سریال «تعبیر وارونه یک رویا» به کارگردانی فریدون جیرانی به تازگی روی آنتن تلویزیون رفته است؛ این سریال یک موضوع سیاسی را دست مایه قرار داده تا دارامی پرالتهاب روایت کند.

درنا حسین زاده: ساخت سریال هایی با رویکرد سیاسی در تلویزیون اتفاق تازه ای نیست؛ از سال ها قبل «کیف انگلیسی» ضیاء الدین دری، «کاکتوس» محمدرضا هنرمند و «مدار صفر درجه» حسن فتحی همگی در حال و هوایی سیاسی ساخته شده بودند و از ته مایه قصه تا در برخی موارد کل دغدغه داستان یک موضوع سیاسی بود.

در مواردی این مجموعه ها جزو کارهای قابل توجه تولید شده در تلویزیون محسوب می شود و در برخی مواقع نیز هدفی که مدنظر بود به دست نیامده است.

در ادامه نگاهی به برخی مجموعه های سیاسی تولید شده در تلویزیون صورت می گیرد، در عین حال که یادآوری می شود مجموعه هایی چون «معراجی ها» ساخته مسعود ده نمکی، «نوشدارو» به کارگردانی جواد اردکانی، «خواب بلند» ساخته احمد کاوری، «راستش را بگو» ساخته محمدرضا آهنج، «سراب» به کارگردانی حسین سهیلی زاده و همچنین مجموعه «جستجوگران» به کارگردانی محمدعلی سجادی جزو محصولات سال های اخیر صداوسیما محسوب می شود که نگاهی سیاسی داشته اند.

صداوسیما اغلب در پرداخت مجموعه های سیاسی به دلیل نگاه جهت دار چندان نتوانسته در جلب رضایت عموم مخاطبان موفق عمل کند، این بار باید دید در ادامه پخش سریال جیرانی، آیا «تعبیر وارونه یک رویا» توانسته قصه ای جذاب در بستری سیاسی روایت کند یا نه؟

نام سریال

کارگردان

قصه

تعبیر وارونه یک رویا

فریدون جیرانی

تعدادی از عوامل فریب خورده و جاسوسان خارجی در عملیاتی، یک دانشمند هسته‌ای ایران را به قصد انتقال به باکو برای بهره‌برداری‌های جاسوسی و تبلیغاتی می‌ربایند اما به دلیل مجروح شدن این دانشمند، برنامه عملیات تغییر می‌کند و سرانجام با دستگیری و هلاکت جاسوسان، عملیات ناکام می‌ماند. از سویی با تدبیر نیروهای اطلاعاتی کشور، عوامل هدایت عملیات نیز فریب می‌خورند و...

بخشی از داستان این سریال به مجموعه‌ها و سایت‌‎های هسته‌ای ایران اختصاص دارد و خرابکاری‌هایی به تصویر کشیده می‌شود که کشورهای بیگانه و سازمان‌های جاسوسی قصد انجام آن را دارند.

مدار صفر درجه

حسن فتحی

سریال ماجرای سفر دانشجویی ایرانی به نام حبیب پارسا (شهاب حسینی) به فرانسه- به خاطر تحصیل در رشتهٔ فلسفه در دانشگاه پاریس - را نشان می‌دهد. ماجرا بر بستر جنگ جهانی دوم و شکل گرفتن صهیونیزم و تسلط تدریجی بر فلسطین می‌گذرد که طبیعتاً فضای داستان متأثر از این واقعه مهم تاریخی است. در زمان اعزام دانشجویان ایرانی به فرانسه و همچنین تحصیل آنها در دانشگاه پاریس، جنگ جهانی دوم نیز در حال آغاز است. حبیب پارسا در دانشگاه با دختری یهودی به نام سارا استروک (ناتالی متی) آشنا می‌شود که اوایل، در کلاس با یکدیگر به مخالفت می‌پردازند که تدریجاً این مخالفت و سرکشی به عشق و تمایل بین این دو نفر مبدل می‌شود. ترور یهودیان به دست صهیونیست‌ها در ایران و اروپا و دنبال کردن سرنوشت دانشجویی ایرانی در فرانسه و رابطه عاطفی او با دانشجویی یهودی با سلسله حوادثی به یکدیگر مرتبط می‌شوند.

کیف انگلیسی

ضیا‌ء‌الدین دری

داستان سریال درباره فردی سیاستمدار به نام منصور ادیبان (علی مصفا)است، او که بسیار تحصیل کرده است و در کشور فرانسه حقوق خوانده است، در انتخابات مجلس شرکت می‌کند و در دوره اول شکست می‌خورد، اما در دوره بعدی با حمایت مستانه (لیلا حاتمی) از طبقه رجال پیروز می‌شود و به مجلس راه پیدا می‌کند. منصور ادیبان از طرز فکر مستانه خوشش می‌آید و تغییرات زیادی در زندگی خصوصی و تفکرات قبلی‌اش می‌دهد، این در حالی است که مستانه عاشق منصور شده است، ولی منصور این موضوع را درک نمی‌کند و متاسفانه زمانی به دنبال عشق گمشده‌اش می‌آید که دیگر دیر شده است و...

کلاه پهلوی

ضیا‌ء‌الدین دری

«فرخ باستانی» جوانی ایرانی از طبقه فقیر جامعه است. او پس از تحصیل در مدرسه دارالفنون تهران، برای ادامه تحصیل به پاریس می‌رود. پاریس در روزهای پس از جنگ جهانی اول شرایط سختی دارد. این وضعیت فشار زیادی به فرخ می‌آورد. او طی حوادثی با دختری ایرانی ـ فرانسوی ) به نام بلانش آشنا می‌شود که از پدری فرانسوی و مادری ایرانی متولد شده است. فرخ طی ماجراهایی با بلانش ازدواج می‌کند و موفق می‌شود سمت منشی گری «حسن تقی زاده» سفیر وقت ایران در پاریس را در فاصله سال‌های ۱۹۳۳ تا ۱۹۳۴ به دست آورد. تقی زاده هنگام بازگشت فرخ باستانی به ایران، طی نامه‌ای خطاب به «علی اصغر حکمت» وزیر فرهنگ و معارف توصیه می‌کند از فرخ در دستگاه حکومت استفاده کند. حکمت نیز به «محمود جم» وزیر داخله توصیه فرخ را می‌کند و به این ترتیب فرخ باستانی به سمت فرماندار یک شهرستان کوچک کویری با نام «سامان» منصوب می‌شود. فرخ پس از حضور در آن شهرستان به مرور اقدام به تخریب بافت سنتی شهر و جایگزین کردن آن با خیابانی مدرن و مغازه‌هایی جدید می‌کند. حضور همسر فرانسوی او در آن شهر کوچک و مذهبی نیز به مرور باعث بروز تغییراتی در شهر می‌شود. چندی بعد با صدور فرمان کشف اجباری حجاب بانوان، اتفاق‌های تازه‌ای در شهر سامان رخ می‌دهد.

کاکتوس

محمدرضا هنرمند

 سریال کاکتوس محمدرضا هنرمند روایتی از چند هم محله ای بود که به واسطه سخنان و ارتباط آنان موضوعات روز به شوخی و در قالب کمدی در سریال مطرح می شد.

