ایسنا نوشت: کارشناسان با بررسی وضعیت آب و هوای 29 کشور خاورمیانه و شمال آفریقا در 30 سال گذشته به این نتیجه رسیده‌اند که تا نیمه قرن 21، خاورمیانه و شمال آفریقا به قدری گرم خواهد شد که سکونت انسان در آن بسیار دشوار خواهد بود.

محققان موسسه "ماکس‌ پلانک" در آلمان و موسسه "نیکوزیا" در قبرس محاسبه کرده‌اند که دمای هوا در خاورمیانه و شمال آفریقا در آینده با سرعتی دو برابر متوسط جهانی افزایش خواهد یافت و تا نیمه قرن بیست و یکم دمای هوا در تابستان تا پنج درجه و در زمستان تا دو و نیم درجه افزایش خواهد یافت.

علاوه بر این تعدادهای روزهای گرم سال پنج برابر شروع قرن بیست و یکم خواهد بود. هم اکنون تعداد روزهای داغ سال دو برابر سال 1970 است.

به گزارش بی‌بی‌سی، این گرم شدن با خشکسالی، شدیدتر هم خواهد شد. کمبود رطوبت در خاک، مانع خنک شدن زمین می شود و از سوی دیگر گرد و غبار برخاسته از بیابان‌های سوریه، عراق و عربستان سعودی که از ابتدای قرن بیست و یکم 70 درصد افزایش یافته، وضع را بدتر خواهد کرد.

پروفسور "یوس للیفلد"، رئیس موسسه ماکس پلانک در زمینه شیمی که از محققان اصلی این پژوهش بوده می گوید: در آینده آب و هوای بخش‌های بزرگی از خاورمیانه و شمال آفریقا به نحوی تغییر خواهد کرد که حیات موجودات ساکن آن را به خطر خواهد انداخت.

مجموعه این تغییرات به همراه آلودگی هوا به علت ریزگردهای برخاسته از بیابان‌ها می تواند شرایط را به قدری وخیم کند که مردم مجبور به مهاجرت شوند.

این تحقیق همچنین پیش‌بینی کرده که در نیمه قرن بیست و یکم در گرمترین مواقع سال دمای هوا در شب کمتر از 30 درجه نخواهد شد و در طول روز به متوسط 46 درجه سانتی گراد خواهد رسید در حالیکه متوسط حداکثر دما تا همین اواخر 43 درجه بوده است؛ این میزان تا سال 2050 به 46 و تا پایان قرن به 50 درجه سانتی گراد افزایش خواهد یافت. موج گرما نیز 10 برابر بیشتر از حال حاضر تکرار خواهد شد.

در اجلاس جهانی تغییرات اقلیمی که اخیرا در پاریس برگزار شد، کشورهای جهان توافق کردند تمام سعی خود را به کار گیرند تا در 15 سال آینده دمای کره زمین در قیاس با دوران پیش صنعتی بیش از دو درجه سانتی گراد افزایش پیدا نکند.

هر چند تحقق این هدف بسیار محل تردید است اما محققانی که این تحقیق را انجام دادند می‌گویند که حتی تحقق این هدف هم جلوی غیر قابل سکونت شدن خاورمیانه را نخواهد گرفت.

بر اساس این تحقیق، بین سال‌های 1986 تا 2005 در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به طور متوسط 16 روز هوا بسیار داغ بوده اما تا نیمه قرن بیست و یکم چنین روزهایی به 80 روز افزایش خواهد یافت.

اگر بعد از سال 2040 تولید گازهای گلخانه‌ای کاهش پیدا کنند باز هم در پایان قرن بیست و یکم تعداد روزهای فوق‌العاده گرم سال به 118 روز خواهد رسید.

این محققان دو سناریوی احتمالی را برای قرن بیست و یکم در نظر گرفتند، سناریوی اول اینکه تولید گازهای گلخانه‌ای از سال 2040 کاهش پیدا کند و دیگری اینکه تولید این گازها همچنان افزایش پیدا کند. در این صورت متوسط دمای سطح زمین در قیاس با دوران پیش صنعتی بیش از 4 درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت و دمای هوای تابستان در بخش های بزرگی از خاورماینه و شمال آفریقا در قیاس با سال‌های 1986 تا 2005 تا 6 درجه بیشتر خواهد شد.

پروفسور للیفلد می‌گوید: تغییرات آب و هوایی به طور قابل توجهی شرایط زندگی را در خاورمیانه و شمال آفریقا بدتر خواهد کرد. موج‌های گرمای طولانی و طوفان گرد و غبار بعضی مناطق را غیر قابل سکونت خواهد کرد که مطمئنا بر فشار مهاجرت خواهد افزود.

این محققان خاورمیانه و شمال آفریقا را مجموعه‌ای 29 کشور از جمله ایران در نظر گرفته‌اند که حدود 550 میلیون نفر در آنها زندگی می‌کنند.

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میثم EU ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    34 0
    ماشالله هرچی سنگه مال پای لنگه جنگ و کشت و کشتار و فرقه گرایی و تروریسم کم بود ، گرما و خشکسالی هم بهش اضافه شد رو چه حسابی بعضیا میگن این منطقه رو کره زمین خیلی خاصه که همه بخاطرش میجنگن نمیدونم
    • بی نام NL ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
      3 0
      رو حساب همین هیجانش میگن خیلی خاصه
  • علی . ف IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    24 0
    وای بر ما ....
  • بی نام RO ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    2 0
    ای فلک در سرشت خاورمیانه اسایش نبود
  • بی نشان IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    3 0
    بیایید هر کدوم از ما با گرمایش جهانی مبارزه کنیم حتی با کاشتن یک گلدان و درخت من خودم 7 درخت کاشتم و حدود 200 گلدان دارم
  • محمد هادی اهواز A1 ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    3 0
    اهواز گرما 60 درجه هست تو تابستون یعنی ما از همه جلوتریم الان توی 2050 ایم؟ وای خدای من چه پیشرفتی...
    • nasrallah A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
      0 0
      واقعا ........... آبادانی عزیز