دو قانون عام درباره بازنشستگی دو شکل از زنان شاغل حاکم است، یکی زنانی که تحت پوشش قانون مدیریت خدمات کشوری هستند و دیگری قانون تامین اجتماعی. این دو قانون با یکدیگر اختلافاتی دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این روزها بحث ممانعت از بازنشستگی پیش از موعد و شایعاتی درباره کاهش مزایای بازنشستگان سال 95 به گوش می رسد که باعث شده کامنتها درباره این موضوع در سرویس مشکلات مردم نیز افزایش یابد.
یکی از مسایلی که درباره بازنشستگی مطرح است، تفاوت شرایط بازنشست شدن میان خانمها و آقایان است. برخی از مخاطبان نوشته اند چرا درباره بازنشستگی خانمها، قوانین به درستی اجرا نمی شود.
یکی از مخاطبان که خود را كارمند خانم معرفی کرده در این باره نوشته است: باسلام درخصوص بازنشستگي زنان كارمند كه قبل از قانون خدمات كشوري مي توانستند با 20 سال سابقه كار بدون شرط سني بازنشسته شوند ولي با آمدن قانون خدمات كشوري كه در تبصره 1 ماده 103 آن نوشته شده است كه مي توانند با 25 سال سابقه و بدون شرط سني بازنشسته شوند ولي سازمان تامين اجتماعي مي گويد اين ماده در برنامه پنجم توسعه حذف شده و از بخشنامه خود كه ماده 76 مي باشد استفاده كرده و شرط سني 55 سال براي زنان در نظر گرفته آيا اين موضوع در جامعه اسلامي عدالت مي باشد كه زنان همانند مردان بايد 30سال تمام كار كنند با توجه به اينكه زنانه علاوه بر كارهاي مربوط به خانه داري،‌ بارداری، ‌نگهداري از فرزندان و تربيت آنان 30 سال همانند مردان كاركنند لطفا بازنشستگي زنان را با 25 سال بدون شرط سني لحاظ فرماييد.

در پاسخ به این پرسش بد نیست نگاهی به ماده 103 قانون مدیریت خدمات کشوری بیاندازیم. در ماده 103 آمده است، دستگاه اجرائی با داشتن یکی از شرایط زیر می‌تواند کارمند خود را بازنشسته نماید:
الف) حداقل سی سال سابقه خدمت برای مشاغل غیرتخصصی و سی‌و‌پنج سال برای مشاغل تخصصی با تحصیلات دانشگاهی کارشناسی ارشد و بالاتر با درخواست کارمند برای سنوات بالاتر از 30 سال .
ب) حداقل شصت سال سن و حداقل بیست و پنج سال سابقه خدمت با بیست و پنج روز حقوق.

در تبصره 1 این ماده نیز نوشته شده: سابقه مذکور در بند (الف) و همچنین شرط سنی مزبور در بند «ب» برای متصدیان مشاغل سخت و زیان‌آور و جانبازان و معلولان تا پنج‌سال‌کمتر می باشد و شرط سنی برای زنان منظور نمی گردد.
از گردآوری تبصره 1و متن این ماده می توان اینطور برداشت کرد که شرط سنی داشتن شصت سال برای زنان منظور نمی شود و آنان می توانند با داشتن حداقل 25 سال سابقه خدمت، تقاضای بازنشستگی کنند.
ولی باید در نظر داشت این قانون درباره زنان کارمندی است که تحت پوشش قانون مدیریت خدمات کشوری هستند. به بیان دیگر، این بخش از کارمندان زن، در صورت بازنشستگی با داشتن 25 سال سابقه خدمت و با هر سنی، از صندوق بازنشستگی کشوری حقوق خود را دریافت می کنند.
درباره سایر زنان شاغل که تحت پوشش قانون تامین اجتماعی در مشاغل مربوطه فعالیت می کنند، قانون تامین اجتماعی پابرجاست که در آن، شرط سنی 55 سال برای بازنشستگی خانمها در نظر گرفته شده است. این بخش از زنان شاغل با داشتن سابقه خدمت مورد اشاره در قانون مزبور، می توانند تقاضای بازنشستگی کنند. این زنان، پس از بازنشستگی، حقوق خود را از سازمان تامین اجتماعی به نام "مستمری ایام بازنشستگی" دریافت می کنند که اساسا منبع پرداخت آن، با منبع پرداختی از سوی صندوق بازنشستگی کشوری متفاوت است.
