ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه ایران گفت: همواره اعلام کرده ایم که موضوعات مربوط به ادعاهای مطرح شده درباره گذشته برنامه هسته ای ایران از اعتبار برخوردار نیست.

محمدجواد ظریف روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با نیکوس کوتزیاس وزیر خارجه یونان در پاسخ به سوالی در خصوص گزارش یوکیا آمانو در بسته شدن پرونده PMD افزود: ما درباره نقشه راه با آژانس توافق کردیم یک بار برای همیشه این موضوعات را از سر راه برداریم و آژانس هم تایید کرده است که ایران همه سوالات را پاسخ داده است و نقشه راه را انجام داده است.

وی ادامه داد: ما منتظر گزارش آمانو هستیم و مهم تر از گزارش آمانو منتظر تصمیم شورای حکام برای بستن مسایل گذشته هستیم که به غلط به آن PMD گفته می شد چون برنامه های ایران هیچ بعد نظامی نداشته که به آن پی. ام. دی گفته شود.

عمل به تعهدات پایه محکمی برای تقویت همکاری در آینده

به گفته وزیر امورخارجه در برنامه اقدام مشترک هم اسم این مسایل تحت عنوان مسایل گذشته و حال است و ما یقین داریم که با جدیت باید مسایل گذشته و حال در قطعنامه شورای حکام که احتمالا طی دو سه هفته آینده صادر می شود، بسته شود.
ظریف ادامه داد: امیدواریم گزارش آقای آمانو به بسته شدن این موضوع کمک کند و اگر این گزارش واقعیات را مطرح کند با توجه به همکاری تایید شده ایران و آژانس باید به همین سمت برود.

وی گفت: همانطور که بارها اعلام کرده ایم دستور رهبر معظم انقلاب هم مبنی بر همین امر بود که بسته شدن پرونده لازمه ادامه اجرای برجام است که البته این نکته در خود برجام ذکر شده و تعهد اعضای 1+5 بر برجام است که پرونده را مختومه کنند.

وی با اشاره به تاکید رهبری بر اجرای صحیح برجام ابراز امیدواری کرد شاهد اجرای صحیح برجام باشیم و توقع ما از 1+5 این است که به تعهدات خود عمل کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: عمل کردن به تعهدات باعث می شود برجام پایه محکمی برای تقویت همکاری ها در آینده، عبور از یک مساله بی دلیل و ورود به مسایلی همچون همکاری در زمینه های مبارزه با افراط گرایی، تروریسم و خشونت در این منطقه حساس باشد.

سفر نخست وزیر یونان به ایران

ظریف افزود: در سفر وزیر خارجه یونان، دو عضو دیگر کابینه، وزیر صنعت و وزیر تجارت خارجی یونان همراه با یک هیات عالی رتبه از بخش خصوصی از شرکت های مهم یونان نیز در ایران هستند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ایران و یونان زمینه های مختلف همکاری در حوزه های اقتصادی دارند؛ از برقراری پروازها گرفته تا همکاری های بانکی، نفتی، صنعتی و همکاری در حوزه های مختلف اعم از راه و شهرسازی، حوزه هایی است که در ضمن سفر دو روزه وزیر امور خارجه یونان و هیات همراه با مقام های مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت و همکاری در حوزه انرژی که به دلیل تحریم ها متوقف شده بود و با سرعت بیشتری برقرار می شود.

ظریف اضافه کرد: ایران و یونان زمینه های همکاری در زمینه های مختلف را دارند و توافق شده در این حوزه ها گفت و گوهای نزدیک تر و مستمری داشته باشیم. وضعیت در سوریه که به موج پناهندگی منجر شده از مسایلی است که می تواند مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: زمینه برای همکاری ایران و یونان متنوع و گسترده است؛ موضوعات سیاسی و فرهنگی تا مسایل منطقه ای می تواند موضوع های همکاری ما باشد.
وزیر امور خارجه گفت: امید است در آینده نزدیک میزبان نخست وزیر یونان در ایران باشیم تا تصمیم گیری ها و هماهنگی ها برای همکاری های دو جانبه بین وزارتخانه های دو کشور به نتیجه نهایی نزدیک شود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =