ایرنا نوشت: توماس فریدمن، در مقاله ای که امروز در ستون دیدگاه روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرد، با رد ادعاهای یک مقام سابق نظامی آمریکایی، نوشت این وصله ها به ایرانی ها نمی چسبد.

فریدمن نوشت: وصله حمایت از افراط گرایان جهان نه تنها به ایرانیان نمی چسبد، بلکه توصیف کننده یکی از نزدیک ترین هم پیمانان واشنگتن، یعنی عربستان است.

فریدمن در این مقاله با اشاره به خبر مربوط به نامه 200 افسر بازنشسته ارتش آمریکا علیه توافق هسته ای با ایران، نوشت: در حاشیه خبر، اظهاراتی از امضاکنندگان مخالف منتشر شد که یکی از آن اظهارات، بویژه، نگران کننده است و باید بدان پاسخ گفت.
نویسنده، سخنان ژنرال بازنشسته «توماس مک اینرنی»، جانشین سابق نیروی هوایی آمریکا در اروپا را نقل کرد که گفته است ایرانیان افراطی ترین گروه های دینی هستند و تامین کننده ایدئولوژی های رادیکال در منطقه و جهانند.
توماس فریدمن در این باره نوشت: ببخشید آقای ژنرال! اما لقب تامین کننده ایدئولوژی های رادیکال، نه تنها متعلق به ایرانیان نیست، بلکه مردم ایران حتی نزدیک به چنین عنوانی هم نیستند. در واقع، این عنوان متعلق به کشوری است که هم پیمان ما شمرده می شود: عربستان سعودی.
فریدمن در ادامه نوشت: اگر شما گمان می کنید ایران خاستگاه مشکلات خاورمیانه است، احتمالا در حوادث 11 سپتامبر که 15 نفر از 19 هواپیماربا از عربستان سعودی آمده بودند، خواب تشریف داشتید! هیچ چیز برای ثبات و نوسازی دنیای عرب و جهان اسلام، زیانبارتر از میلیاردها میلیارد دلاری نبوده است که سعودی ها از دهه 1970 برای تکصدایی کردن دین هزینه کرده اند.
وی وهابیت را گرایشی «ضد نوسازی، ضد زن، ضد غربی، ضد تکثرگرایی» نامید که توسط حکومت سعودی تبلیغ می شود.
توماس فریدمن تاکید کرد: اتفاقی نیست که هزاران شهروند سعودی عضو داعش هستند و منابع مالی شان از سوی سازمان های خیریه در کشورهای حاشیه خلیج فارس تامین می شود. دلیل این امر آن است که در واقع داعش، القاعده و جبهه النصره، فرزندان معنوی وهابیونی هستند که ایدئولوژی هایشان از سوی عربستان سعودی به مدارس مراکش، پاکستان، اندونزی و کشورهای دیگر تزریق شده است.
این روزنامه نگار آمریکایی ادامه داد: ما آمریکایی ها هیچگاه آنان (سعودی ها) را بازخواست نمی کنیم چون به نفتشان اعتیاد داریم و معتادان هرگز به فروشندگان مواد مخدر راست نمی گویند.
فریدمن با اشاره به نفوذ افکار سعودی در برخی کشورها مانند پاکستان، نوشت: روزنامه نیویورک تایمز در 16 ژوئیه 2014 گزارش داد که سعودی ها برای چندین دهه، میلیاردها دلار پول به سازمان های مذهبی در سراسر جهان تزریق کردند تا آنان به آرامی، اندیشه های سعودی را تبلیغ کنند. اما انتشار هزاران سند محرمانه از عربستان توسط «ویکی لیکس» به تازگی نشان داد که سعودی ها نه تنها دنبال تبلیغ اندیشه های خود بوده اند، بلکه تلاش فراوانی را صرف مقابله با ایران کرده اند.
نویسنده آمریکایی سپس با یادآوری گزارش شبکه بی بی سی در 5 دسامبر 2010، نوشت: این گزارش از هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت آمریکا نقل می کند که عربستان سعودی، مهمترین منبع مالی برای گروه های تروریستی - مذهبی، مانند القاعده، طالبان، لشکر طیبه و گروه های مشابه بوده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد EU ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    آخیش، دلم خنک شدددد.
    • بی نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
      4 1
      دوستان من موندم انهایی که نظر منفی دادند. آقا ما را با عربستان مقایسه کردند نه با اروپا. معلومه که اونها خیلی تند تر از ما هستند و مقاله بالا دلایل خوبی هم آورده. اگر مقایسه با اروپا بود و ما را بهتر جلوه می داد، اونوقت نظر منفی بدید. به والله ما بهتر از عربستان سعودی هستیم. زنهای انها تازه برای شورا حق رای پیدا کردند. ما کجا و آنها کجا.
  • فريد US ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    در.د بر فريدمن
  • بی نام A1 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    15 0
    برید صفحه اینستاگرام این آقا ازش تشکر کنید . کار دیگه ای که بلد نیستید
  • از مردم A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    20 71
    این شخض اگر در ایران بود و در مورد آمریکا چنین مقاله ای مینوشت بهش برچسب عوامل فتنه و ضد تظام میزدند و خدا فقط باید بدادش میرسبد.
  • بی نام A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    57 0
    واقعیت رو گفت که کمتر از رسانه های آمریکایی شنیدیم
  • بدون نام ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    29 0
    ازاد مرد همه جا هست.
  • بی نام RO ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    78 0
    اگه یه با شعور تو آمریکاست اونم خودتی توماس جان
  • بی نام IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    9 0
    بابا واقع بین
  • هرایر IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    29 1
    من به عنوان یک ایرانی ارمنی که تو این خاک بدنیا اومدم بدون هیچ تردیدی گفته های اقای فریدمن رو تایید میکنم 37 سال تو این کشور زندگی کردم اگه مشکلی هم داشتیم بیشتر از ایرانیهای دیگه نبوده مردم ما تو دنیا بی نظیرن نه اهل خشونت هستن نه متجاوز عده قلیلی هم که ساز تندروی میزنن برای ادامه حیات سیاسیشونه و بیشتر ژسته تا عمل خیلی حرفها تو دلم هست به عنوان ایرانی که دوست دارم به گوش دنیا برسه ولی خوب حیف تریبون من هم در همین حد کامنت بیشتر نیست؛
    • پرنده IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
      14 1
      قربون دهنت هموطن
    • رضا IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
      3 0
      آفرین بر شما . دین شما درسته ارمنیه اما مرامت ایرانیه
  • فرزاد A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    6 0
    خداوکیلی اینا باید مقاله بنویسن و تحلیل کنن. عالی بود فریدمن
  • امیر A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    59 1
    بلاخره یک آمریکای پیدا شد حرف حق وراستی ازدهانش درمورد ایران خارج شد هم شکرش ....
  • بی نام A1 ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    147 1
    طرف خودش داره تو آمریکا فریاد میزنه که عربستان که افراطی ترین کشوره آمریکا باهاش هم پیمانه، حالا یه عده به اصطلاح روشنفکر تو ایران این و که آمریکا چرا از عربستان حمایت میکنه رو به هیچ عنوان نمی پذیرن
  • محسن A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    3 0
    باسلام. لطفا لینک انگلیسیش را بذارین