۰ نفر
۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۴

تاریخ هشت ساله ایران از 1384 تا 1392 غم انگیز و پر خسارت بود و تا سالیان دراز هر کسی به هر میزانی در ایجاد آن وضعیت نقش داشته باید توبه کند و از مردم نیز پوزش بخواهد! اگرچه خوشبختانه با درایت مسئولین، کارکرد مثبت سیاست و حکومت در ایران و موقع شناسی مردم و حضور موثر آنان به پای صندوقهای رای در سال 92 آن روند قهقرائی متوقف شد اما حداقل انتظار مردم آنست که همه از اشتباهات خود درس بگیرند و راه و روش ، نحوه تعامل با مردم خود را با رعایت اصول شفافیت، مسئولیت پذیری و پاسخگوئی بهبود بخشند.

با درخواست مسئولین کشور از مردم برای بازگشت آنها به صندوقهای رای و اعتماد و اطمینان نسبی بخشی از آنها سرنوشت انتخابات به گونه ائی رقم خورد که روش جدیدی در تعامل با دنیا پیش گرفته شد که نتیجه آن نجات سیاست خارجی از گاز گرفتگی و خفگی بود. این امر به نوبه خود پروژه ایران هراسی که از داخل و خارج هدایت میشد به بن بست کشاند و مردم شکوفه های امید را بر درخت دو ساله برجام دیدند. این مدل رفتاری با دنیا باید برای کسب منافع حداکثری ملت بزرگ و فهیم ایران در داخل نیز دنبال شود.
الگوی تعامل سازنده با دنیا هم منافع ملی ایران را تامین می کند و هم صلح و امنیت را به منطقه می اورد. دیپلماسی از جنس قدرت نرم است و الگوی رفتاری ما در سیاست خارجی طی دوسال گذشته توانست با ایجاد قدرت نرم نه تنها پروژه ایران هراسی را از بین ببرد بلکه موفق به ایجاد فضای تنفسی جدید برای سیاست خارجی و کشور شد تا بتواند با دنیا گفتگو و تعامل مثبت داشته باشد.
علیرغم توجه خاص و البته ضروری به مسائل خارجی متاسفانه در صحنه داخلی کمتر به بازسازی اجتماعی ، مشکلات و گسلهای آن پرداختیم و مشکلات اقتصادی مردم نیز مزید بر علت شد که کمتر به اینگونه مسائل و مخصوصا" ناهنجاریهای سیاسی اجتماعی پرداخته شود. ما با حذف به جائی نمی رسیم و اصل اساسی فراهم کردن مشارکت همگانی برای تقویت زیر ساختهای مادی و معنوی رشد و توسعه کشور است. بدون شک مشارکت هدفمند، با علاقه و انگیزه شهروندان در هر زمینه ائی نیز در جامعه تولید قدرت نرم میکند و باعث بهبود کارکرد نظام سیاسی کشور، بهره دهی بهینه ، زندگی راحت تر ، سالم تر و با کیفیت بالای مردم از جهت اخلاقی و روانی خواهد شد. هر چه میزان و کیفیت مشارکت بالا باشد این قدرت تولید شده موثر تر و با اقتدار بیشتری است.
بنابراین استفاده از قدرتهای همگن در داخل و خارج هم باعث ایجاد هم افزائی میشود و هم از هرز نیرو و ظرفیتهای کشور جلوگیری میکند. ما به سمت کمبود و فقر منابع پیش میرویم و در اطرافمان و در منطقه خاورمیانه نیز مسائل و مشکلات فراوان سیاسی اجتماعی در حال شکلگیری و وقوع هستند و این تحولات محیطی ایجاب میکند کشور را از طریق قدرت نرم و با حداقل هزینه اداره کنیم. اختلاف من با فرد و یا افرادیکه بنده و یا امثال من را احراز صلاحیت! نمی کنند اینست که ما معتقدیم فرهنگ، ارزشهای دینی، اخلاقی و موقعیت ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی نیاز به کارهای سخیف و تحقیر مردم و ملتهای دیگر و حتی دشمنان ندارد.
اقداماتی نظیر پخش عکس تسلیم شدن سربازان دستگیر شده آمریکائی و یا نشان دادن گریه آنان در تلویزیون و یا بازسازی آنچنانی صحنه با غل و زنجیر و ارایش آنچنانی تر در راه پیمائی بیست و دوم بهمن سالجاری در قم نیاز به پاسخگوئی دارد و لازم است دستگاههای نظارتی به راحتی از کنار چنین وقایعی که باعث ایجاد وهن نقش دولت ایران است عبور نکنند. ما می گوئیم می توان با تمسک به ارزشهای مذکور، اصول انقلاب و استفاده از قدرت نرم نظام و کشور را کمک و مقتدر تر نمود و باعث سرافرازی اسلام شد. تولید قدرت نرم نیز فقط نیازمند برنامه، سازماندهی، نیروی انسانی تربیت شده و آموزش دیده، همکاری و ارتباطات تنگاتنگ بین مردم و هیئت حاکمه، زمان و صبوری است. و من همچنان صبورانه می نویسم و انشاالله موثر افتد!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509343

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    26 51
    جناب تاجیک شما نقش خود را در فتنه 88 روشن کنید بعد بفرمائید نظر دهید .
    • امید IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
      37 7
      اقا محسن یک سرچ ساده کنی متوجه میشی این بنده خدا 6 سال در انگلیس در حصر خانگی بوده و سال 91 به ایران امده. کار سختی نیست داداش. همینطوری گتره ائی یک چیزی انداختن دردی دوا نمی کند. زبان بر کردن مردم کار درستی نیست. ببین به نظر تو حرفش درسته یا نه؟ شما هم اول کمی سواد سیاسی ات را زیاد کن بعد به رگ غیرتت بر بخورد. بدبخت حرف بدی نزده. داره راه نشان میدهد که دو مرتبه از همان سوراخ گزیده نشوید. عوض تشکرتان است. بابا کمی انصاف هم خوبست. عزت زیاد محسن خان
    • بی نام A1 ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
      15 27
      محسن ببند ....
    • امیر تبریز اوغلی A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
      27 6
      ضمن اینکه برجام 1 چیزی رو نمونده بمونه برای برجام2
  • شمس تبریزی 1 A1 ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    23 18
    سلام. شما به نمایش گریه ملوان آمریکایی اشاره کردین و فرمودین نیاز به پاسخگویی داره. در همین کامنتها هم خوندم که عده زیادی همین نظر را داشتن و جالب اینکه اکثرا هم آیت الله شده بودن و از امام حسین و امام علی مایه میذاشتن و این رفتار را زننده میدانستند. حالا از امام علی کجا شنیده که میاد این مدلی تحلیل میکنه بماند که غالبا توی مجالس ختم و قیمه خوری ماه محرم چند کلمه میشنون و درس امام علی شناسی در سیاست راه میندازن. بماند. اولا شخصا نظرم اینه که قرار نیست همه همون حرفهایی را بزنن که سیاست دولته. رای اکثریت را داره؟ بسیار خب. بر اساس همون رای اکثریت هم که داره توافق امضا میکنه. اما این یعنی چی که من باید تو خیابون و هر جایی همون حرفهای دولت را بزنم؟
    • تاجیک IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
      16 15
      سلام. ممنون از مشارکت و پیشنهادات. بنده همانگونه که نوشته ام بطور کلی و مخصوصا" در این شرایط که هستیم (از جهت منطقه ائی و داخلی) با تحقیر مخالفم. چیزی عایدمان نمیشود و هزینه بیخود باید بدهیم. لطف کنید فقط نسبت به نوشته های متن و با توجه به متن مقاله نظر بدهید. من مسئول مطالب دیگران نیستم. اگر شما موافق آنچه اتفاق افتاده است و من نقد کرده ام میباشید فقط کافی است بفرمائید با نظر من مخالفید و دلایلتان را بفرمائید تا من اگر مجاب شدم نظر و مطلبم را اصلاح کنم. دیگر به مسئل فرعی دیگر نپردازید. مطالعه و بررسی وقت گیر است. در نظر بالا 7 خط نوشته شده فقط نیم سطر ان به من مربوط است. لطفا" بزرگواری کنید خلاصه و در موضوع بنویسید تا دیگران هم مداخله کنند و بحث شکوفا شود و شکوفه هایش دیده شود و همه شهادت بدهند. مسئولین و مردم حداقل از نتایج برجام راضی هستند و شما ناراضی!
    • شمس تبریزی A1 ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
      25 4
      جناب تاجیک. مسئولان خود می برند و می دوزند و البته من همیشه هم دیده ام که از کارهای هم تعریف میکنن. تنها استثنای آن اواخر دوره احمدی نژاد بود و فاصله انقلاب تا خرداد 60 است.در بقیه موارد همیشه مسئولان برای هم کارت تشکر فرستاده اند. ضمنا وقتی آزادی نوشتن نباشد، معلوم است که مردم فقط مطالب یک طرفه را می شنوند و راضی هستند. کاری ندارد. اگر شما اینقدر اطمینان دارید چرا یک کانال تلویزیونی در اختیار همین کسانی که به نظام معتقدند و منتقد هر دو جناح هستند نمی گذارید؟ کانال تلویزیونی پیشکش. فقط یه فضای مجزای بدین تا بنویسیم. قول هم بدین فیلتر نمیکنید.
    • شمس تبریزی A1 ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
      20 6
      ضمنا بر اساس کدام نظر سنجی می فرمایید مردم همه راضی هستن؟ ببخشید من این نظر سنجی های آبگوشتی که صدا و سیما و بقیه شرکت ها میکنن را قبول ندارم. یه موسسه مثل زاگبی یا پیو درست کنید تا بر اساس روش های دقیق علمی و آماری نظر سنجی کنن و نتیجه را به طور شفاف روی سایت شون بذارن تا قضاوت کنیم. اما به شرط اینکه نیان مانع انتشار آمار بشوند. شرمنده آقای تاجیک. به گونه ای می فرمایید که گویی در میان 80 میلیون ایرانی، این فقط شمس تبریزی است که ناراضی است. عرض احترام به جنابعالی دارم اما با شما موافق نیستم.
  • شمس تبریزی 2 A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    22 10
    حالا فرض میکنم که فرمایش شما و خوانندگان خبرآنلاین درست باشه و نباید تصویر گریه آنها را نشان میدادن. یه سوال. همین چند ماه پیش همین خبرآنلاین اومد اشک ریختن علی اصغر زارعی را در مجلس موقع تصویب برجام روی سایت گذاشت. تیتر طعنه آمیز هم گذاشته بود که گریه دلواپسان را ببینید. یه عده هم طبق معمول اومدن زیر آن کامنت گذاشتن و شروع کردن به توهین و تمسخر. اشتباه نشه. طرفدار پایداری ها و زارعی نیستم. اما میخوام ببینم چطوره پخش گریه زارعی و توهین به او مشکلی نداره اما پخش گریه ملوان آمریکایی مشکل داره؟ ممکنه یه عده بگن آخه امثال زارعی ما رو به این روز انداختن. می پرسم یعنی آمریکا برای شما گرفتاری درست نکرده و فقط امثال پایداری ها مشکل درست کردن؟
    • بی نام IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
      1 0
      پخش گریه اصلاح طلبان یا اصولگرایان مصرف داخلی داره ولی برای سربازان امریکایی این موضوع برای کشور هزینه خارجی داره. چه خوشمون بیاد چه نیاد ما در دنیا نه ابرقدرتیم نه قدرت، بلکه کشوری معمولی هستبم که در برابر مخاطرات سیاسی جهانی آسیب پذیریم و علی رغم علم به این موضوع همواره خصوصا بعد از انقلاب رفتاری کردیم که برای کشور هزینه داشته مثل تسخیر سفارتهای امریکا، انگلیس و عربستان. البته اشتباه نشود من نمیگویم با متجاوز به حریم کشور برخورد نشود ولی حرکاتی مثل فیلم گریه سربازان امریکایی یا شبیه سازی آنها در راهپیمایی ۲۲ بهمن فقط افکار عمومی دنیا خصوصا امریکا را بیشتر علیه ما تحریک میکند و دیدیم که هزینه حاصل از این تحریکات را هم فقط مردم پرداخت میکنند.
  • شمس تبریزی 3 A1 ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    24 5
    اصلا فرض میکنم جبهه پایداری در حق مردم جنایت کرده، حالا میپرسم جنایت آمریکا بیشتر بوده یا پایداری ها؟ ببینید آقای تاجیک، من این مدل دوگانگی برخورد را علامتی برای تمامیت خواهی فکری طرفداران دولت میدانم. قرار نیست که یه تمامیت خواده بره و تمامیت خواه بعدی جای اون رو بگیره. قبلا هم مثال زدم که درد جناحهای سیاسی در ایران اینه که میگن تا حالا تو سر دیگ حلیم بودی و حالا نوبت ماست. اجازه بدین صریح بگم. اون دوستی گه گفت فلان سیاستمدار به تکامل سیاسی رسیده و میتونه جلوی یکه تازی بایسته، میگم خیر. کسی که تا سن 50 یکه تاز بوده، در زمان کهولت هم همان خواهد بود. او فقط میبیند که قبلا همه چیز بر محور ایشان بوده و حالا نیست. اینه که موضعش عوض میشه. من اسم این را تکامل نمیذارم.
  • شمس تبریزی 4 A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    19 4
    عمر سیاسی مشخص است. مشکل در ایران اینه که تکلیف احساس میکنن و کنار نمی کشن. اصلا میگن کسی که انقلابی باشه استعفا نمیده. اتفاقا انقلابی بودن پویایی را می طلبه. پویایی هم با استعفا نکردن و تکلیف های آن چنانی احساس کردن مغایرت داره. صحبتهای یکی از اصولگرایان را خواندم که میگفت اکثریت قاطع مجلس از اصولگرایان خواهند بود و علی لاریجانی بار دیگر رییس میشه. آقا ایشان دو دوره رییس بوده. به نظرم قحط الرجال دارین که آدمها ریاست میشه رثیه پدریشان. خب بفرمایید آدم نداریم. وقتی آدم ندارین برای چه باید آدم بیاد رای بده؟ فرموده اید مردم شکوفه ها را بر درخت دو ساله برجام دیدن. مطمئنید درخت دو ساله است؟ شما وجین کردین زمین را هم جزو سن درخت حساب کردین؟
    • بانام RO ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
      4 21
      قبلا جواب دادم ولی باز میگم،وقتی ورود نسل جوان رو به عرصه ی مدیریت کلان کشور با رد صلاحیت های ناعادلانه بستند معلومه که کهن کارها بر مسند قدرت خواهند ماند و مدیریت کشور پویا و سرزنده تازه نفس نخواهد بود.این مشکل از کهنه کارها نیست مشکل از سیستم ارزیابی حضرت والا این واسه هزار بار.
    • شمس تبریزی A1 ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
      0 0
      سلام دوست عزیز، با اجازه به بحث ادامه نمیدم. در صفحه دیگر هم جناب تاجیک محترمانه تذکر دادن که خارج موضوع یادداشت ننویسیم و اینکه محذور هم برای سایت و هم برای ایشان وجود دارد و ضمنا انتشار نظرات وقت زیادی را از ایشان میگیرد. اجازه بدین همینجا تمومش کنیم. بخشی از کامنتهای جدید شما را هم در صفحات قبل پاسخ ندادم که عذر خواهی میکنم. بالاخره محدودیت ها را هم در نظر بگیریم. ممنون که تا اینجا رفیق مباحثه ای خوبی بودین. اگر هم به شما جسارتی کردم عذر میخوام. بالاخره بحث است و پیش میاد. موفق باشید.
    • بانام A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
      0 0
      درود جناب شمس،سپاس بابت وقتی که گذاشتید.با آرزوی سلامتی برای جنابعالی.
  • شمس تبریزی 5 A1 ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    20 6
    هر چه نگاه میکنم شکوفه ای نمیبینم و شاید در جوانی دچار پیر چشمی شده ام. اما فرض میکنم که شکوفه ای بر درخخت نشسته و من نمیبینم. اما مواظب باشید شکوفه ها را سرما نزنه قربان. فرمودید ایران هراسی کذایی از بین رفت. خب نگرانی از ایران به خاطر رآکتور آب سنگین و غنی سازی بالای 20 درصد و ذخایر اورانیوم بود. پدرجان بتون ریختن در قلب راکتور و از کار افتادن سانتریفیوژها ایران هراسی را از بین برد نه دیپلماسی. این نیاز به دیپلماسی نداشت. به من شمس تبریزی می گفتین از همین سر کوچه یه مشت کارگر می آوردم و خودم براتون پرش میکردم. دیگه چرا خودتون رو به زحمت انداختین و هی بین وین و ژنو و لوزان راه گز کردین. عزت زیاد
    • h A1 ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
      4 20
      دوست گرامی اینکه میگین قلب رآکتور را بتون گرفتن مغلطه می کنین. ضمناً خراب کردن هر چیزی از جمله اقتصاد، سیاست، دین، فرهنگ و ... زمان نمیخواد ولی ساختن و آباد کردن و پیشرفت و توسعه شعبده بازی نیست که در یک لحظه از زمان اتفاق بیفتد بلکه توسعه تدریجی و به مرور زمان با درایت و دانش و بنیش سیاسی و اجتماعی و اقتصادی اتفاق می افتد. حالا چون شما شکوفه نمی بینید دیگر وجود ندارد. نتیجه: من هم می توانم بگویم چون خدا را نمی بینم پس حتماً وجود ندارد. به نظر شما این استدلال منطقی است؟
    • شمس تبریزی A1 ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
      0 1
      راکتور آب سنگین اراک را عرض کردم نه راکتور تهران و بقیه جاها را. بسیار خب. شما می فرمایید بتون نریختن و من مغلطه کردم. میشه بفرمایید چه کردنش؟ مایلم پاسخ شما را که مغلطه نمی کنید بشنوم. عرض کردم من نمی بینم. شما میبینید؟ خوش به حالتان. اما به همان دلیل که شما دید خود را به همه تعمیم می دهید، این حق را هم برای من قایل باشید که من هم چنین کنم. شما بر چه اساس دید خود را به همه تعمیم می دهید و از جانب همه صحبت میکنید؟ مگر شما علمی صحبت کردید که از من هم انتظار علمی صحبت کردن دارید؟ از سوال درباره خدا گه پرسیدید چیزی سر درنیاوردم. یا حق
  • بانام RO ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    5 19
    درود جناب تاجیک، به درستی فرمودید" اختلاف من با فرد و یا افرادیکه بنده و یا امثال من را احراز صلاحیت نمی کنند اینست که ما معتقدیم فرهنگ، ارزشهای دینی، اخلاقی و موقعیت ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی نیاز به کارهای سخیف و تحقیر مردم و ملتهای دیگر و حتی دشمنان ندارد. " اگر ایران هراسی هست که هست غرب هراسی ای ام هست که به واسطه ی آن هزینه های گزافی پرداخته شده است.سوال اینجاست آیا طرح موضوعاتی چون نفوذ و غرب هراسی خارج از عقلانیت به سود کشور است یا به ضرر کشور؟
  • بانام RO ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    14 24
    "اقداماتی نظیر پخش عکس تسلیم شدن سربازان دستگیر شده آمریکائی و یا نشان دادن گریه آنان در تلویزیون و یا بازسازی آنچنانی صحنه با غل و زنجیر و ارایش آنچنانی تر در راه پیمائی بیست و دوم بهمن سالجاری در قم نیاز به پاسخگوئی دارد " به راستی کدام نهاد این حرکت سخیف رومدیریت کرد؟دولت هر کاری میکنه در راستای بهبود روابط با سایر کشورها میکنه اینا با حرکت این چنینی پنبه میکنه. مطمئن باشید نه تنها عذر خواهی نخواهند کرد بلکه بابت آن هم رگ افتخارشان باد خواهد کرد.
  • محسن, یک بیطرف دوستار ایران A1 ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    2 2
    از جناب تاجیک و همفکراش یک سوال دارم, چرا سال ۸۲ که الحاقی امضا شد, تمام تاسیسات ایران پلمپ شد, اجازه شدیدترین بازرسی ها از ایران داده شد غرب حاضر نشد کوچکترین امتیازی به ایران بدها؟ چرا اون زمان اجازه خرید قطعات هواپیما رو پیدا نکردیم؟ اگر دوستان بهشون برنخوره یک جواب وجود داره اون هم این که تو همون هشت سال به قول شما قحطی و بدبختی به جایی رسیدیم که تو مزاکرات دستمون انقدر باز بود که غرب امتیاز بهمون بده, و معلوم نیست با انفعالی که امروز استارتش رو زدیم هشت سال بعد چیزی برای رو کردن برای مزاکره بعدی وجود داشته باشه.چه خوب میشد با لودر از رو کسی رد نشد, اون هشت سال خیلی اسیب ها داشت ولی اگر همون هزینه ها نبود امروز ادم های ۱۰ سال پیش که سعد اباد رو امضا کردند برجام رو نمیتونستند امضا کنن
  • حسین A1 ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    2 0
    حضور مردم برای تغییر و نفع عمومی و ایجاد اتحاد حول منافع ملی بسیار مهم است ولی به شرطی که دولت نیز از این پوسته نظریه پردازی در حوزه مباحث داخلی بیرون آمده و بیشتر عمل گرا باشد،درست مانند سیاست خارجی دولت باید باید کم کم خود را آماده ی هزینه پردازی در سیاست خارجی گند
  • محمد IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    4 0
    من به اونجا که فرمودید کسانی که توی اون 8 سال اقتصاد کشور رو نابود کردن بیان توبه کنن و پوزش بخوان پاسخ میدم ,اخه پدر من مگه توبه خشک و خالی کافیه ؟ خود من 1 قسط وامم عقب افتاد از بانک زنگ زدن و جوری برخورد کردن که انگار ادم کشتم حالا اگه من برم به رییس بانک بگم توبه کردم وام رو میبخشه ؟ حالا شما میگی بیا توبه کن ,چی رو به کی میبخشی ؟مگه حرف یه تومن دو تومنه ؟هزاران میلیارد تومن ناپدید شده که از گلوی زن و بچه مردم گرفتن. ای خدا به کی باید بگم ؟ دکل 100 متری گم شده اونوقت کارمند بانک میگه : باید چهار هزار و سیصد و هفتاد و پنج تومن و سه ریال دیر کرد پرداخت کنی .
  • بدون نام ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    4 0
    با تلاش زبر هم كارمون نميشه چه برسه نرم!!!! از صدقه سري دولت قبلي و حميانشون تو همين مجلسم تشريف دارن حالا حالاها بايد خرابكاري درست كنن چه تو عرصه داخلي وخارجي
  • سجاد A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    من با نظر جناب تاجیک کامالا موافق4م. دیدن این تصاویر اصلا احساس خوبی را منتقل نمیکند. مهم صحنه عمل است که دران موفق بودیم شیوه بهره برداری ما از موفقیت بسیار تحریک کننهده احساسات است.