۰ نفر
۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
فیلمی که هدف نخستش سرگرمی تماشاگر است

کارگردان «بارکد» از جشنواره فیلم فجر به مثابه ویترینی برای آثار خود نام برد و اعلام کرد که اصولا فیلم‌های من جشنواره‌ای نیستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مصطفی کیایی با آگاهی از این موضوع که ممکن است نوع شوخی‌های موجود در فیلم با سلیقه مخاطب ایرانی تفاوت داشته باشد، دست به ریسک و شیطنت برای ساخت این فیلم زده است.

او که هدف فیلم خود را در درجه اول سرگرمی مخاطب عنوان می‌کند، پایان ساده‌انگارانه فیلم را عمدی و در راستای نمایش حماقت شخصیت‌های فیلم می‌داند و عقیده دارد که اگر پایان ماجرا را به سمت انتقامی بزرگتر می‌برد، به این موضوع صدمه وارد می‌کرد.

اکبر عبدالعلی زاده منتقد مهمان حاضر در جلسه که اعتقاد دارد جشنواره باید برای فیلم‌های کیایی جایگاه ویژه‌ای قائل شود، می‌گوید که «بارکد» از معدود فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال است که شرط سینما را به جا می‌آورد. او با اشاره به این موضوع که محور اصلی تمام این فیلم‌ها درگیر و سرگرم‌کردن مخاطب است، گفت : « سینماگران نسل گذشته به این رویه اعتقاد داشتند ولی امروز این رویکرد در سینمای ایران مورد غفلت واقع شده است. سینمای کیایی بدون جوزدگی و شعارزدگی با موفقیت این کار را انجام می‌دهد.»

بهرام رادان، پژمان بازغی و محسن کیایی بازیگران «بارکد» در جلسه حاضرند. محسن کیایی با شوخی کارگردان فیلم وارد بحث می‌شود. او دلیل جلوه خود در فیلم را بازی در خدمت کارگردان و فیلم می‌داند و می‌گوید که من آدم زرنگی هستم اگر قرار باشد همان جوری که خودم می خواهم بازی کنم همه نقش‌هایم شبیه به هم می‌شود.

بازیگر نقش اول فیلم «بارکد» ترجیح می‌دهد به جای کمیت از کیفیت صحبت کند. او می‌گوید که همکاری اول با یک کارگردان سخت و در دفعات بعدی ساده‌تر می‌شود. بازیگر «سنتوری» که از همکاری خود با کیایی در «عصر یخبندان» راضی است، و به نظر مشترک رسیدن با کیایی در «بارکد» را بسیار ساده‌تر عنوان می‌کند.

پژمان بازغی از آن دسته بازیگرانی است که بلندی و کوتاهی نقش برایش مهم نیست و انواع و اقسام نقش ها را بازی می کند. این بازیگر درباره نقش کوتاه خود در «بارکد» می‌گوید : «نقش دوم بازی می‌کنم ولی نقش دست دوم بازی نمی‌کنم.» او در ادامه نیز از اشتیاق خود برای همکاری با این گروه می‌گوید.

سینمای کیایی سینمای سلیقه مهدی جعفری فیلمبردار «بارکد» نیست. جعفری که علاوه بر فیلمبرداری مستندساز هم هست در سومین همکاری خود با کیایی داستان‌گویی درست کیایی را می‌ستاید و آن را نشانی از توجه این کارگردان به تماشاگران می‌داند. او از میزانسن و قاب‌بندی‌های متفاوت کار می‌گوید و اینکه قرار بوده جهانی خلق شود که تصور خیالی بودن را تماشاگر منتقل کند.  

کیایی گفت که تمام بازیگران این فیلم انتخاب اول او بوده‌اند. او از نقش پژمان بازغی به عنوان یکی از نقش‌های محبوب خود در این فیلم یاد می‌کند و به وجود آمدن این نقش را نتیجه تعامل میان خودش، فیلمنامه و بازغی می‌داند.

این کارگردان درباره تهیه‌کنندگی خود در این فیلم گفت : «بعد از چهار فیلم به این نتیجه رسیدم که برخی کارگردان ها حق دارند که به سوی تهیه‌کنندگی بروند.» او از کمبود تهیه‌کنندگان شش دانگ که فیلم را خیلی خوب هدایت کنند می‌گوید. البته کیایی با انتخاب یک مدیر تولید خوب به راحتی از عهده این کار برمی‌آید.

شاهین امین که مدیریت جلسه را برعهده دارد نیز در ادامه سخنان کیایی گفت : «کمبود تهیه‌کننده حرفه‌ای از مشکلات بزرگ سینمای ایران است و به همین دلیل بخش عمده‌ای از کارگردان‌ها ترجیح می‌دهند تهیه‌کننده شوند.»

کیایی در انتها گفت که فیلمساز فیلسوف و اهل شعار دادنی نیست. او در ادامه افزود : «من برای سرگرمی فیلم می‌سازم، دیوانه‌بازی موجود در این فیلم تعمدی است. از فیلم ما لذت ببرید و دنبال چیزهای عجیب و غریب نباشید. این سلیقه من در فیلمسازی است.»

نوبت به پژمان بازغی می‌رسد تا گلایه خود را از نبود جشنواره‌های موضوعی بیان کند. بازیگر «بارکد» گفت که نباید تمام انرژی خود را روی جشنواره فیلم فجر بگذاریم و باید جشنواره‌های موضوعی دیگری هم داشته باشیم که فیلم‌اولی‌ها در آن دیده شده و خود را در آن جشنواره‌ها محک بزنند.

مدیر جلسه هم با بازغی هم عقیده است و در این باره می‌گوید : « جشنواره فیلم فجر تکلیف خود را مشخص کند قرار نیست همه جور فیلمی در یک جشنواره وجود داشته باشد. امیدوارم این موضوع حل شود.»

۵۸241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =