باز زمستان شد و هوا بالاپایین شد و آلودگی به سر وقت‌مان آمد. نفس کشیدن سخت شده است از شدت آلودگی. آلودگی، همان آلودگی که دوست ماست. آلودگی، همان آلودگی که خودمان درستش کرده‌ایم، حالا بیخ گلویمان را گرفته و راه نفس را بسته است. باز خودمان یک چیزی درست کردیم که شد بار خاطرمان. همیشه یک چیزهایی درست می‌کنیم که تویش می‌مانیم و هضمش برای خودمان هم سخت می‌شود.

آنقدر آلاینده‌های هوا زیاد شده که به قول دوستی با هر نفس نیمی از جدول مرحوم مندلیف را در ریه می‌فرستیم. اوضاع طوری شده که هوای بازدم‌مان از هوای دم تمیزتر است و عملاً هرکدام‌مان روزی چندین مترمکعب از هوای شهرمان را با ریه‌هایمان تمیز می‌کنیم.

هر سال آلودگی که می‌آید، بحث و سخنرانی و اینها هم در باب ضرورت‌های رفع و دفع آلودگی راه می‌افتد. گویا مسئولان‌مان نمی‌خواهند از آسمان عقب بیفتند. حالا که آلودگی هوا راه افتاده، آنها هم در حد مقدورات‌شان می‌کوشند تا آلودگی صوتی ایجاد کنند.

مجلس هم دیروز با کلیات طرح انتقال پایتخت موافقت کرده است. جماعت نماینده هم آمده‌اند با شور و حرارت بسیار در موافقت و مخالفت این طرح صحبت کرده‌اند. آخر سر هم رأی داده‌اند. بعد هم لاریجانی (رئیس مجلس) گفته است: «اعتبارات انتقال پایتخت زیاد است، از این‌رو با توجه به مشخص نبودن منابع این طرح با مخالفت شورای نگهبان مواجه خواهد شد.»

یعنی این همه وقت را آقایان بخیه به آبدوغ زده‌اند و خود گفته‌اند و خود خندیده‌اند، درست مثل تفریحات ما اقشار آسیب‌پذیر!

با این حساب دور از ذهن نیست که در روزهای آینده این طرح‌ها به مجلس برود و با کلیاتش هم موافقت شود تا بعداً شورای نگهبان بگوید پولش را نداریم:

- طرح تبدیل کویر لوت به جنگل سرسبز

- طرح انتقال آب دریای خزر با سطل به دریاچه ارومیه

- طرح ممنوعیت عرق کردن و حرص خوردن نمایندگان حامی دولت قبل

- طرح پرداخت بدهی‌های صداوسیما به برنامه‌سازان

- طرح آسفالت کردن خلیج‌فارس

- طرح ایجاد سقف سنی برای سخنرانان تأثیرگذار

- طرح مبارزه با توزیع کارت هدیه

- طرح اجبار برای گفتن سخنان معقول در نطق‌های پیش از دستور

***

حالا فرض کنید این طرح انتقال پایتخت با جزئیات و کلیاتش تصویب شد و گفتند پایتخت باید برود فلان‌ شهر! از فردا گروه‌گروه جماعت نماینده مجلس مستعفی می‌شوند که چرا پایتخت را نیاوردید بندر دیر یا خاش یا علی‌آباد کتول یا جاغرق.

آن وقت تکلیف بچه‌های تهران چه می‌شود که از فردایش باید بگویند بچه یک جای دیگرند؟

- همین الانش یک نامه از این اداره به آن اداره رفتنش چندین ماه طول می‌کشد. احتماًلاً آن روزها نوه و نتیجه‌های مردم باید آواره شهرها باشند، بلکه بتوانند جواب نامه درخواست معافیت سربازی پدربزرگ‌شان را بگیرند.

- الان همه بیخ گوش همدیگریم، هیچ‌کدام از تحقیق و تفحص‌ها از ادارات به نتیجه نمی‌رسد، وای به حال آن روزها.

 


 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    128 2
    خيلي خوب بود، ممنون.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    81 7
    خیلی قشنگ بود و جالب۰ کلا کار انتقال پایتخت عقلایی نیست
  • بی نام A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    19 0
    "طرح ایجاد سقف سنی برای سخنرانان تأثیرگذار" !!! عالی بود
  • بی نام A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    7 0
    طرحها واقعا جالب بود حتما بره مجلس کلیاتش پذیرفته میشه! من نمیدونم این چه طرحیه که گفته پایتخت منتقل بشه ولی مکانش مشخص نشده؟ کاملا کارشناسی شده بوده !! میدونین این مسئله من را یاد طرح مسافرت رفتن خودمون میندازه.. میگیم عید بریم سفر؟ همه میگن آرهههههه. بعد نزدیک عید میگیم خب کجا بریم؟غرب که سرده..شمال هم شلوغ و بارونی .مشهد هم که اصلا تو عید نمیچسبه بس که شلوغه. جنوبم که دیگه رفتیم فعلا حال نمیده.سفر خارجی هم که پول نداریم.خب پس چی کار کنیم؟همممم ولش کن تو شهر میمونیم هر روز که شد اگه هوا خوب بود میریم تو پارکها یا همین شهرهای اطراف :)))))
  • افسرده A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    16 1
    برادر از وقتی برگشتی خبرآنلاین شادتر شده
  • یوسف A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    2 0
    شهرام جان قشنگ بود. دمت گرم!
  • دايى IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    6 2
    بابا نمايندگانمون داشتن دورهمى چيزى ميگفتن کمى بخندند و رفع خستگى کرده باشن,يکى از هيات رييسه از خواب پريده فکر کرده دارن درباره طرحها و لوايح بحث ميکنن فکر کرده جديه ثبتش کرده!!!
  • پیمانی بستم به رنگ فیروزه ای A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    6 0
    نظام اداری ما مشکل داره رضا خان سیستمی رو برای اداره کشور پایه گذاری کرد که شاید اون موقع برای اون شرایط جواب میداد ولی بعدها اصلا پاسخگو نبود حتی در زمان پهلوی دوم میتونست این سیستم تغییر کنه که نکرد متاسفانه همین سیستم ادامه یافت و الان در خدمت من و شماست البته باید بگیم که من و شما در خدمت این نظام اداری هستیم انتقال پایتخت بدون تغیر نظام اداری متمرکز به هیچ عنوان جوابگو نیست اگه نظام اداری عوض بشه شاید تا سالها نیازی به صرف هزینه های زیاد برای انتقال پایتخت نداشته باشیم
  • farzad....esf A1 ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    14 0
    "اوضاع طوری شده که هوای بازدم‌مان از هوای دم تمیزتر است و عملاً هرکدام‌مان روزی چندین مترمکعب از هوای شهرمان را با ریه‌هایمان تمیز می‌کنیم" عالی بود خط آخرهم واقعا" حقیقت
  • دوست A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    8 0
    شیرین بود و تلخ،همینجوری بنویس
  • بی نام A1 ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    4 0
    کلا ، خط زدن صورت مسئله که نه ! ، چلوندن یه مشکل تا حدی که مقداری (مثلا نون ) از توش دربیاد و دوستان به نوایی برسند ! از شیرینکاریهای ثبت شده بعضی مجلسیون و دولتیونه مثلا فرض کنید بگن دالغوز آباد قراره بشه پایتخت ، ببینین که قبلش و بعدش با زمینهاش چه ها که نمیکنند . کلاردشت یادتون میاد 20 سال قبل بعد از یک سخنرانی تو نماز جمعه چی شد ! ، یا زمینهای مازندران بعد از سخنرانی 1381 تو استادیوم نوشهر ، بگم ...
  • بی نام A1 ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    3 0
    مرسي
  • شیرازی IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    8 2
    مگه آقایون نمیگن خزانه خالیه ها؟؟؟ با دست خالی که نمیشه کارهای بزرگ کرد !! دولت تو پول حق و حقوق کامنداش مونده !! ---- طرح تبدیل درام شکیبا به طنز شیوا -
  • محمد IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    شهرام جان كارت هديه را خوب آمدي