۰ نفر
۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸

آکادمی بارسلونا از نظر تولید و پرورش بازیکنان تاپ در اروپا خارق‌العاده عمل کرده. ۴۳ بازیکن تولید لاماسیا اکنون در فوتبال اروپا در یکی از پنج لیگ معتبر حضور دارند.

به گزارش سایت رسمی کانون مربیان فوتبال ایران (ifca.ir)، در حال حاضر در بین پنج لیگ بر‌تر اروپا، ۴۳ بازیکن حضور دارند که محصول آکادمی بارسلونا هستند. به این ترتیب این آکادمی از نظر آماری در اروپا بهترین عملکرد را دارد و در صدر جدول قرار گرفته است. در ترکیب کنونی بارسلونا ۱۳ بازیکن از جمله مسی و اینیستا پرورش یافته خود باشگاه هستند. ۳۰ بازیکن نیز در باشگاه‌های دیگر اروپایی انگلیس، اسپانیا، آلمان، فرانسه و ایتالیا توپ می‌زنند. بازیکنانی نظیر: تیاگو آلکانترا در بایرن‌مونیخ، مایکل آرتتا در آرسنال و دلوفئو که به صورت قرضی در سویا بازی می‌کند.
در تحقیق به عمل آمده از سوی موسسه مطالعاتی CIES، مشخص شده بازیکنان ۱۵ تا ۲۱ ساله که سه سال را در آکادمی بارسا گذرانده‌اند، این شانس را داشته‌اند که به تیم اصلی راه یابند یا در‌‌نهایت توانسته‌اند در یکی از باشگاه‌های پنج لیگ معتبر اروپایی، فوتبال خود را ادامه بدهند. این نتایج نشان می‌دهد که امکانات و تجهیزات فوق‌العاده بارسلونا در مجموعه آکادمی این باشگاه، چه محصول غنی را از نظر کیفیت و کمیت ارائه می‌کند.
منچستریونایتد که روزگاری با به نمایش گذاشتن گروه کلاس ۹۲ توانست قدرتش را در این زمینه به رخ بکشد، اکنون در جایگاه دوم قرار دارد. یونایتد صاحب ۳۶ بازیکن است که اکنون در لیگ‌های معتبر اروپایی فوتبال بازی می‌کنند. در این لیست، ۱۲ بازیکن پرورش یافته در آکادمی یونایتد اکنون در تیم اصلی حاضر هستند و ۲۴ بازیکن همانند، پوگبا، اوشی و شاوکراس در سایر تیم‌های حاضر در پنج لیگ معتبر توپ می‌زنند.
در رده ‌بعدی رئال‌مادرید قرار داد که از نظر پرورش بازیکنان محصول آکادمی با ۳۴ فوتبالیست، در جایگاه سوم است. البته رئالی‌ها همیشه نشان داده‌اند که به بازیکنان پرورش یافته خود کمتر توجه دارند و آمار‌ها نیز همین موضوع را به اثبات می‌رساند. چرا که در ترکیب کنونی رئال، فقط هشت بازیکن محصول آکادمی حاضر هستند و ۲۶ بازیکن مطرح در اروپا شاغل هستند که کار خود را از رئال اغاز کرده‌اند اما در ‌‌نهایت در تیم دیگری به فوتبال خود ادامه داده‌اند.
در رتبه‌های بعدی، لیون و پاری‌سن ژرمن با ۳۳ و ۲۷ بازیکن قرار دارند و آرسنال نیز علی‌رغم سیستم مبتنی بر جوانان، با ۲۲ بازیکن در جایگاه نهم قرار دارد. تیم‌های متمول و ثروتمندی مانند چلسی و منچسترسیتی نیز با ۱۲ بازیکن، در جایگاه چهل و پنجم قرار دارند. البته هر دو غول انگلیسی به تازگی سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در این بخش انجام داده‌اند.
نکته جالب توجه اینکه علی‌رغم حضور بازیکنان جوانی مانند منیر الحدادی و ساندرو رامیرز که توانسته‌اند جایی در تیم اصلی بارسا برای خود پیدا کنند، طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط موسسه CIESطی سالهای اخیر حضور بازیکنان جوان در تیم‌های اصلی سخت و سخت‌تر شده و آن‌ها کمتر این شانس را داشته‌اند که در تیم اصلی خودنمایی کنند. طبق ادعای این موسسه، در باشگاه‌های بر‌تر اروپایی به دلیل وجود رقابت سخت و فشرده برای قرار گرفتن در ترکیب، بازیکنان جوان محصول اکادمی کمتر این فرصت را داشته‌اند که با درخشش، خود را به تیم اصلی تحمیل کنند و به نظر نمی‌رسد این شرایط تغییر کند.
کشور فرانسه از این نظر بهترین عملکرد را دارد. نسبت بازیکنان محصول آکادمی به بازیکنان خارج از آکادمی در تیم اصلی، در این کشور ۲۴. ۶ است که بهترین آمار در بین لیگ‌های معتبر اروپایی است، این آمار در لالیگا ۲۲. ۴ است، در آلمان ۱۶. ۴ و در انگلیس نسبت به سایر کشور‌ها در پایین‌ترین حد خود قرار دارد: ۱۳. ۹ درصد.

بازیکنان محصول آکادمی یا بازیکنان بومی باشگاه
در معیار تحقیق صورت گرفته توسط موسسه CIES، به بازیکنی محصول آکادمی گفته می‌شود که بین سنین ۱۵ تا ۲۱ سالگی، سه سال در باشگاهی حضور داشته؛ به این ترتیب به طور مثال، وین رونی و کریس رونالدو هم در لیست یونایتد قرار می‌گیرند و هم در لیست باشگاه قبلی‌شان، یعنی اورتون و اسپورتینگ لیسبون.
منظور از سایر تیم‌ها نیز حضور در یکی از باشگاه‌ها در ۵ لیگ معتبر اروپا است.


بارسلونا: ۴۳ بازیکن
۱۳ بازیکن در تیم اصلی: رافینیا، بارترا، بوسکتس، الحدادی، ژاوی، اینیستا، ماسیپ، مسی، مونتویا، سرخی روبرتو، پیکه، رامیرز، پدرو
۳۰ بازیکن در سایر تیم‌ها: آرتتا، ادو کمپابادال، تیاگو آلکانترا، پپه رینا، یاگو فالکو، اویر الازبل، روبن روکینا، یوردی خومیترا، خوزه مانوئل کاسادو، رائول بائنا، تیاگو موتا، روبرتو تراسهوراس، آندره فونتس، کارلس پلاناس، سرخی گومز، سرخی گارسیا، کوئنسا، لانزاروتی، مونتانس، ویکتور سانچز، دلوفئو، فرناندو ناوارو، بویان کرکیچ، مارک مونیسا، روبن ایوان مارتینز، یوردی گومز، اوریل رومئو، جیووانی و جاناتان دوس سانتوس، خاوی اسپینوزا

منچستریونایتد: ۳۶ بازیکن
۱۲ بازیکن در تیم اصلی: رونی، اونز، بلکت، آموس، رافائل داسیلوا، فلچر، عدنان یانوزای، سم جانستون، لینگارد، مک نیر، تام تورپ، جیمز ویلسون
۲۴ بازیکن در سایر تیم‌ها: دنی ولبک، کایرن ریچاردسون، تام کلورلی، تامی هیتن، دیوید جونز، مایکل کین، فریزر کمپل، فرایرز، دارن گیبسون، جرارد پیکه، رابرت زیلر، رابی بردی، جیمز چستر، پل مک‌شین، پل پوگبا، دنی درینک وا‌تر، مت جیمز، دنی سیمپسون، کریستیانو رونالدو، فیل باردسلی، رایان شاوکراس، وس براون، جان اوشی، راول موریسون

رئال مادرید: ۳۴ بازیکن
۸ بازیکن در تیم اصلی: آربلوئا، کارواخال، ناچو فرناندز، ایکر کاسیاس، دیگو یورنته، آلوارو مبدران، پاچکو، مارسلو ویرا
۲۶ بازیکن در سایر تیم‌ها: مارکوس آلونسو، بورخا والرو، خوان فران، میگل نیتو، آدریان گونزالز، پدرو موسکوئرا، مانو هررا، پابلو سارابیا، خوان کارلوس، آلوارو موراتا، ویکتور پرز، می‌گل تورس، خوان ماتا، آلبرتو بوئنو، لوری سانابریا، خوزه رودریگوئز، آلکس فرناندز، فرانسیسکو کاسیا، خوزه کایخون، لوکاس واسکوئز، استبان گرانرو، می‌گل کورونا، روبرتو سولدادو، دنی پارخو، ادگار مندز، دنیس چریشف

43 43

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ارش A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    27 8
    فقط اژاکس امستردام
    • بی نام GB ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
      10 0
      کاشکی یک همچین اماری را برای باشگاهای ایران جستجو کنید و تا ببینیم کدام تیم لیگ برتر بازیکن ساز ترین تیمه و کدام تیم بدترین هاست