لذا باید توجه داشت بازنشستگی زنان کارمند تحت پوشش قانون مدیریت خدمات کشوری بدون احتساب شرط سنی و خانمهای شاغل تحت پوشش قانون تامین اجتماعی با احتساب شرط سنی 25 سال است.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    21 30
    آيا اين موضوع در جامعه اسلامي عدالت مي باشد كه زنان همانند مردان بايد 30سال تمام كار كنند با توجه به اينكه زنانه علاوه بر كارهاي مربوط به خانه داري،‌ بارداری، ‌نگهداري از فرزندان و تربيت آنان 30 سال همانند مردان كاركنند لطفا بازنشستگي زنان را با 25 سال بدون شرط سني لحاظ فرماييد. خوب یه سوال آیا در ادارت دولتی حقوق زنان از مردان کمتر است ؟ چرا باید یک خانم کارمند که هزینه زندگی بر عهده اش نیست اندازه آقایان حقوق بگیرد؟ آیا حقوقی که به خانم های کارمند داده می شود بابت بارداری و خانه داری و ............ هست یا فقط بخاط کارمند بودنش حقوق می گیرد
    • فرشید A1 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
      31 5
      اشتباه شد ایشون مثل اینکه با همکار خانمش مشکل داره تعمیم میده
    • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
      19 0
      دوست عزیز حقوق را بابت نیاز افراد نمی دهند بابت کار و عملکرد می دهند که ظاهرا در یک پست خاص دو فرد با دو جنسیت مسئولیتشان یکسان است بحثازنشتگی هم با 25 روز حقوق است اینکه حسودی نداره حضرت اقا
    • بي نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
      16 0
      با اين طرز فكر واقعا براتون متاسف هستم بخاطر همينه كه ما جهان سوم هستيم هيچ وقت درست نميشيم تا شماها هستيد همين آش و همين كاسه
  • کارمند زن بخت برگشته A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    15 0
    مشکل کارمندان بدبختی مثل ما که 17 سال تمام وقت کار کرده ایم و ده سال است پیمانی شده ایم بدون آن که مابقی سنواتمان حساب شود چیست؟ به این ترتیب شخصی با شرایط سنی من باید ده سال دیگر کار کند تا بازنشسته شود یعنی در مجموع من 27 سال باید کار کنم . آیا این ظلم نیست در حالی که همکاران من با داشتن پارتی در این سالها استخدام شدند و با 20 سال بازنشسته شدند. من به جز این که تف روی صورت خودم بیندازم که چرا تمام این سالها با جان و دل کار کردم چه چاره دیگری دارم؟ در حالی که دچار صدجور بیماری شده ام و تن و بدن علیل برای خودم ساخته ام. ای کاش این پیام من رو منتشر کنید .
  • بی نام A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    13 59
    الان خانم ها یک ریال از حقوق خود را در منزل هزینه نمی کنند و معتقدند ک نفقه وظیفه مرد است.با این حال چه لزومی دارد اصلا کار کنند . بشینند منزل و نفقه بگیرند.هم امتیازات دین اسلام را می خواهند و هم امتیازات زنان غربی را.
  • سمیرا IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    32 3
    خیلی از خانم ها هم مسئولیت خانه و خانواده به دوششان هست .... لطفا راحت قضاوت نکنیم
  • بي نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    28 4
    اولا درخصوص برابري حقوق خانمها و آقايان بايد بگويم كه برابر نيستند و يك آقا هم حق اولاد و هم عائله مندي مي گيرد و همچنين تمام فرزندان وهمسرش را مي تواند بدون هزينه بيمه تكميلي خود كند درصورتيكه ما خانمها نه حق عائله مندي داريم ونه حق اولاد و درخصوص بيمه تكميلي نيز بابت هر فرزند هر ماه 140 هزار تومان كسر مي گردد. و درخصوص آقايي كه گفتند خانمها حقوق خودشان را خرج نميكنند اون خانم شماست كه با شما اين كار را مي كند و به همه خامها با اين چشم نگاه مي كنيد و ثانيا شما كه اطلاعاتي درمورد قوانين شغلي خانمهاي غربي ا نداريد لطفا كارشناسي نفرماييد . اصلا نميدانيد غرب كجا هست .
  • یک خانم کارمند A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    36 1
    25 سال است که کار می کنم و تمام حقوق خودم را صرف زندگی خانوادگی کرده ام. به جرأت می گویم که بیش از 80 درصد زنان کارمند حقوقشان را صرف کمک به خانواده می کنند. در شرایط امروز که یک آقای کارمند از پس اجاره خانه بر نمی آید و شدیدا به کمک مالی خانم ها نیاز دارند ؛این جور حرف های تلخ و قضاوت های بی رحمانه بسیار بسیار ناراحت کننده است.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
    31 1
    25 سال کار برای خانم ها خیلی زیاد و طاقت فرسا است اون هم در جامعه سنتی ما که تمام وظایف خانه به عهده خانمهاست دیگه چیزی از جسم و روح نخواهد ماند
  • بی نام IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
    9 0
    چه فرقی بین کارمند دولت و کارمند خصوصی هست چه بسا که در ارگان خصوصی از یک فرد بیشتر استفاده و بهره میبرند ولی مزایا شامل ارگان دولتی میشه زن همان زن است با مشکلات خانه داری .بارداری.تربیت فرزند و رسیدگی به همسر و.....لطفا تجدید نظر کنید ما هم زن هستیم مگه ارگان دولتی چند نفر پرسنل میخواد و این حق نیست اینجا هم که همش پارتی بازی هست