در سال 2013 علاقمندان شاهد ارائه خودروهای پیشرفته و گران‌قیمت متعددی بودند که برخی از آنها به مناسبت جشن تولد 50 و حتی 100 سالگی خودروسازهای مشهور دنیا ارائه شده بودند.

محمود حاج‌زمان: وقتی از بهترین خودروهای سال صحبت می‌شود لزوما منظور خودروهای سبز نیست. گاهی اوقات بد نیست توجه خود را به سر دیگر طیف معطوف کنیم و روی خودروهایی تمرکز کنیم که غرش موتورهایشان گوشخراش است، آسفالت جاده‌ها را می‌درند، عملکردشان بی‌نظیر است و مصرف سوختشان سر به فلک می‌کشد؛ خودروهایی با فناوری پیشرفته که البته پرداخت قیمت نجومی برخی از آنها نیز از عهده هر کسی بر نمی‌آید.

سال 2013 سالی سرشار از جشن تولد شرکت‌های مشهور ساخت خودروهای اسپرت بود. پیرمردهای آستون مارتین به مناسبت تولد خود 100 شمع را فوت کردند، و مک‌لارن و لامبورگینی نیز 50 سالگی خود را جشن گرفتند. چندین رقیب افسانه‌ای دیگر نیز به این جشن‌ها پیوستند که مهم‌ترین آنها 60 سالگی شورلت کوروت مشهور و پیوستن پورشه 911 به باشگاه 50 ساله‌ها بود. در ادامه نگاهی به برخی از برترین خودروهایی داریم که در این سال ارائه شدند.

بخش اول این گزارش را می‌توانید اینجا بخوانید.

قدرت الکتریکی
بر اساس فناوری معرفی شده در خودروی مفهومی Rimac Concept One و سرمایه‌گذاری کمیسیون اروپا، شرکت اسپانیایی Applus در ماه فوریه 2013 / بهمن 1391 خودرویی را معرفی کرد که قدرتمندترین خودروی الکتریکی دنیا نام گرفت؛ خودرویی که توانست آزمایش‌های ویژه خودروهای فرمول 1 را با موفقیت در پیست کاتالونیا بارسلونا پشت سر بگذارد.

این خودروی الکتریکی به نام Volar-e از چهار موتور مجزا بهره می‌گیرد که با یک باتری 38 کیلوواتی لیتیوم-یون پشتیبانی می‌شوند. هر چرخ توسط موتور مخصوص خود به حرکت در می‌آید که در ترکیب با هم 1000 اسب‌بخار توان تولید می‌کنند. خودروی Volar-e ظرف مدت 3.4 ثانیه از حالت توقف به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و رسیدن به سقف سرعت 300 کیلومتر بر ساعت آن تنها 12.1 ثانیه طول می‌کشد. به گفته مسئولان شرکت Applus، سیستم شارژ سریع این خودرو قادر است بین 15 تا 20 دقیقه باتری‌ها آن را به طور کامل شارژ کند.

در ماه جولای / تیرماه، شرکت بلژیکی Minerva با ارائه مدل J.M. Brabazon دوباره به بازار بازگشت. نام شرکت مینروا به نخستین روزهای صنعت خودروسازی باز می‌گردد؛ شرکتی که از اواخر قرن نوزدهم تا سال‌های ابتدایی دهه 1930/1310 در بازار حضور داشت. این نشان تجاری از سال 2012 / 1391 مجددا فعالیت خود را آغاز کرد و خودرو Brabazon نخستین تجربه آن در دور تازه فعالیتش است. اگرچه اطلاعات فنی محدودی از این خودرو منتشر شده، اما سیستم چهار چرخ متحرک این خوردو در ترکیب با موتور هیبریدی آن عملکردی خارق‌العاده از خود نشان داده است. این خودرو از یک موتور V12 دو توربویی در وسط به همراه دو موتور در قسمت جلو بهره می‌گیرد. در کنار بدنه کربن-کولار، این ترکیب موتوری قدرت فراوانی را نوید می‌دهد که از جمله آن سقف سرعت 400 کیلومتر بر ساعت خودرو است.

