باید با کتاب خداحافظی کنیم، لطفا برای آن هزینه نکنید

در کشور ما چه کسانی در حوزه نشر علم سیاست گذاری می کنند؟ به نظر می رسد عده ای پیرمرد و میان سال که قدرت درک تغییرات جدید را ندارند. آنها که روز بروز بر تعداد دانشجو و دانشگاه می افزایند اما زمینه تبادل علمی با ابزارهای جدید را فراهم نمی کنند و همچنان از روش های قدیمی حمایت کرده کتابخانه درست می کنند و کتاب چاپی در آنها می گذارند و از گسترش کتابخانه های دیجیتال حمایت نمی کنند. بدون شک مردم از آنها جلوترند و این یکی از اصلی ترین عوامل درجازدن ماست.

خبری که این روزها انتشار یافت باید در کنار دهها بلکه صدها نشان دیگر ما را متوجه یک واقعیت بکند: خبر این است: روزنامه «ایندیپندنت» انتشار نسخه چاپی خود را متوقف کرد. اما علت این اقدام این بود:
اِوگنی لبدوف که از سال ۲۰۱۰ مالک ایندیپندنت است روز جمعه ۱۲ فوریه / ۲۳ بهمن در نامه‌ای خطاب به کارمندان این روزنامه اعلام کرد: «صنعت مطبوعات در حال تغییر است و این تغییر توسط خوانندگان آغاز شده است. آن‌ها به ما نشان می‌دهند که آینده مطبوعات در دیجیتالی شدن آن‌هاست.

نویسنده این سطور که خود سالها کتابدار بوده و هست، آثاری کم اعتنا در حوزه کاری خود نوشته و هم اکنون نیز در عرصه کتاب به شکل های مختلف فعالیت دارد، بارها گفته است که سیاست های اصلی ما در حوزه نشر باید به سمت نشر دیجیتالی رفته و به تدریج با کتاب خدا حافظی کنیم. در این زمینه باید سیاست ها تغییر جدی کند.
تغییر سیاست در این حوزه به این نیست که در کنار داد و هوار بیهوده برای کتاب آن هم تنها برای توجیه کم فرهنگی در جامعه و مشکلات ناشی از آن، تنها و تنها اشاره ای هم به حمایت از کار های دیجیتالی داشته باشیم. باید از کتاب چاپی و تاسیس چاپخانه و درست کردن شهر چاپ و نشر که نشانه عقب ماندگی است، به سمت نشر دیجیتال تغییر مسیر دهیم.
باید گفت متاسفانه در این زمینه همچنان سنت گرایی و محافظه کاری حاکم است. به طوری که مراکزی که مسوولیتی دارند، نه تنها به نشر دیجیتال بی توجه هستند بلکه همچنان بخش عمده پول مختصری که برای حمایت از نشر هست، صرفا صرف کتاب می کنند. در حالی که به رأی العین شاهد هستند که تیراژ کتاب پایین آمده و ناشران به خاطر فاصله گرفتن مردم از کتاب، در حال ورشکستگی هستند.
از نمونه بی توجهی اینان این است که برای نمونه در کتاب سال هیچ زمینه ای را برای اعتبار و اعتناء به نشر دیجیتال فراهم نمی کنند و یکسره برای آثار مکتوب، آن هم فقط کتاب نه مقاله که اساس در نشر علم است، اهمیت قائل اند.

باید توجه داشت تغییر سیاست در این زمینه به این است که دست کم نیمی از کمکهایی که به حوزه نشر می شود، به نشر دیجیتال اختصاص داده شود. البته می دانیم که نشر دیجیتال در ایران تولید قابل توجهی ندارد اما تا زمانی که این تخصیص ها جدی گرفته نشود، نشر دیجیتال رونقی نخواهد داشت. بدون شک باید سال به سال مبالغ اختصاص یافته به نشر دیجیتال بیشتر شود و کتاب که در حال رفتن به کماست، کنار گذاشته شود.
یک کار دیگر این است که بخش قابل توجهی از توجه مسوولان می باید در حوزه تبدیل آثار مکتوب گذشته به دیجیتالی باشد. به طوری که آثار چاپی گذشته به راحتی در اختیار استادان و دانشجویان باشد. در این زمینه باید هزینه کرد. در حال حاضر بیشتر این موارد تنها با سرقت آثار دیگران و تبدیل آن به آثار دیجیتالی توسط برخی از مراکز پیش می رود، کاری که به دلیل نیاز متوقف هم نخواهد شد.
در حوزه نشر علم باید دولت هزینه کند و مبالغی به خرید کارهای علمی افراد به آنها بدهد تا اجازه دهند آثارشان در اختیار عموم قرار گیرد. در این میان دست کم سی چهل درصد از هزینه ها صرف جویی خواهد شد، زیرا وسایط حذف خواهند شد و نویسندگان مستقیم کارهای خود را به صورت دیجیتالی با هزینه بسیار اندک نشر خواهند کرد و ضمن آن که از حقوق خود برخوردار می شوند، خریداران نیز در مقایسه با گذشته، مبالغ بسیار اندکی در این زمینه هزینه می کنند.
اما باید گفت، متاسفانه در این زمینه، گوش کسی بدهکار نیست، و این در حالی است که همگان شاهد هستند که مردم بیش از هشتاد درصد معلومات حتی علمی خود را از سایت ها و آثار دیجیتالی می گیرند. مهم این است که ما این منابع دیجیتالی را زیادتر کنیم تا کار بهره مندی مردم از علم آسان شده و در بسیاری از هزینه های جانبی از کاغذ و چاپ و وقت و پول صرف جویی شود.
شگفت است که رسانه هایی مانند تلویزیون حالا هم که می خواهند خدمتی در این زمینه بکنند، در فیلم و انیمیشن و .... غیره، یکسره به نشر کتاب و تبلیغ از مطالعه و کتابخوانی می پردازند. در حالی زمان مطالعه گذشته و نسل جدید به این حرفها گوش نخواهد داد، یعنی ضرورتی نمی بیند که گوش بدهد. این بی علاقگی به علم نیست، این تغییر وضعیت نشر علم است. اگر علاقه هست یا نیست، مربوط به علت یا علل دیگری است و مهم آن است که اگر علم تبدیل به محصول دیجیتالی شود مردم بیشتر از آن بهره خواهند برد.

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509342

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانشجو RO ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    10 3
    سلام استاد. خسته نباشید. عالی بود مثل همیشه. من خودم از کتابخانه های دیجیتال برای نوشتن مقاله کمک می گیرم و بعضی از کتاب های مورد نیازم رو در سایت کتابخانه های دیجیتال پیدا می کنم اما متاسفانه آثار جدید در این سایت ها موجود نیستند و از این نظر با مشکل برخورد می کنم. وجود کتاب ها به صورت دیجیتال کمک بسیار قابل توجهی در جلوگیری از اتلاف وقت برای من به عنوان یک دانشجو هست. مطلب شما کاملا بجاست. امیدوارم گوش شنوایی پیدا شود.
  • بی نام IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    9 5
    بنده با جناب جعفریان موافقم و واقعا انتشار بسیاری از آثار مکتوب را هدر دادن سرمایه می دانم اما معتقدم که ما داریم به تدریج با مطالعه عمیق و متمرکز و متفکرانه خداحافظی می کنیم و به ریزه حوانی رو می آوریم و بیش از پیش سطحی می شویم و این الزامی دیگر از الزامات تکنولوژی مدرن است. عمری طولانی از خداوند می خواهم تا ته مدرنیته را در همه وجوه و ابعاد شاهد باشم.
    • بی نام IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
      10 13
      اگر از روی کاغذ بخونیم مطالعه عمیقه اما اگر از روی صفحه مونیتور بخونیم غیر عمیقه؟ این یک عادت است و بس. همین الان هم بیشتر پژوهشگران دنیا نوع مطالعاتشان و درسهایشان حتی در رشته های فنی و پزشکی از روی مونیتور است.
    • سرباز IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
      1 0
      احسنت برادر... نظر دقیق و متینی بود.. خطری بزرگ را گوش زد کردید که چهارنعل داریم به سمت آن میرویم..
  • بی نام IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    16 5
    به نگارنده اين سطور توصيه مي كنم حتما كتاب اينترنت با مغز ما چه مي كند از نيكلاس كار را بخواند شايد متوجه بشود كه جامعه اي غربي كه ٤٠٠ سال با كتاب چاپي انس و الفت دارد به اين راحتي اين صنعت عظيم را تعطيل نخواهد هنوز هم در اكثر جوامع غربي كتاب چاپي جايگاه خاصي دارد، ولي خب در جامعه ما كه عمر كتاب چاپي و همگاني به ٥٠ سال هم نمي رسد و انس و الفت با كتاب خواني ندارد اين حرف شايد مصداق داشته باشد
  • بی نام A1 ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    2 2
    خیلی خوبه که شما راهکار دادین درضمن عالی بود.تشکر
  • بی نام A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    7 2
    بهترین نمونه این هدر دادن وقت و سرمایه، چاپ فهرست فنخا است. چاپ 45 جلد کتاب رحلی با این حجم چه فایده ای داره؟ که دسترسی به آن دشوار هم هست. اگر به جای هزینه گزاف چاپ و هدر دادن این همه کاغذ، در یک نرم افزار یا برنامه اندرویدی که با هر گوشی خیلی بهتر و دقیق تر به محتوای آن میشد دست پیدا کرد این فهرست عرضه میشد،چه کمک بزرگی به پژوهشگران این حوزه و چه صرفه جویی صورت می گرفت.
    • بی نام KW ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
      5 0
      با شما موافقم و این رو هم در نظر بگیرید که ما بشدت از نشر اطلاعات غافلیم. بنظر شما گردانندگان ویکیپدیا یا مثلا دائره المعارف فلسفی استنفورد که یک دانشنامه تخصصی است چرا دست به این کار میزنند و از این کارشون چه هدفی رو دنبال میکنن و چطور هزینه ها رو تامیل میکنند؟ چرا بریتانیکا بعد از دویست سال نشر مستمر سالانه دائره المعارفش حالا اون رو رایگان و انلاین در اختیار همه قرار میده؟ حالا از خودتون بپرسید که چرا برنامه سایت اغابزرگ برای فهرست انلاین نسخ خطی متوقف شده و کسی حاضر نشد به اتمام اون کمکی کنه؟ در عوض دائم فهرستهای بیست و سی و چهل جلدی منتشر میکنن. فهرستهایی که فقط چند کتابخونه محدود در کشور قادر به تهیه انها هستند. اگر شما خارج این مراکز باشید انتشار این فهرستهای عظیم چه سودی براتون داره؟
  • شاگرد A1 ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    7 2
    در این که باید نشر دیجیتالی تقویت شود با شما هم همعقیده ام اما به عنوان کسی که مدتهاست حدود 15 سال با اینترنت و کامپیوتر سر و کار داشته و دارم با خداحافظی با کتب چاپی مخالفم. سهولت و سرعت از امتیازات نشر دیجیتالی است اما بایگانی های ناپایدار و تغییرات سریع تکنولوژی هشداری است برای اینکه مبادا بالکل غافل از نشر و چاپ سنتی کتاب بشویم. سخن در این مورد بسیار است ولی قبلا هم دیده بودم که اصرار بیش از اندازه ای بر این امر دارید و چون صاحب نظرید بیم آن میرود بر همین پایه اتفاقاتی بیفتد. نکته دیگر اینکه حساب مجلات و نشریات با کتب فرق دارد.طبیعتا گاردین و ایندپندنت و ... به دلایلی باید نشر الکترونیک را تقویت کنند چون که سرعت اطلاع رسانی در خبرها برایشان اهمیت دارد اما در مورد کتاب چنین نیست.
  • بی نام IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    6 4
    یک وقتی که چاپ در عثمانی آمد اینهایی که قرآن خطاطی می کردند علما رو تحریک کردند که بگند چاپ حرامه. اون وقت کسی دنبال چاپ قرآن نرفت. ارمنی ها برای پول قرآن چاپ می کردند. سالهای سال چاپ حرام بود تا این که بالاخره حلال شد.
  • بی نام A1 ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    1 0
    با وضعیت فعلی کپی رایت در ایران امکان گسترش نشر دیحیتال وجود ندارد.
    • بی نام KW ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
      3 0
      ما همین کتابهای چاپی را هم کپی و اسکن میکنیم و تازه کلا فروش قابل توجهی هم ندارند و ناشرین دائم از ضرر مینالند حالا اگر کسی بخواهد نشر الکترونیک را گسترش دهد قاعدتاً فکری ه م به حال کپی رایت میکند و با اقدامات نه چندان گسترده ای فکر نمیکنید سود ان از این نشر کاغذی ورشکسته کمتر نباشد؟
  • بی نام IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    5 2
    واقعا این تلویزیون از همه عقب تره. حالا تازه هر روز شعارش شده کتاب کتاب...... یک مشت اوسکل هستند واقعا
    • بی نام A1 ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
      2 1
      عقده؟ تلویزیون مطالعه رو تبلیغ می کنه. هر چند جواب به این گروه بنی اسرائیلی فایده نداره و دنبال بهانه دیگری برای کوبیدن هستند.
  • بی نام KW ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    2 0
    در سخن شما اشاره ای به رابطه کتاب دیجیتالی و مسئله نشر اطلاعات هست که امیدوارم خوانندگان هم به ان توجه کنند. یعنی مسئله تنها این نیست که کتابها را به صورت دیجیتالی منتشر کنیم. بلکه باید به تغییری که در روشهای نشر اطلاعات پدید امده دقت کنیم. در این تحول حجم زیادی از اطلاعات که نسبتش را نمیدانم توسط مراجع و منابع غیر متخصص منتشر میشود. علتش هم روشن است. چون امکان نشر این اطلاعات برای افراد بیشتری ممکن شده است. حالا سئوالی مطرح میشود اینکه متخصص یعنی چه؟ ایا فکر نمیکنید با این روال بسیاری ازمتخصصان مرجعیت خود را از دست بدهند؟ و در نتیجه رویه های نشر اطلاعاتشان هم تغییر کند؟ با وجود ویکیپدیا بسیاری از دانشنامه های چاپی کارایی خود را از دست میدهند.
  • بی نام KW ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    5 0
    یک جوک تعریف کنم: دانشنامه استنفورد یکه دانشنامه فلسفی انلاین و رایگان است مثل ویکیپدیای معروف ولی زبان فارسی ندارد. مدخلهایش را ادمهای حسابی و دانایی نوشته اند. حالا جالبه که تو ایران مدخلهای اون رو ترجمه و بصورت چاپی متشر شده است. خنده دار نیست؟ این که یه عده که نیازی به کسب اعتبار ندارند مطالبی رو بصورت رایگان برای عموم مردم مینویسند و بعد ما اونها رو ترجمه میکنیم و به جامعه ای میفروشیم که میگوییم اهل مطالعه نیستند مسئله تحولی در نشر اگاهی است. من اونقدر باهوش نیستم که قضیه رو براتون روشن کنم ولی اونقدر میفهمم که بگم یه جای کار میلنگه. همونطور که در عصر صفوی با دستگاه چاپ اشنا شدیم ولی تا دیوست سال بعد یهچاپخونه در ایران ساخته نشد حالا هم میبینیم که دیگه دوره کتابخونی یا چاپی گذشته ولی
  • بی نام A1 ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    3 1
    توجه به دیجیتالی شدن پیشنهادخوبیست. اما فاصله گرفتن از کتاب بدترین اتفاق ممکن. علم میتواند ب هر دو صورت منتشر شود تا علاقه مندان ب هرکدام آن را مطالعه کنند. اما فراموش نکنیم ک همه ی ابعاد باید در نظر گرفته شود. چ فایده ای دارد خواندن ساعت ها کتاب در رایانه و ساعت هاانتظار کشیدن پشت در مطب دکتر چشم پزشک....
  • بدون نام ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    2 0
    اول بايد مردم يكمي فرهنگ كتاب خوانيشونو ببرن بالا بعد در مورد كتاب عادي يا ديجيتال بحث كنيم بهتر نيست!!
  • بی نام IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    3 0
    غربيها عاشق مطالعه هستند و بنابراين چه بصورت چاپي و چه بصورت ديجيتال دنبال آن مي روند ولي مردم ما علاقه اي به مطالعه ندارند بجز دانشجويان آنهم براي نمره گرفتن دنبال كتاب هستند
  • الف IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    0 5
    مادر دهر نزاییده چون تو پسری
    • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
      4 0
      کم جک بگو
  • کرمانشاهی A1 ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    3 1
    سلام دوستان. اون قضیه ی ناپایداری آرشیوی نشر دیجیتال نکته ی خوبی بود که یه نفر بهش اشاره کرده بود. به علاوه هر کدوم از نشر دیجیتال و نشر مکتوب، مزایا و بدی هایی دارند. مانعه الجمع که نیست. دو تاش با هم پشتیبانی بشه. بعدش اینکه لذتی که در کتاب هست در هیچ چیز نیست حتی اینترنت پنج گیگ بر ثانیه و گالکسی و آیفون و سایفون و غیره. به امید روزی که مردم ایران مردم پر مطالعه ای بشند که انتخاباتشون از روی اطلاع و آگاهی باشه،،، بچه هاشون رو خوب تربیت کنن. ..فرهنگ شهر نشینی شون بهتر بشه....ارزش دانش رو بدونن و شایعه زود توشون حرکت نکنه و از این جور حرفا. با تشکر از استاد جعفریان و خبر انلاین و تمامی دوستان نظر دهنده. یا علی
  • ناشناس A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    1 0
    نوشته تون منطقیه آقای جعفریان.
  • ناشناس A1 ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    1 2
    تا زمانی که کتاب را به صورت چاپی در دست نگیرم برسی کاملی از کتاب ندارم شما که ریاست کتابخانه به این امر تا چه اندازه عنایت داشتید
  • سعید RO ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    1 1
    آفرین به درک و نگاهتون
  • رحمن A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    3 1
    سلام نظرکاملا صحیحی است وبعضی ازمحققین و دانشمندان اسلامی جدید مثل استاد رسول ملکیان اصفهانی علم مفاهیم شناسی درقرآن که حدود 114 جلد می باشد بصورت الفبائی درسایت قائمیه به رایگان برای عموم محققین قرار داده است که به آسانی قابل دسترسی است . باتشکر