روایت مرد بودجه‌نویس ایران از لایحه بودجه 94/کردبچه: دو ساله بودجه عملیاتی نمی‌شود

کردبچه، مشاور ارشد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری درباره لایحه بودجه سال 94 توضیح می دهد.

مریم فکری:

16 آذرماه امسال، دومین لایحه بودجه دولت روحانی در حالی تقدیم مجلس شد که دولت از همان ابتدای فعالیت خود، وعده تهیه بودجه عملیاتی و مبتنی بر عملکرد را به فضای اقتصادی کشور داده بود. اما در همین رابطه چندی پیش از زبان محمد کردبچه، مرد بودجه‌نویس ایران منتشر شد مبنی بر این‌که لایحه بودجه سال 1394 عملیاتی و مبتنی بر عملکرد نیست. اگرچه وی در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» چنین نقل قولی را تکذیب کرد.

مشاور ارشد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری در این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که به نقل از شما خبری منتشر شده است که لایحه بودجه سال 1394 مبتنی بر عملکرد نیست. آیا شما این اعتقاد را دارید؟ گفت: «من چنین صحبتی را نکردم. اگر هم چنین چیزی از زبان من گفته شده، اشتباه بوده است.»

کردبچه تصریح کرد: «ممکن است در لایحه بودجه سال آینده بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد به طور صد در صد انجام نشده باشد، ولی اقداماتی که صورت گرفته، خیلی مثبت بوده است.»

وی عنوان کرد: «یک نکته‌ای که عده‌ای به آن توجه نمی‌کنند، این است که پیاده کردن نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در یکی دو سال اصلا امکان‌پذیر نیست. به عبارتی، نباید انتظار داشت که دولت در عرض یکی دو سال بودجه مبتنی بر عملکرد و بودجه عملیاتی داشته باشد.»

مشاور ارشد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور تصریح کرد: «کشورهایی که از نظر نظام بودجه‌ریزی پیشرفته‌تر از ما هستند مانند استرالیا و نیوزیلند، از سال 1994 میلادی این کار شروع کردند و در حال حاضر 20 سال از آن زمان گذشته است. با این حال، بعد از 20 سال همچنان معتقد هستند که این نظام کامل نشده است؛ تازه با آن همه امکانات و وظایفی که این کشورها در بودجه‌بندی دارند، بنابراین ما نباید انتظار داشته باشیم که این کار را به سرعت انجام دهیم.»

کردبچه متذکر شد: «من در زمانی که بحث بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در دولت جدید شروع شد، از همان ابتدا توضیح دادم که نباید انتظار زیادی ایجاد شود و این کار باید به تدریج صورت می‌گیرد و آنی نیست.»

وی با بیان این‌که بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد چهار مرحله دارد، گفت: «مرحله اول، شناسایی فعالیت‌ها و برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی است. در مرحله دوم، سنجه‌های عملکرد را تعیین می‌کنند و در این قالب، اهداف کمی نیز تعیین می‌شود. مرحله سوم، بحث هزینه‌یابی است و هزینه تمام شده هر کدام از فعالیت‌ها مشخص خواهد شد. در نهایت مرحله چهارم، مدیریت عملکرد است.»

مشاور ارشد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور افزود: «وقتی تمام این مراحل انجام شد، آن زمان از طریق نظام انگیزشی و تفاهم‌نامه عملکردی که میان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دستگاه‌های اجرایی مبادله می‌شود، به این سمت برویم که هدف اصلی بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد را عملیاتی کنیم و بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی را افزایش دهیم. به عبارتی، یک کار مشخص با هزینه کمتری صورت گیرد و بهره‌وری فعالیت‌ها و برنامه‌ها افزایش یابد.»

کردبچه در رابطه با لایحه بودجه 1394 خاطرنشان کرد: «در لایحه بودجه سال 1394 دو مرحله اول به طور کامل انجام شده است. یعنی هم برنامه‌های اجرایی و فعالیت‌های ذیل هر کدام از برنامه‌های اجرایی تهیه شده و نیز هدف‌های کمی و سنجه‌های عملکرد هر کدام از این فعالیت‌ها و برنامه‌ها مشخص شده است.»

وی ادامه داد: «پیوست شماره 4 لایحه بودجه را اگر نگاه کنید، می‌بینید کاملا متفاوت از دوره‌های قبل است. در سال‌های قبل فقط در پیوست 4 اعتبار برنامه‌های اجرایی می‌آمد، اما در پیوست 4 لایحه بودجه ضمن این‌که اعتبار برنامه‌ها آمده، فعالیت‌های ذیل هر کدام از برنامه‌ها نیز آمده و اعتبار آنها هم مشخص شده است. در عین حال، سنجه‌های عملکرد و اهداف کمی نیز مشخص شده است.»

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صدرالدین IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    12 20
    والله دولت وعده 100 روز داده بود،حالا شما اینطوری می فرمایید مشکلی نداره ....
  • مجتبي A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    10 4
    سلام من با برنامه بودجه كاري ندارم فقط يه حرف با رئيس جمهور دارم اون هم اينه كه آقاي رئيس جمهور مهار تورم بايد با رونق اقتصادي باشه متاسفانه اگر اين ركود يه مدت كوتاه ديگه ادامه داشته باشه كل بازار نابود خواهد شد . خواهشمندم يه تصميم درست برا اين كار بينديشيد . ممنون
  • sajjad IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    16 1
    اقتصاد بدون تولید فایده نداره و رشد نمیکنه...تا مذاکرات به جایی نرسه فایده نداره