ستاره جاده‌ها بر می‌خیزد

اگر تنها یک سبک باشد که در سال 2013 در نمایشگاه‌های مختلف مرتبا تکرار شده است، خودروهای دو نفره‌ای است که ویژه سرعت رفتن در جاده طراحی شده‌اند. موج خودروهای جاده‌ای خودروهایی مانند Radical RXC و Caterham را شامل می‌شود، اما مهم‌ترین چیزی که در این میان جلب توجه می‌کرد، برخاستن خودروسازان تازه کار و نسبتا بی نام و نشانی بود که نخستین مدل‌های خود را برای رانندگی در جاده‌ها ارائه کرده‌اند. هدف از ارائه چنین خودروهایی این بود که ترکیبی از سطح سرعت ابرخودروهایی مانند لامبورگینی و فراری را در کنار برچسب قیمتی همه‌پسندتر فراهم آورند. در حال حاضر نیز رقابت میان مدل‌های کانادایی Magnum MK5 و رقیب جنوبی آن، خودور مکزیکی VUHL 05 است.

ابرخودروی مکزیکی VUHL 05 از موتوری با توان 285 اسب‌بخار بهره می‌برد که گشتاور نیرویی معادل 420 نیوتن‌متر تولید خواهد کرد. موتور استفاده شده در این خودرو، موتور اکوبوست 2 لیتری فورد همراه با توربوشارژر است که به کمک یک جعبه‌دنده شش‌سرعته دستی چرخ‌های عقب، این خودروی 725 کیلوگرمی را به حرکت درخواهد آورد. حداکثر سرعت VUHL 05 معادل 245 کیلومتر بر ساعت است و شتاب‎گیری صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت این خودرو به 3.7 ثانیه زمان نیاز دارد. اگرچه این زمان چندان چشمگیر نیست، اما با توجه به قیمت 82,750 دلاری این خودرو خیلی هم بد محسوب نمی‌شود.

خودروی MK5 که توسط شرکت خودروسازی مگنوم تولید شده، رنگ‌آمیزی سیاه و سفید و بدنه بدون سقفی مشابه VUHL 05 دارد؛ اما به لطف خطوط تیز و برش‌های زاویه‌دار بدنه حالتی افراطی‌تر و پرخاشجو دارد. موتور 250 اسب‌بخار چهار سیلندر این خودرو در میانه آن قرار گرفته است که ظرف 3.2 ثانیه سرعت آن را به 100 کیلومتر بر ساعت می رساند. اگرچه بیشتر مشخصات فنی MK5 و VUHL 05 شبیه به یکدیگر است، اما برچسب قیمت 139 هزار دلاری MK5 تفاوت عمده‌ای به شمار می‌رود.

دنیایی سرشار از L

شاید تصادفی باشد؛ اما نام مدل یا سازنده تعداد زیادی از خودروهای ناشناخته و کمتر شناخته شده بازار ابرخودروها با حرف L آغاز می‌شود.
خودروی مفهومی اپیتومی (Epitome) که توسط شرکت مراکشی لاراکی موتورز ساخته شده است، در صورت تولید و عرضه به بازار 2 میلیون دلار قیمت خواهد داشت. اگرچه لاراکی پیش از این نیز از ابر خودورهای مفهومی رونمایی کرده بود، اما اپیتومی یک سر و گردن از تمام محصولات این شرکت بالاتر است. کاپوت دراز و نوک تیز در کنار انتهای عضلانی و ستبر این خودرو یادآور گذشته پر افتخار این شرکت است که پیش از این قایق‌های تفریحی می‌ساخت. موتور 7 لیتری V8 این خودروی 1400 کیلوگرمی با تولید 1100 اسب‌بخار توان، نسبت قدرت به وزن خیره کننده‌ای به خودرو می‌بخشد.

دیگر ابرخودرو فوق‌العاده سال با برچسب قیمتی وحشتناک، مدل Lykan Hypersport شرکت خودروسازی W Motors است که در نمایشگاه خودرو قطر از آن رونمایی شد. این خودرو که به عنوان نخستین ابرخودرو عربی ساخته شده است، از یک موتور 3.7 لیتری توربو دوقلو flat-six بهره می‌گیرد که 750 اسب‌بخار توان و 960 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب‎گیری صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت این خودرو تنها 2.8 ثانیه طول می‌کشد و سقف سرعت آن نیز 394 کیلومتر بر ساعت است. اگرچه اعداد و ارقام مربوط به لایکان خیره کننده است، اما بعید به نظر می‌رسد که قیمت 3.4 میلیون دلاری این خودرو واقعا ارزش آن را داشته باشد. با این وجود و برای قانع ساختن 7 خریدار این خودرو، دبلیو موتورز فناوری و تجمل را به آن افزوده است. قاب لامپ‌های ال‌ای‌دی جلو خودرو از طلای سفید است که با 420 قطعه الماس به وزن کلی 15 قیراط تزئین شده است. همچنین این خودرو مجهز به نمایشگر هولوگرافیک، دوربین‌های 360 درجه و سیستم صوتی بی‌نظیر است.
در آن سوی اقیانوس و در کنار لایکان و لاراکی، خودروسازی لورکا نیز اخیر از مدل 2014 L148 خود رونمایی کرده است. این مدل همانند LC470 از یک موتور V8 بهره می‌برد، ولی با افزودن سقف، سیستم تهویه هوا، ناوبری و رادیو ماهواره‌ای آسایش رانندگی بیشتری نسبت به مدل قبلی دارد. بدنه فیبر کربنی یک تکه آن با لوله‌های اگزوزی که پشت چرخ‌های جلو تعبیه شده است ظاهری جذاب به خودرو بخشیده است.
53275

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    79 5
    وانت پرايد كو
    • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
      16 0
      پراید با جالیوانی هم امد !!!!
  • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    23 1
    اين كانسپت ها ميتونن خودروهاي خوب و مناسبي باشن
  • محمدجواد A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    39 8
    ابر خودروی عربی؟ عب ها مگه خودروسازی دارن؟ نکنه پول دادن براشون بسازن؟
    • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      15 2
      نکنه چیه داداش.دادن ساختن دیگه.ما ام نمیدیم پراید میسازسم.
    • علی IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      21 0
      زمانی که در حال ساخت خودوروی ملی و تمام ایرانی وانت پراید تولید می کنیم اونا ابرخودرو می سازن نه با پول دادن به دیگران با جمع کردن نخبگان نه فراری دادن نخبگان..
  • شایان A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    9 1
    واقعا چرا وضعیت خودروسازی ما این گونه ست ؟ چرا هیچ خلاقیت ، نوآوری ، امنیت ، ایمنی ، آسایش و ....در خودروهای ما وجود ندارد و سالهاست قیافه 405 یا پراید و سمند رو به همین شکل و البته با کیفیتی پایین تر می بینیم؟! همه این سئوالات و چند سئوال دیگه در این دو جمله نهفته است : 1-بازار انحصاری با رویکردی منفی (چون انحصار با رویکرد مثبت می تونه باشه) 2-نقش دولت در اقتصاد و دست اون در خودروسازان تا زمانی که دولت در اقتصاد ورود کنه و به نوعی ذینفع باشه ، وضع بهتر از این نمیشه و با همیشه باید با حسرت به اتومبیل های ژاپنی و کره ای و اروپایی و آمریکایی نگاه کنیم
    • بی نام IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
      5 0
      برادرجان فکر میکنی فقط خودرو سازی این مشکلات را دارد نه هر صنعتی تو این مملکت این ایراد ها را دارد.
  • هوتن A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    22 0
    ان شاء الله شرایط طوری بشه که همه جوانان این مرز و بوم توانایی خرید یک پراید صفر ....ببخشید یک موتورسیکلت صفر....باز هم ببخشید یک دوچرخه صفر ....هیچی بابا ولش کن تنشون سالم باشه!
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    14 0
    به ایران خودرو و سایپا باید گفت: بارک الله مرد با خدا بارک الله
  • بی نام IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    7 1
    یعنی ما مثل مکزیک ومراکش نمیتونیم
  • بی نام A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    1 5
    ماشینعصر حجر