تسنیم نوشت:

معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز نزد بانک‌ها ۳۰۰ هزار میلیارد ریال است، گفت: تسهیلاتی که از این محل پرداخت شده حدود ۲۶۳ هزار میلیارد ریال است. پرداخت تسهیلات جدید از این محل خیلی کم و ضعیف است.

حمید تهرانفر در نشست خبری که بعد از ظهر امروز برگزار شده بود با اعلام فعالیت ۳۴ بانک و موسسه اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی در نظام بانکی، اظهار داشت: این بانک‌ها در جمع ۲۰ هزار و ۲۶۲ شعبه در سطح کشور دارند.

بانک‌های کشور ۷۱۴ هزار میلیارد تومان سپرده دارند

معاون نظارتی بانک مرکزی جمع سپرده‌های بانک‌های دولتی و خصوصی و موسسات اعتباری را هفت هزار و ۱۴۳ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: سرانه سپرده هر شعبه ۳۵۲ میلیارد ریال است.

بانک‌ها ۱۱ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های خود وام دادند

وی با بیان اینکه مانده تسهیلات تا پایان تیرماه ۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است، تصریح کرد: یکصد و دوازده هزار میلیارد ریال تسهیلات توسط بانک‌ها به شرکت‌های زیرمجموعه‌شان پرداخت شده است.

تهرانفر ضمن اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری بانک‌ها در سهام شرکت‌ها ۲۴۵ هزار میلیارد ریال است، افزود: ۱۰ هزار و ۶۶۰ هزار میلیارد ریال کل دارایی‌های بانک‌هاست. دارایی‌های ثابت بانک‌ها ۵۰۰ هزار میلیارد ریال تا پایان تیرماه است.

وی با بیان اینکه سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز نزد بانک‌ها ۳۰۰ هزار میلیارد ریال است، تصریح کرد: تسهیلاتی که از این محل پرداخت شده حدود ۲۶۳ هزار میلیارد ریال است. پرداخت تسهیلات جدید از این محل خیلی کم و ضعیف است.

معاون نظارتی بانک مرکزی درباره کفایت سرمایه گفت: در نظام بانکی کشور رقم کفایت سرمایه به طور میانگین ۶.۴۰ درصد است که این رقم برای بانک‌های دولتی ۵.۹ و خصوصی‌ها ۸.۴ درصد است.

تهرانفر به اصلاح ضوابط و بخشنامه‌های بانک مرکزی طی یک سال گذشته اشاره و تصریح کرد: از مهمترین این ضوابط اصلاح تعهدات کلان، نرخ‌های سود بانکی، اساسنامه بانک‌های دولتی و خصوصی است.

وی بهبود فضای کسب و کار در نظام بانکی کشور را از دیگر اقدامات انجام شده در بانک مرکزی برشمرد و افزود: مسئولان بانک‌ها شب‌ها راحت‌تر می‌خوابند اگر بدانند که توانسته‌اند به بخش تولید کمک کنند.

صندوق‌های قرض‌الحسنه تک شعبه‌ای مشمول پرداخت سپرده قانونی به بانک مرکزی شدند

تهرانفر ضمن اشاره به اینکه الان سایت بانک مرکزی به روز شده است، گفت: قبلا نام موسساتی در سایت بانک مرکزی وجود داشت که اصلا تحت نظارت این بانک نبودند اما الان رویه نظارت در بازار غیر متشکل پولی تشدید شده و هماهنگی‌های زیادی با سایر دستگاه‌های نظارتی از جمله نیروی انتظامی انجام داده‌ایم.

معاون نظارتی بانک مرکزی همچنین از ارائه مجوز به یک موسسه اعتباری جدید خبر داد و تاکید کرد: بانک مرکزی به هیچ وجه نمی‌پذیرد که تعاونی اعتباری غیر مجاز در جامعه وجود داشته و فعالیت کند.

وی با بیان اینکه برنامه داریم صندوق‌های قرض‌الحسنه تک شعبه‌ای را مشمول سپرده قانونی کنیم، گفت: با این کار ساماندهی در بازار صندوق‌های قرض‌الحسنه شکل می‌گیرد.

تهرانفر با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم به طور ریشه‌ای ساختار نظارت بانک مرکزی را اصلاح کنیم، تصریح کرد: از همین رو نیازمند است که قانون پولی و بانکی بازنگری شود و مجلس تصویب کند که اختیارات بهتری به بخش نظارت این بانک داده شود.

پرونده ۶ بانک متخلف در نرخ سود در هیات انتظامی بانک‌ها

وی با اشاره به اینکه الان پرونده شش بانک در هیات انتظامی بانک‌ها در حال رسیدگی است، اظهار کرد: این اقدام جزای سنگینی برای بانک‌هایی است که ضوابط بانک مرکزی درباره نرخ‌های سود را رعایت نکرده‌اند.

لیزینگ مسکن فعلا متوقف است چون به صلاح نیست

تهرانفر درباره وضعیت بررسی پرونده لیزینگ مسکن در بانک مرکزی افزود: این طرح در بانک مرکزی مطرح شد ولی در جمع بندی نهایی متوقف ماند چراکه با توجه به شرایط کشور الان به صلاح نیست این طرح را نهایی کنیم بنابراین لیزینگ مسکن فعلا متوقف می‌ماند.

تغییر نرخ سود بانکی در حد حرف است/ طرحی در شورای پول و اعتبار مطرح نیست

معاون نظارتی بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه طی هفته های اخیر به دفعات از سوی رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد شاهد اظهاراتی مبنی تغییر نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار هستیم، آیا بناست در هفته‌های آتی نرخ سود تغییر کند؟ اظهار داشت: سود سپرده ها بخاطر تورم نزولی باید مجددا بررسی شود اما الان تصمیمی نداریم و چیزی در دستور کار شورای پول و اعبتار ندیده‌ایم.

وی افزود: اینکه روشی را برای تغییر نرخ سود به شورای پول و اعتبار ببریم مطرح نیست. هنوز چیزی در این خصوص روی کاغذ نیامده و آنچه گفته شده است در حد حرف است.

تهرانفر در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه نمی‌خواهید طرحی را برای تغییر نرخ سود به شورا ببرید؟ گفت: فعلا خیلی زود است که بخواهیم این کار را بکنیم چراکه باید منتظر ادامه روند تورم باشیم.

مجوز جدید برای تاسیس بانک نمی‌دهیم

معاون نظارتی بانک مرکزی با اعلام اینکه مجوز جدیدی برای تاسیس بانک نمی‌دهیم تصریح کرد: یک سوم شعب بانک‌ها استیجاری هستند.

 

503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =