اقتصادنیوز نوشت:

فعالان عرصه صنعت خودرو نسبت به اطلاعیه جدید شرایط پیش‌فروش خودروسازان واکنش مثبت نشان دادند و گفتند: خودروسازان داخلی در راستای بازارسازی و ایجاد رونق چاره‌ای جز پیش‌فروش‌های ویژه حتی با سود مشارکت 28 درصدی ندارند.

در حالی خودروسازان به تازگی برخی محصولات خود را با نرخ سود مشارکت 28 درصدی با سه مدل پیش‌فروش عادی، پلکانی چهار مرحله‌ای و پیش‌فروش گروهی برای فروش گذاشته که فعالان عرصه خودرو آن را امری مثبت و در راستای رونق بازار عنوان می‌کنند. اما اینکه چنین اطلاعیه‌‌ای با اعلام نرخ سود 28 درصدی مشارکت در خودروسازی چقدر مورد موافقت بانک‌ها قرار می‌گیرد وچه میزان تحریک تقاضا در پشت پرده آن وجود دارد، تامل برانگیز است و باید صبر کرد.

فعالان عرصه خودرو معتقدند پس از اینکه وام خودرو به دو برابر افزایش یافت و چنین سیاستی نیز برای تحریک تقاضا موثر واقع نشد حال می‌توان با ارائه پیش‌فروش‌های ویژه خودروسازان اندکی بازار را از حالت رکود به سمت رونق سوق داد.

چندی پیش پارکینگ‌های مملو از خودرو شرکت‌های خودروسازی کشور سوژه داغ شبکه‌های اجتماعی شد و حتی اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهوری در خصوص آن نیز عنوان کرد که در یکی از پارکینگ‌های خودروسازان کشور 80 هزار خودرو پارک است و این نشان از افت شدید تقاضا دارد. این در حالی است که نه خودروسازان و نه فعالان این عرصه چنین موضوعی را تا به حال رد کرده اند اما چنین داستانی از نگاه آنان یک بازیگر نقش اول دارد که آن همان «رکود» است.

سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به عوامل رکود بازار خودرو می‌گوید: خودروسازان باید در شرایط فعلی که بازار رونق ندارد و تقاضایی نیست با اعلام چنین روش‌های فروشی، اندکی بازار را تکان دهند و به جای اینکه مورد انتقاد قرار بگیرند، باید تشویق هم بشوند، چرا که همین روش‌ها از سوی یک خودروساز است که موجب بازارسازی می‌شود.

مدیر فروش اسبق ایران‌خودرو دیزل با بیان اینکه کاهش قدرت خرید مردم و ناتوانی مالی آنها، رکود بازارها را در پی داشته است، می‌افزاید: در شرایطی که قدرت خرید مردم به شدت پایین آمده نباید خودروسازان را مقصر اصلی رکود دانست زیرا درست است که آنها تولید خود را طی سال‌های اخیر افزایش داده‌اند اما از آنجایی که قدرت خرید مردم موازات با آن تقویت نشده‌، موجب کاهش شدید تقاضا در بازار خودرو شده است.

او با بیان اینکه  انتقادی به روش‌های فروش ایران‌خودرو وارد نیست، گفت: حال که خودروسازان  برخی محصولات ارائه شده خود را برای فروش با نرخ سود مشارکت 28 درصدی پیش‌فروش کرده اند، بهتر است نظام بانکی کشور  هم آن را بپذیرد زیرا شرکت بزرگی مانند ایران خودرو قصد بازارسازی دارد و در راستای تحریک تقاضا چنین پیش‌فروشی را برای مردم ارائه خواهد داد. از سویی تعیین سود مشارکت 28 درصدی، رقم جدیدی برای بانک‌های کشور نخواهد بود.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: قدرت خرید خودرو در بین مصرف‌کنندگان آنقدر مضمحل شده که 3 تا 4 دهک، دیگر قادر به خرید خودرو نیستند. برای چندمین بار است این موضوع را از سال گذشته تا کنون مطرح می‌کنم و تنها راه خروج از این وضعیت را ایجاد تقاضا می‌دانم که سیاست تازه خودروسازان در راستای همین بازارسازی‌ها است و اگر این اتفاقات در بازار خودرو به وجود نیاید، نتیجه بحرانی‌تر شدن بازار است.

لیلاز با بیان اینکه سال‌های 89 تا 92 نزدیک به40 تا 50 درصد از قدرت خرید مردم کم شده‌است، می‌گوید:افراد از قشر متوسط به پایین حتی دیگر قدرت خرید پراید را هم ندارند و از طرفی قشر متوسط در بستر همین رکود ضعیف‌تر شده و مایل به خرید خودرو نیستند.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه خودروسازان تنها توانسته‌اند افزایش هزینه ریالی خود را از طریق بهبود بهره‌وری تامین کنند، بیان می‌کند: چنین شرایطی که بازار به حالت رکود رفته نباید از خودروسازان انتظار معجزه داشت و ورود خودروهای ارزان قیمت را انتظار کشید زیرا بیشتر بازارها مانند مسکن، فولاد و سیمان دچار رکود شده‌اند و این مساله هم ناشی از کاهش قدرت خرید است و اگر تولیدکنندگان کشور بخواهند قیمت‌های تولید خود را فقط کاهش بدهند، تولید و صنعتی نمی‌ماند و مشکلی نیز حل نخواهد شد. از سویی این سال‌ها زیر سایه رکود بازار خودرو تنها واردکنندگان منتفع شده‌اند.

قائم مقام حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه کاهش قدرت خرید مردم باعث شده حتی توان مالی قشر کارگر جامعه برای خرید لبنیات و مواد غذایی سالم از بین برود، می‌گوید: برخی معتقدند  راه‌اندازی کمپین‌هایی مانند نه به خودروسازان داخلی می‌تواند مشتریان را از بازار خودروهای داخلی دور کند در حالی که اصلا راه‌اندازی چنین گروه‌هایی در فضای مجازی موثر نیست مگر برای محصولات لبنیات چنین کمپین‌هایی به راه افتاده که انقدر مصرف آنها در بین مردم کاهش یافته است؟ مسلما پاسخ آن خیر است زیرا مشکل اصلی قدرت خرید مردم است که برای خرید هر نوع کالایی پایین آمده است. کاهش مصرف لبنیات از سوی مردم تبعات جدی در زمینه سلامت و تغذیه خواهد گذاشت که نبود تقاضا در این حوزه دیگر مانند خودرو نیست که به راحتی سمت محصولات وارداتی بخواهد هدایت شود.

این اظهارات در حالی است که به تازگی شرکت ایران خودرو در اطلاعیه‌‌ای شرایط پیش‌فروش خود را به صورت عادی، پلکانی چهار مرحله‌ای و پیش‌فروش گروهی اعلام کرده است. گرچه این سیاست تازه خودروسازان در شرایط فعلی زیر سایه رکود و موج‌های علیه تولید داخلی در دستور کار قرار گرفته اما فعالان عرصه خودرو این را به معنای بازسازی بازار داخلی خودرو و تحریک تقاضا می‌دانند از سویی کارشناسان معتقدند که اگر نظام بانکی نیز سود مشارکت 28درصدی آن را مورد اتهام قرار ندهد، چنین رویه‌ای می‌تواند بس اولیه خروج بازار خودرو از رکود را فراهم کند. در حالی که باید دید چه فضایی از سوی سیاستگذاران نه خودروسازان ایجاد می‌شود که آن بخش از جامعه هم که قدرت خریدشان را طی سال‌های اخیر از دست داده بودند به عنوان متقاضی خودرو در بازار ظاهر شوند.

 

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    304 7
    هرگز نميخريم
    • مهندس RO ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
      42 2
      بخداقسم بیرحمتراز شما در دنیا وجود ندارد
  • فرهادددددددددد IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    12 0
    شما ي دليل بيارين كه چرا بايد بخريم؟؟ وقتي پولي كه ميديم ميتونيم ي ماشين 3 4 سال پيش اروپايي رو خريد، چرا بايد خودروي داخلي كه نماد توهين به مشتري هست رو خريد.
  • حسام A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    12 0
    مردم اولا پول ندارند که بخرند چون فقیر شده اند دوما دیگر مردم فهیم شده و حاضر به قبول این اهن پاره ها نخواهند شد.اب در هاون نکوبید مردم خودرو داخلی بی کیفیت نمیخرند.
  • بی نام A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    15 0
    چند روز پیش برای انصراف از خودرو ثبت نامی به ایران خودرو رفته بودم موردی را مشاهده کردم که نسبت به تصمیم خودم مطمئن شدم.مسافری که خودرو تحت گارانتی را به با امدادخودرو به تعمیرگاه آورده بود نمی توانست برای خسارت سنگین اتومبیلش از گارانتی استفاده کند.ظاهرا سر سیلندر خودرو ذوب شده بود و کارشناس ایران خودرو مدعی بود که به چراغ خطر که روشن شده توجهی نداشته و به همین راحتی از زیر بار خسارت شانه خالی می کرد.اینکه شرکت به همین سادگی با یک ادعای غیر قابل اثبات می تواندخسارات خودروهای تقلبی خود را به مشتری تحمیل کند آیا واقعا جای تامل بیشتر برای خرید این خودروها نیست؟
  • بی نام IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    10 0
    باور کنید سود 28 درصدی اعلام شده یک دروغ بزرگ است. در سال 92 خودروی سمند من با 10 ماه تاخیر تحویل شد و وقتی به سود متعلقه که فقط 700 هزار تومان بود معترض شدم با 24 میلیون و پانصد هزار تومان پول واریزی به حساب ایران خودرو این جواب من بود.: به روزهای تعطیل رسمی و تعطیلات 5شنبه و جمعه سود تعلق نمیگیرد.
  • abolfazl A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    28 1
    این چیزا چندان بازار رو تکون نمیده .الان بحث ،بحث قیمت غیرواقعی خودرو هاست...
  • رضا IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    29 1
    راست گفته یه عده نمی تونن بخرن. ما هم که می تونیم بخریم نمی خریم. تار ارزون شه ، دیدید که شد از این بیشتر هم میشه
  • بی نام A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    32 0
    نمیخرممممممممممممممممممممممممممممممممممممممم
  • بی نام A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    25 0
    نمی خریم آقا جوونن ، نمی خریم
  • بی نام DE ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    26 0
    يه ٢٠٦ سال ١٣٨٢ دارم كه با يه صفرش عوض نميكنم دوستم ٩٣ همين ماشين داره هر روز داره ميره نمايندگي تازه بيشتر قطعه هاشو داره استوك ميزاره روش ًحالا مردم نميخون ًاين و اونو مقصر ميدونند ً
  • بی نام A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    8 0
    اگه مردم نخرند سود 50 درصدی هم میدهند
  • بی نام FR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    9 0
    از ایران خودرو و سایپا نمیخریم
  • بی نام A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    5 0
    مفت هم بدن نباید خرید
  • بی نام A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    8 0
    اخه کدوم ادم میتونه 20500000 تومان پیش بده بعدش هم 4 تا چک 3ماه 4960000 برا پژو 206 وی 8 خوب اگه کسی قدرت مالی داشته باشه دیگه ماهی 1700000 تومان برا 206 نمیده میره خارجی میخره ایرانخودرو هم مردم رو مسخره کرده
  • محسن A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    25 0
    ارابه مرگ نمیخوایم دیگه . . . مقداری احترام به شعور مردم . . .
  • محمد قاسمی IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    7 0
    این محصولات به درد نخور را تا زمانی که به قیمت واقعی خود یعنی پایین تراز یک سوم قیمت فعلی نرسیده هر فردی بخرد دچار اشتباه محض شده است.باید تحت هیچ شرایطی زیربار حرف زور دولتی ها نرویم.دیگر مثل 50سال پیش نیست که ما هیچ خیری از دنیا نداشته باشیم.دردنیای امروز با وجود اینترنت هرچند باسرعت پایینی که در ایران دارد میتوان فهمید در تمامی امور در کشورهای مختلف چه میگذرد.من که خودرو صفری که میخواستم بحرم را کنسل کردم.اگرهمه مثل من باشند وضعیت بازار خودرو در ایران شاید مثل بازار جهانی خودرو بشود
  • محمود A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    21 0
    نكته مهم اينه كه شما اگه يكي از محصولات زيرچهل ميليوني يكي از دوخودروساز مملكت را بگيري،هيچ تضميني نداره كه مدت كوتاهي نگذشته بري گردن كج كرده خدمت نمايندگي به تمناى گارانتي، كيفيت خودرويي كه قطعاتش تو هر ده كوره اي وبه دست صنعتگران آماتورروستايياني كه بيكار مانده اندتوليد بشه بهتر ازاين نخواهد بود.
  • ایرااااااااااانییییی IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    23 0
    ما سمند 12 تومنی پراید 8 تومنی 206 12 تومنی میخواییم نه این که پول سراتو بدیم سمند سوار شیم
  • محسن A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    13 2
    اینا هم میدونن مردم با هم هماهنگ نمیشن ما بدبختیم ...
  • بی نام IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    21 0
    کیفیت پایین، قیمت بالا و احمق فرض کردن مشتری
  • علی RO ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    3 35
    خودروی داخلی خیلی بهتر از آشغالای چینیه
  • علی IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    24 1
    همین که هر روز دارن شرایط جدید برای فروش ماشیناشون میذارن یعنی مردم تا الان موفق عمل کردن.
  • بی نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    5 7
    حداقل دو سال قیمت هارو منصفانه کنید بعد دوباره گرون کنید تا یکم مردم نتونند خودرو بخرند.
  • محمد RO ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    8 0
    جالبه . . . نه صحبتی از کیفیت پایین خودروها کردن ؛ نه حرف دل مردم که خودروی بی کیفیت گرون قیمت نمیخوان. من میخوام خودرو بخرم ، پولشم دارم ، ولی خودرو بی کیفیت با دوبرابر قیمت نمیییییییییخرم.
  • ایرج A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    5 0
    حتی به کیفیت
  • فرید A2 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    20 0
    تحریم خرید خودرو از طرف مردم ، واکنش طبیعی به خودروهای بی‌کیفیت داخلی با قطعات چینی و قیمت بالاست
  • وحید A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    7 0
    خبر جان اینقدر از این آشغالسازها حمایت نکن خودت میدونی چیکار میکنی نمیخوام مطلب بازش کنم بس کن
  • عباس خوزستان A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    4 0
    از آنجایی که قدرت خرید مردم موازات با آن تقویت نشده‌، موجب کاهش شدید تقاضا در بازار خودرو شده است قدرت خریدمردم کاهش پیدانکرده است خودروزمانی که ازقیمت7میلیون تومان به20میلیون تومان افزایش پیداکردآیادستمزدهم به این صورت افزایش پیداکرد؟یعنی دستمزدکارگرساده از600هزارتومان به یک میلیون هشتصدهزارتومان افزایش پیدامیکردودرسایرسطوح هم درآمدمردم افزایش پیدامیکرد یعنی حقوقها سه برابرشوند تاقدرت خریدمردم افزایش پیداکند ولی متاسفانه چنین افزایشی برای مردم صورت نگرفت
  • a19 A1 ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    4 0
    خوبه یه ذره از حرف دل مردمو زدید....خواب بسه...بیدار شید.
  • علی A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    21 0
    اون‌موقع که پراید ۹ میلیون بود خریدارش ۵ میلیون نداشت بگذاره روی پولش پژو بخره حالا میخواهید همون خریدار با وضع مالی خرابتر ۱۰ میلیون بگذاره روی پولش همون پراید را بخره حکایت شما با مردم حکایت سیر از گرسنه خبر نداره سواره از پیاده است
  • هموطن A1 ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    26 1
    مگه دیوانه ام پول زحمت کشیده ام رابدم ومرگ اسان بخرم خرید ماشینهای بی کیفیت خودکشی است وپر کردن جیب اقایونی که حتی یک سر سوزن بفکر مردم نیستند
  • بی نام A1 ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    32 2
    حرفهای مفت...کمپین تاثیر ندارد...میبینیم....اگر خودت را خفه هم کنی باز هم نمیخریم...تازه برای نخریدن خیلی چیزها میخواهیم غوغا کنیم
  • دلواپس RO ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    25 1
    بذار بمونه ، شاید فرجی شد و سر عقل اومدن آقایان خودروساز. نخرید عزیزان. خدایش حرکت قشنگیه. خود خدا هم راضی نیست. اینقدر ظلم بشه به ملت عزیزمون.
  • ram IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    6 0
    سلامیه سر به سایت ایران خودرو بزنید پژو پارس پرفروش ترین محصول ایران خودروهر موقع فروش نقدی میزاشت نیم ساعت نمیکشید که ظرفیت تکمیل میشد الان دو هفته است که هیچ تغییری نکردهخواهشا هوای همدیگرو داشته باشیمزنده باد ایرانی.....
  • بی نام A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    7 0
    کارشناسی که کاهش فروش محصولات لبنی رو با کاهش فروش خودرو مقایسه می کنه، ساکت باشه خیلی بهتره.
  • علی IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    9 0
    این کمپین تازه اولشه. چنان زمینتون بزنیم که نتونین دیگه بلند شین. سعید لیلاز و باقی فعالان صنعت خودرو هرچی میتونن این روزا زور میزنن اما مردم تازه دارن به قدرت خودشون پی میبرن. کمپین های دیگه هم در راهه.
  • arad A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    4 0
    نرخ 28 درصد سود ماليات بر ارزش افزوده 10 درصدحالا هر كي ميخواد قسطي بخره
  • بی نام IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    4 0
    مردم ایران ماشین نخرید چرا ماشین بی کیفیت و گران بخریم