این درآمدزایی نداریم. ولی می دانیم که ارقام کمیسیون ماده 100 رقم قابل توجهی نیست.


47231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =