ایرنا نوشت: روزنامه 'رای الیوم' در مطلبی به تحلیل چرایی بستن مرزهای ترکیه بر روی پناهجویان سوری پس از پیشرفت های نظامی ارتش سوریه در ریف حلب پرداخت.

به گزارش ایرنا، رای الیوم افزود: بیش از 70 هزار پناهجو در مرز سوریه با ترکیه در شرایط بسیار دشوار بسر می برند زیرا مرزها وگذرگاهها توسط مقامات ترک بسته شده اند.

سیل اخیر پناهجویان به دلیل افزایش بمباران های هوایی روسیه در مناطق وجود مخالفان و پیشروی های ارتش سوریه در میدان جنگ وکنترل شهرها ومناطق استراتژیک در ریف شمالی حلب مانند نبل والزهرا وبخش هایی از تل رفعت است که موجب شده نیروهای دولتی به 20 کیلومتری مرز ترکیه نزدیک شوند تا بتوانند با بستن گذرگاهها مانع رسیدن تدارکات به مخالفان سوری شوند.

مقامات ترکیه از دست کشورهای بزرگ غربی وبخصوص آمریکا بسیار ناراحت هستند زیرا این کشور را درگیر در جنگ سوریه کردند و به طور مستقیم یا غیر مستقیم با کردها -دشمنان ترکیه – همکاری نموده وهمه خواسته های ترکیه برای ایجاد منطقه حائل در داخل مرزهای سوریه برای اسکان پناهجویان سوری را نادیده گرفتند.


نگرانی های ترکیه از هجوم پناهجویان سوری به مرزهایش عبارتست از:

اول: نگرانی از طرح های غربی برای اسکان پناهجویان سوری و فراهم کردن کار وآموزش برای آنها همانند آوارگان فلسطینی که در کنفرانس کمک به مردم سوریه در هفته گذشته مطرح شد.

دوم: بسته شدن مرزهای اروپا بر روی پناهجویان سوری، و تحمیل مسئولیت رفت وآمد وسلامتی آنها بر مقامات ترکیه و توافق کشورهای اروپایی با ترکیه برای جلوگیری از ورود پناهجویان سوری به اروپا در مقابل اعطای سه میلیارد دلار ولغو ویزا برای شهروندان ترک هنگام سفر به کشورهای اروپایی.

سوم: نگرانی های امنیتی ترکیه از ورود عناصر تروریست از جمله داعش و سازمانهای کرد و یا حتی سرویس های اطلاعاتی سوریه . از جمله حمله انتحاری در منطقه سلطان احمد در ماه گذشته که توسط یک پناهنده سوری انجام شد که از عربستان وارد ترکیه شده بود.

چهارم: فروپاشی امیدهای ترکیه برای سرنگونی دولت سوریه وعقب نشینی امریکا از تعهدات خود برای سرنگونی بشار اسد ونشان دادن تمایلش برای همکاری با او و ارتش سوریه برای مبارزه با داعش که به معنی پشت کردن به دولت آنکاراست.

خشم ترکیه سه روز پیش هنگامی که نماینده آمریکا در سوریه از عین العرب بازدید کرد و با رهبران کرد وابسته به اتحادیه دموکرات کردستان دیدار نمود افزایش یافت و همین امر باعث شد تا رجب طیب اردوغان به واشنگتن هشدار دهد که یا باید کردها را انتخاب کند یا ترکیه را.

بستن مرزهای ترکیه بر روی پناهجویان سوری والزام سوری ها برای گرفتن روادید برای ورود به ترکیه نشانگر تغییر اساسی در سیاست رسمی ترکیه است بدین معنی که ترکیه دیگر آغوش گرمی برای سوری ها نیست همانطور که از پنج سال گذشته به هزاران مسلح اجازه ورود به این کشور را داد واز مخالفان سوری حمایت نمود واجازه داد هزاران تن سلاح ومیلیاردها دلار از طریق ترکیه به دست مخالفان سوری برسد.

عوارض بحران سوریه به شدت در حال آشکار شدن بر ترکیه است واگر مقامات ترکیه به 150 هزار سرباز سعودی وغیر سعودی اجازه دهند به بهانه مبارزه با داعش از خاک این کشور وارد سوریه شوند به یک بیماری مزمن وقاتل تبدیل خواهد شد وپای ترکیه را نیز به این جنگی با نتایج نامعلوم باز خواهد کرد.

اردوغان این روزها از دست همه هم پیمانان عرب وآمریکایی خود که کشورش را در دام محکمی به نام سوریه گرفتار کردند که راه خروج از آن بسیار دشوار است در حالتی از سرخوردگی به سر می برد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    8 0
    چه تحلیل یک جانبه ای.ولی اونجاش درست بود که امریکا اوباما نمیتونه وارد جنگ بشه.ولی رئیس جمهور بعدی میشه.
  • حمید زنگان اوغلی EU ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    30 15
    بدا به حال گمراهانی که نژاد پرستی کور و کرشان کرده و از مواضع ترکیه در منطقه حمایت می کنند
  • ایرانی US ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    16 1
    تحیلیل که آبکی بود ولی اون آوارگان چرا فرار میکنند ؟ اگر خوشحال از ازادی شهرها هستن که نباید فرار کنند این از این و بعد اینکه این وسط نزدیک 3 میلیون اواره در این کشور هست و بعد لبنان و این وسط کشورهایی که نیرو در انجا دارند و جنگ میکنن چقدر اواره پذیرش کرده اند ؟