ایسنا نوشت: اکورالی پاریس - پرسپولیس پس از دو سال وقفه، سرانجام نیمه دوم اردیبهشت ماه سال 1395 برگزار می‌شود.

پاسکال رستانی، مدیرعامل Gran Tourism Organization - برگزارکننده فرانسوی این اکو رالی گفت: قرار بود این رالی در سال 2014 برگزار شود، اما به دلیل شرایط بین‌المللی و تحریم های اقتصادی، اجرای آن دچار وقفه شد. اکنون با توافقاتی که با کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران صورت گرفته، این اکورالی از دوم تا چهاردهم ماه می سال 2016 برگزار می‌شود.

رالی پاریس - پرسپولیس برای اولین‌ و آخرین‌بار در سال 1971 برگزار و بعد از آن به دلیل شرایط سیاسی متوقف شد. پس از گذشت چهار دهه از آن رویداد، مجریان فرانسوی این رالی تصمیم گرفتند با اعمال تغییراتی در محتوا، آن را دوباره با محور ایران برگزار کنند.

اسفندماه سال 92 مجری فرانسوی این پروژه به ایران آمد و خبر برگزاری اکو رالی پاریس پرسپولیس را بعد از 42 سال وقفه رسما اعلام کرد. اما این رالی برگزار نشد، چون به گفته مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی طرف ایرانی در این پروژه اسپانسرها به دلیل شرایط سیاسی ایران قانع نمی‌شدند وارد عمل شوند.

اکنون پس از دو سال وقفه، مجری فرانسوی این اکورالی، تاریخ قطعی برگزاری این برنامه را اعلام کرده است.

رستانی گفت: پس از امضای توافقنامه هسته‌ای ایران در وین، مجریان رالی پاریس پرسپولیس تلاش کردند تا اولین دوره این اکورالی را که رقابتی بسیار مبتکرانه و مبتنی بر صرفه جویی در مصرف سوخت است، برگزار کنند.

وی با اشاره به مشخص شدن اسپانسر مالی این اکو رالی که متعهد شده در جریان برگزاری آن در ایران، پوشش رسانه‌ای خوبی داده شود، اظهار کرد: مسیر این اکو رالی در اروپا، ترکیه و ایران به 11 بخش تقسیم شده که انتهای آن پس از طی 6 هزار کیلومتر به "پرسپولیس" ختم می‌شود. شرکت‌کنندگان در این رالی نیز براساس نوع سوخت به چهار گروه اتومبیل‌های گازوئیلی، دیزلی و گازوئیل و دیزل هیبرید تقسیم می‌شوند.

به گفته او، نوع اتومبیل و سرعت، عامل برگزیده شدن در این اکورالی نیست، بلکه میزان مصرف سوخت، عملکرد و رفتار رانندگان با یکدیگر و همچنین رعایت قوانین رانندگی در کشور میزبان، از جمله شاخص‌های تعیین‌کننده راننده برتر است.

مجری فرانسوی این اکورالی در ادامه گفت: این رالی مفهوم ابتکاری دارد که تصورات عام و قدیمی از مسابقات بزرگ جاده‌ای را با مهم‌ترین دغدغه اتومبیلرانی امروز و آینده که همان صرفه‌جویی در مصرف سوخت و انرژی باشد، ترکیب کرده است.

او همچنین این اکو رالی را با توجه به طول مسیر و البته جاذبه‌های متنوع آن، سنگ محکی برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت و استفاده از تکنولوژی‌های جدید در مصرف انرژی دانست و افزود: برگزاری رالی پاریس پرسپولیس می‌تواند ارتباط واقعی را با شرکت‌های خودروساز ایرانی که می‌خواهند موقعیت خود را تقویت کنند، برقرار کند.

کانون جهانگردی و اتومبیلرانی قبلا قول داده بود، از گردشگرانی که از طریق این رالی و با دریافت مجوزها و مدارک لازم از کلوپ‌های جهانگردی و اتومبیلرانی به ایران سفر می‌کنند، حمایت کند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رامسری IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    14 0
    فرق اتومبیل گازوئیلی و دیزلی چیه؟چرا خودروهای بنزینی نیستن؟
  • مهدی A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    16 0
    ایول، عجب خبر خوبی.. فقط یه سوال این همه شرکت کننده و بازدید کننده رو در کدوم هتل می خواین جا بدین؟
  • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    7 27
    این لنگی ها اخرش به لیگ یک سقوط می کنند و به این مسابقه نمیرسند
    • محمد IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
      2 0
      اقای غیر لنگی . چه ربطی داشت این کاکنتت . واقعا که شعور چیز خوبیه که تو نداری .
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    52 3
    تو دوره خاتمی قرار بود باز از ایران رد شن،که احمدی نژاد اومد و همه چی خراب شد