روزنامه شرق نوشت: روز گذشته همایش یک‌روزه کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف شیشه در مجموعه فرهنگی تلاش توسط سازمان بهزیستی برگزار شد.

در این همایش ماریت قازاریان، مجری طرح کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد، ابتدا مصرف شیشه را مدنظر قرار داده و عنوان کرد: «در سال ١٣٩٠، اوج بحث‌های ما درباره مصرف شیشه بود و معضل اصلی ما مطرح شد. ما تماس‌های مرتبط با شیشه را در خط ملی اعتیاد بررسی کرده‌ و شیشه را موضوع کمپین کارزار رسانه‌ای قرار دادیم؛ کارزاری که قرار بود با اصول علمی انجام بگیرد. پس از اتمام این کارزار، شروع به ارزشیابی کردیم تا مشخص شود آیا آگاهی‌ها نسبت به خطرات شیشه افزایش یافته یا خیر».

نسبت به مصرف مواد مخدر حساسیت ایجاد کنیم

وی در ادامه افزود: «ایجاد حساسیت در جامعه ازجمله این اهداف بود و هشت ماه طول کشید تا ابزاری برای سنجش نگرش درباره شیشه بسازیم. در مرحله بعد براساس این ابزار، افراد را به دو دسته کم‌خطر و پرخطر تقسیم کردیم و به افراد پرخطر پرداختیم. در مرحله بعد، کارزار رسانه‌ای به مرحله اجرا رسید. ابتدا به صورت آزمایشی در ٢٢ منطقه شهرداری و ٧٥ نقطه تهران در سال ٩١ اجرا کردیم و پرسش‌نامه نگرش‌سنجی انجام شد تا گروه مخاطب پرخطر استخراج شود. گروه پرخطر بین ١٦ تا ٢٤ سال است و محورهای پرخطر شامل دوستی با افراد شیشه‌ای، شیوع بالای مصرف شیشه و مصرف تفننی می‌شود».

قازاریان با اشاره به زمان برگزاری کارزار رسانه‌ای، گفت: «ابتدای اسفندماه سال ٩١ این کمپین به مدت سه روز به اجرا در آمد اما به دلیل تعطیلات نوروزی متوقف شد و درادامه در ١٥ روز در اردیبهشت‌ماه این کمپین برگزار شد. ٩٢‌ درصد افرادی که در این کمپین حضور داشتند، مصرف‌کننده شیشه نبودند، چهار ‌درصد کمتر از پنج‌بار این ماده مخدر را مصرف کرده‌ بودند و چهار ‌درصد مصرف‌کننده شیشه به شمار می‌آمدند. در تحلیل‌های بعدی گروه مصرف‌کننده حذف شد. پس از پایان این کارزار رسانه‌ای در دو ناحیه منطقه ١٠، کار دیگری را انجام دادیم و دو گروه مداخله و کنترل را طراحی کردیم. البته کارزار رسانه‌ای ما با استقبال استان‌ها مواجه شد بنابراین آن را در هفت استان گلستان، چهارمحال‌وبختیاری، قم، مازندران، یزد، مرکزی و خراسان‌شمالی اجرا کردیم».

اعتیاد در مدارس وجود دارد

در بخش دیگری از این همایش دکتر انوشیروان محسنی‌بندپی، رئیس سازمان بهزیستی، با مطرح‌کردن وجود اعتیاد در مدارس، گفت: «با وجود آنکه آموزش‌وپرورش زیربار نمی‌رود، اما اعتیاد در مدارس وجود دارد. اعتیاد در دانشگاه‌ها نیز وجود دارد؛ بنابراین شاهد وجود اعتیاد در خانواده‌ها، محیط‌های اجتماعی و کاری هستیم و باید از ابزارها و راهکارهای مختلف به‌منظور آگاهی‌رسانی به مردم درزمینه مصرف شیشه بهره ببریم، چراکه استعمال این ماده مخدر اثرات مخربی بر سلامت فرد دارد و افراد با یک‌بار مصرف نیز به آن اعتیاد پیدا می‌کنند».

بندپی گفت: «اعتیاد بزرگ‌ترین معضلی است که با آن مواجه هستیم و واقعیت تلخی است که باید آن را بپذیریم. در این شرایط لازم است درجهت متوقف‌کردن رشد اعتیاد تلاش کنیم و در ادامه از میزان شیوع آن بکاهیم. اعتیاد پدیده بسیار مخربی است که ابعاد جهانی دارد. بیش از نیمی از طلاق‌ها، ٢٥ ‌درصد آمارهای همسرآزاری و کودک‌آزاری و ٣٥‌ درصد از جرائم به اعتیاد مربوط است. درحال‌حاضر آمار معتادان سرگردان در خیابان‌ها به حدود ١٢٠ ‌هزار نفر در کشور می‌رسد که در شهر یزد چهار، پنج ‌هزار نفر از معتادان جمع‌آوری شده‌اند که به گفته استاندار یزد این کار موجب کاهش جرائم پس از دو، سه ماه شد».

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه درحال‌حاضر، دو رویکرد منفی در حوزه اعتیاد شکل گرفته است، گفت: «درحال‌حاضر، شاهد گرایش افراد از مصرف مواد مخدر سنتی به مواد مخدر صنعتی هستیم و درحال‌حاضر شیشه به‌عنوان پرمصرف‌ترین ماده مخدر در جامعه در حال رواج است. ازسوی‌دیگر تعداد آمار اعتیاد زنان و دختران نیز در حال افزایش است. مرکز پیشگیری و مبارزه با مصرف مواد اعتیادآور دو، سه هفته پیش عملکرد خود را به وزارت کشور ارائه داد. استراتژی اول سازمان بهزیستی، پیشگیری از اعتیاد و ارتقای آگاهی و دانش مردم است تا منجر به تحمیل رفتار شود.

بندپی در ادامه افزود: «بیش از ٥٠‌ درصد از معتادان متأهل هستند و اگر هر یک از آنها یک فرزند نیز داشته باشند، تعداد زیادی از افراد جامعه درگیر معضل اعتیاد می‌شوند. این در حالی است که آمار معتادان کشور یک‌میلیون‌و ٣٠٠ ‌هزار نفر است. درحال‌حاضر، موازی‌کاری بین دستگاه‌های اجرائی در حوزه اعتیاد به حداقل رسیده است و آنان با یکدیگر تشریک مساعی دارند و رویکردهای علمی در حال طراحی‌شدن است تا با بهره‌گیری از دستگاه‌ها بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا شاهد رشد آمار نگران‌کننده اعتیاد نباشیم».

ترک‌تحصیل و پرخاشگری با اعتیاد رابطه مستقیم دارند

در ادامه این مراسم، دکتر محسن روشن‌پژوه، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور نیز اظهار کرد: «عوامل پرخطر می‌توانند در حوزه اعتیاد تأثیرگذار باشند و ازجمله آنها می‌توان به عوامل ژنتیک اشاره کرد. ترک تحصیل و پرخاشگری هم در پدیده اعتیاد می‌توانند تأثیر بگذارند. ازسوی‌دیگر برخی عوامل باعث تشدید بروز اعتیاد می‌شود که ازجمله آنها می‌توان به حاشیه‌نشینی، فقر، نبود حمایت اجتماعی، محدودیت‌های محیطی، جنگ و بلایای طبیعی اشاره کرد».

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد تأکید کرد: اقداماتی مانند اجرای کارزارهای رسانه‌ای به‌تنهایی نمی‌تواند برای پیشگیری از اعتیاد کافی باشد و لازم است نظام سلامت‌محور به‌گونه‌ای طراحی شود که پیشگیری از اعتیاد جزء اصلی باشد. گفتنی است این طرح در استان‌های مازندران، چهارمحال‌وبختیاری، مرکزی، یزد، گلستان، خراسان شمالی و قم اجرا شد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    0 0
    پدران ومادران از تربیت فرزندان خود شانه خالی می کنند