چک برگشتی

سیروس مقدم

سریال با محور قرار دادن مسئله چک برگشتی، در واقع به زبان کمدی، روی حال و هوای ستادهای انتخاباتی و نماینده های مجلس زوم کرده بود. رفتارهای انتخاباتی یک نامزد ریاست جمهوری اعم از تخلفات، تبلیغات، آبروداری ها، فشارها و خلاصه تمام تلاش هایی که تیم تبلیغاتی یک نامزد برای موجه جلوه دادن او انجام می دهند، به زبان کمدی در این سریال مطرح شدند، تا جایی که نهایتا نامزد مورد نظر، مجبور به انصراف شد.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    8 1
    تعبیر وارونه یک رویا فوق العاده است من که محو این فیلم میشم هر شب زمان پخش اش
  • بی نام A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    5 0
    عاشق کاکتوس بودم. بهترین سریال سیاسی و جزو بهترین سریال‌ها و حتی برنامه‌های پخش شده از صدا و سیماست. فراموش نکنیم بر خلاف بقیه سریال‌های نام برده شده در اینجا، کاکتوس تنها سریال سیاسی انتقادی بود که با شروع دولت اصلاحات شروع و با اتمام کار دولت اصلاحات هم تمام شد.
  • hossein IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    5 0
    همه اینها سریالهای خوبی بودند و برایشون زحمت کشیده شده بود اما قطعا استقبال از کلاه پهلوی کمتر از سایرین بود و فکر می کنم چک برگشتی تو عامه مردم بیشتر مورد اقبال قرار گرفت. ضمنا سریال تعبیر وارونه یک رویا خیلی خوش ساخت شده دم آقای فریدون جیرانی و تیم سازنده گرم
  • مهران A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    3 1
    سریال سیاسیتاریخی در چشم باد از قلم افتاده که از همه ی این سریال ها بهتر بود
  • ابوالفضل IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    5 4
    سريال بسيار آبكي هستش كه همان داستان و روال هميشگي سريال هاي ضعيف سيما را دارد. مثلاً براي نمايش و معرفي دشمن شخص منفي سريال او را خيلي نادان و مصرف كننده مواد مخدر و روان گردان و شخصي به دنبال عيش و نوش است را نشان مي دهند. حال بايد گفت اگر شخصيت دشمن يا همان شهصيت بد سريال اينقدر نادان و بي عرضه اس پس چطور توانسته اينقدر به پيش برود خرابي كاري كند و به اهداف خود برسد و با شخصيت مثبت مقابله كند؟ سريال بسيار ضعيف است و خيلي آبكي، بهتر براي به نمايش گذاشتن قدرت و امنيت كشورمان سختگيري و ريز بيني هاي بيشتر نشان داده ميشد تا بيت المال براي ساخت اين سريال ها به هدر نرود.
  • بی نام IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    2 1
    یادش بخیر کاکتوس فوق العاده بود
  • بی نام IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    3 1
    هیچکدوم مدار صفر درجه نمیشه.
  • حمید A1 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    6 2
    با سلام نظری در مورد سریال تنهایی لیلا داشتم و امیدوارم منتشر کنید. اینکه یک جوان مومن که عمری در امامزاده مشغول عبادت و خدمت به مردم بوده است، ناگهان با دیدن دختری طوری وسوسه شود که مجبور به سوزاندن دست خود گردد، چندان زیبنده نیست. ناخودآگاه این تعبیر به ذهن القا می کند که چون جوان مورد نظر در موقعیت گناه نبوده است پس به گناه آلوده نشده است. این در حالی است که تذهیب نفس باید بگونه ای باشد که شخص به سادگی در دام گناه آلوده نشود ولو در شرایطی ناخواسته.
  • مهدی A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    2 1
    به نظر من آثاری مثل مدارصفر درجه و کیف انگلیسی رو با مثلا تعبیر وارونه یک رویا و کاکتوس در یک کفه قرار دادن و هردو رو سیاسی قلمداد کردن منصفانه نیست کما اینکه استقبال مردم از اون دو کار تاریخی خودش خیلی معنی داره
  • بی نام CA ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    5 6
    به نظر من تعبیر وارونه یک رویا سریال خوبیه. این مدل سریالها هم برای آشنایی مردم با کار ماموران امنیتی خوبه هم اینکه به خود ماموران اطلاعاتی می تونه نشون بده که اگر سو استفاده از نوع شغلشون نداشته باشند برای مردم قابل ااعتماد و احترامند
  • بی نام A1 ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    6 3
    هر وقت تلویزیون نگاه میکنم حس میکنم داره آی کیوم میاد پایین
  • محمد A1 ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    3 3
    سطح محتوایی فیلم های یک دهه گذشته مثل کلاه پهلوی , مدار صفر درجه و کیف انگلیسی بسیار بالا بود و قابل قیاس با فیلم ها و سریال های چند سال اخیر که خیلی سطحی است نمی رسه ...... از جمله تغییر وارونه یک رویا و معراجی ها و قلاده طلا که مثل سریال پخش می شد شخصا اعتقاد دارم سریال های تلویزیونی اثرات غیر محسوس و دراز مدت در فرهنگ مردم می گذارد و این تجربه در تمام کشورها اعم از امریکا و کره و ژاین و.. اثبات شده است