مهر نوشت:

سپرده‌گذاران بانکی برای دریافت نرخ سود بالاتر دو روز برای سپرده گذاری فرصت دارند، همچنین نرخ سود روزشمار حساب‌های کوتاه مدت براساس توافق قبلی بانکداران پرداخت می‌شود و بخشنامه جدید صادر نشده است.

براساس بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها و موسسات اعتباری مجوزدار، نرخ سود بانکی از دو روز آینده (سه شنبه) اجرایی می شود و بنابراین سپرده گذاران تنها دو روز برای سپرده گذاری با نرخ‌های فعلی فرصت دارند و افرادی که از روز سه شنبه آتی اقدام به سپرده گذاری کنند، نرخ‌های سود ۲۰ درصدی برای آنها اعمال خواهد شد.

اعضای شورای پول و اعتبار در جلسه روز سه شنبه هفته پیش نرخ سود سپرده های بانکی را ۲ درصد کاهش دادند و نرخ آن را از ۲۲ به ۲۰ درصد تقلیل داند. بنابراین اعمال نرخ سود ۲۰ درصدی از دو روز دیگر اجرایی خواهد شد و سپرده گذاران می توانند برای دریافت نرخ‌های ۲۲ درصد طی امروز و فردا اقدام کنند.  

همچنین گزارشات میدانی  از شعب برخی بانک‌ها حاکی از این مطلب است که هنوز هیچ تغییری با مصوبه جدید بانک مرکزی در ارتباط با نرخ سود روز شمار بانک‌ها چه خصوصی و چه دولتی ایجاد نشده است و همان نرخ قبلی به قوت خود باقی است.  

بانک‌ها و موسسات اعتباری در حال حاضر همان نرخ سود روزشمار ۱۰ درصد را به مشتریان می پردازند که این نرخ براساس همان تفاهم نامه قبلی مدیران بانک‌ها و تائید و ابلاغ آن توسط بانک مرکزی در سال ۹۳ است.

این در حالی است که بانکداران پیش از اجرایی شدن مصوبه پرداخت نرخ سود روزشمار ۱۰ درصد به حساب‌های کوتاه مدت نرخ‌های غیررقابتی برای این نوع حساب‌ها به مشتریان می پرداختند که بعضا تا ۲۴ درصد هم می رسید و این امر باعث ایجاد آشفتگی در پرداخت های نرخ سود بانکی ها در نرخ سود روزشمار حساب های کوتاه مدت شده بود.

بررسی‌ها از شعب برخی بانک‌ها حاکی است که باجه نشینان با یک سردرگمی در این زمینه مواجه هستند و هنوز نسبت به اینکه بانک مرکزی و مدیران بانکی چه تصمیم جدیدی در این زمینه اتخاذ کرده اند، ندارند و به مشتریان اعلام می کنند که بخشنامه جدیدی به ما ابلاغ نشده است و همان نرخ سود ۱۰ درصد به مشتریان پرداخت می شود.  

به هر حال، بانک مرکزی اعلام کرده است که قرار است هر سه ماه یکبار یک بازنگری در نرخ‌های سود مصوب شورای پول واعتبار بر اساس شرایط بازار صورت گیرد و این مرحله اولین مرحله کاهش نرخ سود است و با رصد بازارها دوباره برای نرخ سود تصمیم گیری خواهد شد.

همچنین براساس مصوبه شورا نرخ سود تسهیلات بانکی برای عقود مشارکتی ۲۴ درصد و نرخ سود عقود مبادله ای ۲۱ درصد تعیین شده است، بر این اساس نرخ سود عقود مشارکتی که پیش از این ۲۸ درصد بوده است، با ۴ درصد کاهش همراه شد و نرخ سود عقود مبادله ای با کاهش یک درصدی از ۲۲ به ۲۱ درصد رسید که از دو روز دیگر در نیمه اردیبهشت اجرایی خواهد شد.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =