در چند روز گذشته در خبرهایی عنوان شد در دو ماه گذشته ۹ نوزاد در چند بخش بیمارستان امام خمینی فوت کرده اند. دانشگاه علوم پزشکی تهران در دو خبر مختلف به این خبرها پاسخ داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پي انتشار مطالبي پيرامون فوت نوزادان در بخش NICU بيمارستان ولي عصر مجتمع بيمارستاني امام خميني در برخي از مطبوعات، تهران توضيحات زیر را در جهت تنوير افكار عمومي منتشر كرد؛

بخش NICU بيمارستان ولي عصر مجتمع بيمارستاني امام خميني از جمله بخش‌هاي NICU مجهز و جديد در كشور مي‌باشد. اين بيمارستان پذيراي بسياري از مادران باردار است كه به علت شرايط نامناسب، از ساير بيمارستان‌هاي تخصصي سطح شهر به اين مركز ارجاع مي‌شوند. بيش از 60 درصد از زايمان‌هاي انجام شده در اين بيمارستان جزء زايمان‌هاي پرخطر محسوب مي‌شوند و اين‌گونه زايمان‌ها معمولاً با درصد بالايي از مرگ و مير نوزاد همراه است.

علل عمده مرگ اين نوزادان به ترتيب عبارت است از: نارس بودن نوزاد، عفونت و ناهنجاري‌هاي مادرزادي. بررسي نوزادان مذكور نيز نشان دهنده پايين بودن قابل توجه وزن زمان تولد يا بيماري هاي جدي زمينه اي مانند پنوموني، نارسي،IUGR ، هيدروسفالي، تشنج و آسپيراسيون مكونيوم در تمامي آنان است. اين امر نشان مي دهد كه فوت نوزادان مذكور، الزاما به علت عفونت نيست.

عفونت بيمارستاني يكي از عوارض شايع در بيماران بستري به خصوص در بيماران بخشهاي ويزه است. عفونت نوزادان در NICU با توجه به وزن پايين، نارس بودن و بيماري هاي زمينه اي نوزادان امري اجتناب ناپذير است.

قابل ذكر است كه طي 2 سال اخير طبق آمار ثبت شده متوسط وزن نوزادان بستري در اين بخش 1200 گرم و متوسط سن حاملگي آن‌ها 30 هفته بوده است. اين در حالي است كه وزن طبيعي نوزادان 2500 تا 4000 گرم و سن حاملگي طبيعي در موقع تولد 38 تا40 هفته است. همچنين موارد زيادي از ارجاعات زايمان به بيمارستان ولي عصر به دليل وجود ناهنجاري هاي جنيني است.

از ديگر سو، مقايسه ميزان مرگ و مير در اين بخش با بخش‌هاي مشابه در كشورهاي پيشرو نشان مي‌دهد كه اين ميزان بيش از استاندارد هاي قابل قبول جهاني نيست. با توجه به ادعاي افزايش مرگ و مير نوزادان در اين بخش طي ماه هاي پاياني سال 93، ذكر اين نكته ضروري است كه ميزان مرگ و مير اين بخش در ماه مورد نظر تفاوتي با آمار ماه‌هاي قبل نداشته است.

يكي از فعاليت‌هاي معمول كميته هاي كنترل عفونت، نمونه گيري از وسايل و تجهيزات و همچنين كشت‌هاي بدست آمده از بيماران بستري در ICUها و اتاق‌هاي عمل و بخش‌هاي بستري است. اين ضرورت همواره توسط كميته كنترل عفونت بيمارستان صورت پذيرفته و در هر زمان كه مورد غير معمول مشاهده شده گزارش و اقدامات لازم انجام شده است.

در مورد مذكور پس از بررسي هاي به عمل امده، مشخص شد كه عامل عفونت يك ميكروب واحد (آسينتوباكتر) بوده و اين در حالي است در شرايط معمول عامل عفونت ها در بخش هاي ويژه گونه هاي متنوعي است. با تشخيص اين امر سريعاً جلسات فوق العاده كميته كنترل عفونت بيمارستاني تشكيل و با توجه به شيوع ميكروب مورد نظر NICU تعطيل و ضدعفوني و پس از منفي شدن كليه كشت ها و رفع كامل عفونت NICU مطابق با دستور العمل هاي معتبر علمي باز گشايي شد. بخشهایی که در آن بیماران با ریسک بالا هستند و حتی در بیمارستان امام که به نوعی آخرین محل برای مراجعه و انتقال مادران و نوزادان با شرایط خاص و پر ریسک است، طبیعی است عفونت بیمارستانی نیز ممکن است اتفاق بیفتد و موارد فوتی نیز گزارش شود که در پیشرفته ترین مراکز درمانی هم این اتفاق امر غیر عادی نیست.

تکذیب می کنیم

همچنین مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص خبری مبنی بر سهل انگاری در بیمارستان امام خمینی تهران که منجر به از بین رفتن 9 نوزاد شده است، ضمن تکذیب این خبر به ایسنا گفت: بخش ان آی سی یو در بیمارستان امام خمینی که ویژه نگهداری نوزادان نارس و نیازمند مراقبتهای ویژه است، اغلب نوزادانی در آن بستری می شوند که با مشکلات فراوانی مواجه بوده و از این رو حتی از سایر شهرها به ا ین بخش از بیمارستان امام خمینی برای مراقبتهای بیشتر ارجاع داده می شود.

وی افزود: طبیعی است آمار مرگ و میر در این بخش نسبت به سایر بیمارستانها در طول سال بیشتر باشد و آن هم به دلیل مشکلات ارگانیک نوزادان بستری است ، همچنین در این بخش امکان عفونت بیمارستانی بسیار بالاست و از این رو کنترلهای مداومی صورت می گیرد و به منظور پیشگیری از وقوع عفونت برای مدتی بخش تعطیل و با گندزدایی، تعویض تشک و استریل و ضدعفونی کردن، بخش مجددا راه اندازی می شود که این امر هم به تشخیص کمیته ای صورت می گیرد.

دکتر بهنام شباب یادآور شد: اخیرا هم گزارشی مبنی بر احتمال عفونت در بخش مراقبت های ویژه نوزادان داشتیم که بلافاصله با دستور کمیته بخش تعطیل و نسبت به از بین بردن کلونی های احتمالی عفونت اقدام شد که این مسئله امری کاملا عادی است.

وی با تاکید بر اینکه عفونت بیمارستانی امری اجتناب ناپذیر است، از گزارش لحظه به لحظه موارد مشکوک و اقدام فوری از سوی همه بیمارستان ها به عنوان اقدامی معمول یاد کرد که به آن توجه جدی میشود.

دکتر شباب عنوان کرد: در بخشهایی که در آن بیماران با ریسک بالا هستند و حتی در بیمارستان امام که به نوعی آخرین محل برای مراجعه و انتقال مادران و نوزادان با شرایط خاص و پر ریسک است، طبیعی است عفونت بیمارستانی نیز ممکن است اتفاق بیفتد و موارد فوتی نیز گزارش شود که در پیشرفته ترین مراکز درمانی هم این اتفاق امر غیر عادی نیست.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    10 2
    مدیونیدر فکر کنید عوامل انسانی بیمارستانی در آن دخیلندودستگاهها مشکل ندارن
  • مهدی GB ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    5 4
    این مرگ ها نمی تونه بخاطر تاثیر امواج پارازیت باشه؟
  • بی نام A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    5 0
    بیمارستان فوق تخصصی در حاشیه
  • بی نام IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    5 0
    به امید بهتر شدن همه امور و مسائل زندگی روزمره... جز امیدواری کاری از این کاربر حقیر برنیاید...
  • معصومه A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    12 0
    من تنها یک بار به این بیمارستان رفتم و صحنه هایی که دیدم رو هر گز فراموش نمی کنم.این بیمارستان دولتیه و بیشتر بیماران آن مریض های از همه جا مانده و رانده شهرستانی هستند.راهرو های بیمارستان در همه بخش های کلیلنیک اون مملو از بیماره و پزشکان کمترین توجه رو به اون ها دارن.تنها بیمارانی در این بیمارستان بستری می شن که حال اورژانسی دارن.واقعا متاسفم.
    • بی نام A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
      0 0
      این بیمارستان سی سال پیش هم که همی طوری بوده است. خاطرات ناخوشایند زایمان بستگان در این بیمارستان و رفتار پزشکان و کارکنان با مادران باردار و نوزادان هنوز در ذهن و سخن خویشاوندان ما می چرخد.