ایسنا نوشت:

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: میانگین تعرفه واردات کالاهای صنعتی به ترکیه 5.5 درصد و تعرفه کالاهای صنعتی در کشور ما با گروه کالایی 10 به میزان 27 درصد است؛ بنابراین تعرفه واردات کالاهای صنعتی به ایران بالاتر از ترکیه است.

ولی‌الله افخمی‌راد - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - گفت‌: زمانی تعرفه‌ای به میزان زیاد کاهش می‌یابد که رقمش بالا باشد ولی اکنون که تعرفه واردات کالاهای صنعتی ترکیه پایین و میانگین آن 5.5 درصد است و تعرفه کشور ما در این بخش بالاست، پس نمی توان کاری انجام داد.

او در عین حال گفت: اگر کالا در کشور ما امکان رقابت ندارد باید بررسی کنیم و ببینیم چه مشکلی باعث این ضعف در رقابت شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صنعت پوشاک گفت: در رابطه با صنعت پوشاک که تعرفه رسمی آن 100 درصد است و به دلیل اینکه در گروه کالایی 10 قرار دارد و تعرفه اش دو برابر یعنی 200 درصد می‌شود اگر کسی بخواهد پوشاک وارد کند باید 200 درصد تعرفه بدهد و این به معنی آن است که هیچ کسی نمی تواند به صورت رسمی پوشاک وارد کند و همه از طریق قاچاق اقدام می کنند.

افخمی‌راد در عین حال گفت: با برقراری تجارت ترجیحی، درصدی در زمینه واردات پوشاک به ترکیه 40 درصد تخفیف دادیم و اکنون پوشاک از ترکیه با تعرفه 120 درصد وارد می‌شود که البته هیچ تغییری رخ نمی‌دهد، چون دیوار تعرفه ای کشور ما آن قدر بلند است که هر چقدر هم کوتاه کنیم، هیچ نگرانی برای صنعت داخلی کشورمان وجود ندارد.


رییس سازمان توسعه تجارت گفت: تجارت ترجیحی به این معنی است که قواعد کشور مبدأ باید رعایت شود، یعنی کالا باید در کشور مربوطه ای که تجارت ترجیحی با آن برقرار است، تولید شده باشد.

او ادامه داد: به عنوان مثال در مورد ایران و ترکیه فقط کالاهای ساخت ایران و ساخت ترکیه می توانند به کشورهای همدیگر منتقل شوند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: وقتی تعرفه واردات لباس ترکیه‌ای 120 درصد است تولیدکننده ما نباید نگران باشند چون این تعرفه هنوز هم بالاست و تولیدکننده نباید عنوان کند که با کاهش 40 درصدی آن دیگر توان رقابت ندارد!

افخمی راد در عین حال گفت: توافق‌های تجارت ترجیحی می‌تواند امری موثر تلقی شود و هرچند که ایجاد رقابت بین بازار داخلی و کالاهای پرقدرت خارجی می‌تواند امری موثر در جهت افزایش کیفیت تولیدات داخلی باشد، باید توجه داشت شرایط نیز به گونه‌ای ایجاد شود که بازار داخلی توان رقابت با تولیدات خارجی را داشته باشد.

قرارداد تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه که به گفته دولتمردان فعلی، دست‌پخت دولت قبل بوده، حدود یک ماه پیش به صورت رسمی به مرحله اجرا درآمد و بر اساس آن مقرر شد بیش از 100 کالا شامل برخی محصولات کشاورزی و نظایر آن از ایران به ترکیه و کالاهای صنعتی شامل نساجی و پوشاک، یخچال و فریزر، ترانسفورماتور و سایر اقلام صنعتی با تعرفه‌های ترجیحی از سوی ترکیه به ایران وارد شود.

اعلام این موضوع باعث شد برخی از صنایع تولیدکننده درگیر در این توافق نسبت به کاهش تعرفه‌های کالاهای صنعتی برای ورود به ایران انتقاد کنند که بخش عمده‌ای از این اعتراضات مربوط به صنایع نساجی، پوشاک و لوازم خانگی بود.

تجارت ترجیحی میان دو کشور به خودی خود مساله‌ای مثبت تلقی می‌شود، چراکه باعث افزایش سطح تجاری همسان دو کشور خواهد شد اما به نظر می‌رسد در شرایط فعلی انتقاد تولیدکنندگان داخل مربوط به تفاوت در نوع محصولات صادراتی ایران و ترکیه است.

 

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =