سرپرست وزارت علوم گفت: اسامی متخلفین استخراج شده و نامه‌های رسیدگی به پرونده آن‌ها به مراجع قضایی و هیأت‌های انتظامی، دستگاه‌های اجرایی و هیأت علمی ارسال شده است. پرونده دانشجویان بورسیه بسته شده است اما پرونده مسئولان و افراد متخلف باز است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ محمدعلی نجفی امروز در یک نشست خبری در ساختمان وزارت علوم گفت: به علاوه ٨٤٠ نفر ٤٤٨نفر هم هستند كه مي توانستيم بگویيم همه آنها خلاف است. اما براي اينكه حقشان ضايع نشود پرونده را به هيات امنا فرستاديم اگر آنها تصويب كردند مي توانند ادامه تحصيل بدهند.

او گفت: ١٦٥نفر هم به عنوان ايثارگر بودند كه ٢٣نفر فاقد شرايط هستند بقيه هم ديوان محاسبات ايراد گرفته. ٧٢٩ نفر هم به خارج از كشور رفته اند كه خواستيم درسشان را تمام كنند و برگردند اما براي هيات علمي شدن انها دوباره بررسي خواهيم كرد.

نجفی گفت: ٣٧٧٢ نفر تعداد كل بورسيه شدگان است كه در عرض دو ماه و يك هفته كار بسيار سختي بود رسيدگي به همه اينها و با كمال رافت و شفقت پرونده ها را بررسي كرديم. يكي از اقايان از مسوولان قبلي دولت گفته مگر شما مدعي العموم هستيد كه من در جواب مي گويم ما مدعي العموم نيستيم اين تخلفي است كه در وزارتخانه اتفاق افتاده و انچه ما تا به حال اعلام كرديم در جهت روشنگري است. چه در مور دارندگان بورس و چه دهندگان بورس.

او گفت: ما بر اساس وظايف قانوني خود عمل كرديم و مجلس نيز مي تواند نظارت كند. وظيفه مجلس نظارت و رسيدگي به اين پرونده هاست و خارج از اين دو مسووليت چيزي را از مجلس قبول نمي كنيم ديوان محاسبات هم حق دارد درباره محاسبات بودجه نظر بدهد و سازمان بازرسي نيز به عنوان ناظر ديگر.

سرپرست وزارت علوم گفت: ما از ٣طريق مقصران را پيگيري مي كنيم؛ اگر كارمند وزارت علوم يا از دستگاه هاي دولتي ديگر باشند كه از دستگاه هاي وابسته به وزارت كشور و ديوان محاسبات داشتيم، از طريق هيات هاي رسيدگي به تخلفات پيگيري مي كنيم. دوم اگر عضو هيات علمي باشند از طريق انتظامات هيات علمي و موارد حاد دو گروه را از طريق مراجع قضايي.

او درباره در پاسخ به برخی از نمایندگان که خواستار بررسی بورسیه ها دو دولت سازندگی و اصلاحات بودند هم گفت: عده اي خواستار بررسي از زمان اصلاحات هستند من ميگويم بياييد از سال ٦٠كه بنده وزير اموزش و فرهنگ بودم بررسي كنيد اما موضوع پرونده ما بورسيه ها بود كه بايد هرچه زودتر به سرانجام ميرسيد چون عده اي بلاتكليف بودند.

نجفی گفت: در زمان هاي گذشته هم دو بررسي يكي در سال ٧٢ توسط مجلس و يكي سال ٨٣-٨٤ توسط سازمان بازرسي انجام شده كه در هر دو بررسي مورد خاصي به چشم نيامده است.

 

متخلفان چه می شوند؟

او در مورد تکلیف متخلفان بورسیه گفت: ٣٦ نفر هر ٣ امتيازشان لغو مي شود.  بقيه بورسیه ها فاقد شرايط آيين نامه هاي وقت بودند كه دو تا از امتيازاتشان يعني بورس و استخدام بعد از ان حذف مي شود. ما از اين ٣٦نفر خسارتي نمي گيريم. فقط هزينه هايي كه شده مي گيريم يعني ٣٥-٤٠ میلیون تومان بابت شهريه ها همان اول پرداخت شده و به طور متوسط ماهي يك ميليون. این افراد تا ١٥بهمن فرصت تسويه دارند و اگر خزانه قبول كند مي توانند به صورت اقساط پرداخت كنند و ادامه تحصيلشان هم منتفي مي شود.

سرپرست وزارت علوم گفت: گروهي نيز كه تعدادشان به ١٢٤٠ نفر مي رسد با توجه به بورسيه بودن از دانشگاه اعلام نياز نكرده اند اين افراد بايد اعلام نياز داشته باشند تا بورس آنها شروع شود وقتي هيچ دانشگاهي به كسي اعلام نياز نكند طبيعي است كه هزينه اي براي او نشود.

او گفت گفت: اسامی متخلفین استخراج شده و نامه‌های رسیدگی به پرونده آن‌ها به مراجع قضایی و هیأت‌های انتظامی، دستگاه‌های اجرایی و هیأت علمی ارسال شده است. پرونده دانشجویان بورسیه بسته شده است اما پرونده مسئولان و افراد متخلف باز است.

نجفی درباره روند بررسی بورسیه ها گفت: از همان روزي كه اطلاعيه را داديم دو كار را شروع كرديم نامه هايي به هر يك از افراد بورسيه شده و دانشگاه هاي محل تحصيلشان داديم و كار دوم استخراج اسامي مسوولان وقت و تعيين مراجع يعني كساني كه تصميم گير اصلي بودند.

او درباره بازگشت بورسیه ها گفت: در هر دوره ١٥-٢٠ درصد از بورسيه ها بازگشت نداشته اند يعني تقريبا از سال ١٣٦٦كه بورسيه ها شروع شده است.

سرپرست وزارت علوم در مورد اسامي منشر شده از سوي برخی رسانه ها گفت: هيچ مرجعي از وزارت علوم هيچ اسمي اعلام نكرده اگر كسي اسمي داده و نام افرادي را اورده اين افراد مي توانند شكايت كنند.

او در مورد اينكه در مورد كساني كه به خارج اعزام شدند هيچ سخت گيري نشده گفت: تعداد كساني كه تبديل به داخل شدند خيلي بيشتر از انهايي بودند كه به خارج رفتند يك جاهايي نيز رعايت مصالح هم عين عدالت است. از ميان ٧٢٠ نفر بيش از نيمي از انها درسشان تموم شده و هيچ نفعي براي كشور نداشت كه بورسشان را قطع كنيم و قرار شد اجازه دهيم درسشان تمام شود اگر به درد خوردند، از انها استفاده كنيم.

نجفي در مورد انتخاب محمود نيلي احمدآبادی به عنوان گزينه وزارت علوم گفت: انتخاب ايشان، انتخاب بسيار شايسته اي است در مقاطعي با سپاه پاسداران همكاري مي كردند. ٨١ مقاله اي اس اي دارند و استاد برجسته دانشگاه تهران هستند. اقايان نمايندگان مجلس نمي توانند خدشه اي به نيلي وارد كنند ٧سال مدير دانشكده فني بودند و از جهت سياسي نمي توان نقطه ضعفي برايشان مطرح كرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    333 9
    درود برنجفی
    • بی نام EU ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
      24 0
      صدا سیما داره تبلیغ میکنه که فقط 36 نفر بودن اینهمه نبودن ... آقای نجفی تحت فشار صدا سیما کوتاه نیاید همه کسانیکه مشکل دارن اخراج کنید
  • بی نام A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    به این میگن شفاف عمل کردن. انشالله در همه موارد اینطور باشد.
  • اشکان IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    243 6
    آقای نجفی نصف راه را عالی پیمودند درود بر ایشان
    • کمیل A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
      16 0
      یک ناخونک هم اگر به پرونده استخدام های دولت هزاره سوم بزنید،شاه ماهی صید خواهید کرد.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    162 2
    درود بر دکتر صدیقی معاون وزیر که قضیه بورسیه ها رو پیگیری کرد.
    • بی نام A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
      7 1
      واقعاْ ایشان در این زمینه زحمت کشیدند و بدون حاشیه بدنبال احقاق حق ملت بودند.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    130 2
    نمی دونم اینهمه دزدی و حق الناس رو اون دنیا چطور می خواهند جواب بدهند البته فکر نمی کنم کسانی که این همه اختلاس و حق کشی کرده اند به اون دنیا اعتقاد داشته باشند
    • بی نام IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
      1 2
      دلت خوشه
  • مازیار A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    137 2
    ای ول از سال 60 بررسی کنید ببینیم چندتا از نماینده های مجلس بورس غیر قانونی گرفتن بخندیم
    • بی نام IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
      50 2
      متاسفم مصلحت در کار حضرت علی ع در قبول حکمیت و در رفتن پیش قاضی با یهودی که زره حضرت را از آن خود می دانست نداشتیم کسانی که ناحق دکترا گرفته اند و ناحق عضو هیئت علمی شده اند نباید استخدام شوند همه اینها برای استخدام همین ها بوده ما که فرزندان نخبه مان مانده اند و تلف شده اند از حق خود نمی گذریم و خیال می کردیم حقمان را خواهید گرفت
    • بی نام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
      6 0
      درسته که مردم ایران بجز خنده کاری از دستشان برنمیاید ولی باید گریه کرد باید خون گریه کرد
  • ا A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    109 4
    اﻳﻨﻢ اﺯﭘﺎﻛﺘﺮﻳﻦ ﺩﻭﻟﺖ
  • بی نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    69 2
    مسوله اصلی اینکه بعد استخدام نشن. این همه جوون زحمت کشیدن قبول شدن و پول هم نگرفتن بعد که درسشون تموم شد ول معطلن چرا اینا باید استخدام بشن؟ بورس خارجهای مشکل دار را میگم
  • محمد IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    64 2
    فقط میتونم بگم متاسفم برای اینکه یه عده به این راحتی میتونن قانون رو دور بزنن
  • بی نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    62 1
    نمی دونم چرا 20:30 می خواد تعداد بورسیه های غیر قانونی را کم و بی اهمیت جلوه بده و وانمود کند که دولت بی خودی شلوغش کرده بود. یکی نیست به مسئولین سیما بگه بابا دیگه 30 سال پیش نیست که اغلب مردم فقط اخبار شبکه یک یا دو را گوش می دادند. با انجام این کار ها تنها از اعتبار سیما خرج می شه و برخی غیر حرفه ای ها حراج به آبروی سیما می زنن.
    • مصی A1 ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
      8 1
      اخه در وصف حال صداو سیما به خصوص برنامه 20:30 چه باید گفت ؟
    • بی نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
      9 0
      حوصله داری 20:30 ضرغامی را نگاه میکنی؟ من اخبار را فقط از سایت ها پیگیری میکنم.
    • بی نام TR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
      8 0
      درود بر شما کسی اصلا تلویزیوت رو دیگه نگاه نمیکنه خصوصا 20:30
  • دانیال A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    30 8
    خسته نباشن خب اگر اونایی که بورس خارج شدن برنگشتن چی؟ چطوری میخواین حق ملت رو ازشون بگیرین, وقتی میرن مقیم یک کشور دیگه میشن؟
    • بی نام DE ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
      7 1
      باید اعدام بشن
  • بی نام EU ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    37 0
    ليست اين اقازاده ها رو هم إعلام كنيد
  • بی نام A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    38 1
    قطره ای از دریای ناپاکی ها
  • حسین قراگوزلو A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    36 2
    با سلام، ضمن سپاس از علنی کردن خلافهای دولت قبل در مورد اعطای غیرقانونی بورسیه ها، باید خلافکاران دستور دهندگان ،اجرا کنندگان و دانشجویان نامشان افشا شود تا ملت ایران بفهمند که چه کسانی هستند و باید ممنوع الاستخدام در دوایر دولتی و نهادها و حتی بخش خصوصی شوند.باید حتی اجازه ثبت شرکتها و استفاده از رانت ها در آینده نداشته باشند.این حق مسلم ملت شریف ایران است.لطفا به رای دهندگان دولت تدبیر و امید احترام بگذارید و اجازه هرگونه لاپوشانی را ندهید که در صورت تخفیف در مجازاتها و یا گذشت بنام مصالح و... ، حق الناس نموده و در ذهن ملت ایران و تاریخ ثبت خواهد شد. جناب آقای دکتر روحانی ،خواهشا عذرخواهی ، مجازات مدیران خاطی و...را مانند ژاپنی ها نهادینه بفرمائید. رزمنده گمنام و برادر شهید
  • جاوید IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    4 96
    راستی ساده لوح ها.چرا این مسئله رو نادیده میگیرید.از 3772بورسیه فقط همینها خلاف بوده؟اینکه زیر هزارتاست ؟حالا اگه این 3000 نفر که بورسیه اونها درست بوده از شماها شکایت کنن چه پاسخی دارید؟آبروی اینها رو بردید .همه میدونن در تمام ارگانهای ما خلاف میشه از پارتی بازی گرفته تا اختلاص و حیف و میل بیت المال.چطور شده فقط به این مورد گیر دادن؟انشاالله این 3000 نفر شکایت کنن تا تهمت زنندگان جوابگو باشن .هر دو طرف که خلاف کردن باید جواب بدن چه اونهایی که بورسیه غیر قانونی دادن و چه اونهایی که اسامی تقریبا 3000 بورسیه قانونی رو بدنام کردن.خودتونو تبرئه نکنید.در واقع سر و صدای بورسیه ها به ضرر افشاگرانش شد.انشاالله که مال دوران سوزاندگی سازندگیهم حتما بررسی بشه.
    • بی نام A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
      3 0
      همش؟ 800 تا 450 تا از 300 تا کمه؟
    • علی IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
      6 0
      حتی یک نفر متخلف هم زیاده وباید خیلی جدی رسیدگی شه.عجیبه که گزوهی خاص سر و صدا راه انداخته اند که "فقط 840 نفر ناقابل تخلف شده"اینهم مانند دزدیهای میلیاردیه که قبح ان از بین رفته و کمتر از هزار میلیارد افت داره.معنی وقاحت رو....
    • بی نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
      4 0
      جانم؟اولا همين ٢٥٪ ميشه متوجه نشدي ٧٢٠ نفر هم درس ميخونند كه بيخياشون شدن ميشه ٤٠٪ ملتفتي؟ هزينش رو ميدوني
  • حقیقت گو IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    34 1
    تا اینجا که از این حرف ها معلوم میشه یک مقدار کوتاه اومدید و با نرمی نسبت به متخلفین اقدام کردید و تا جا داشته سعی کردید حالی که دولت قبل بهشون داده رو به ضد حال تبدیل نکنید. سنگین ترین جریمه ی شما برای این متخلفین اینه که این افراد پول هایی رو که طی این مدت دریافت کرده اند بدون هیچ گونه بهره ی بانکی تازه با قسط بندی باید برگردونند. یعنی یک وام پنجاه شصت میلیونی قرض الحسنه با برگشت حدود ده سال به بالا. تازه قرار شده به اونهایی که رفته اند خارج هم اصلا کاری نداشته باشید. ببینیم بعد از اعلام این عدد 740 نفره آخرش چندتاشون در عمل محروم می شن. یکی طبق یک تبصره، یا اون یکی با یک نامه از فلان نماینده کارش رو راه می اندازه و می ره پی کارش.
  • بی نام A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    10 0
    نمی دانم چرا دلو‍پسان بجای اینکه نگران حق ضایع شده هزاران دانشجو و بیت المال میلیونها ایرانی باشند همه با هم نگران ۳۰۰۰ تا شدند
  • احمد A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    5 0
    با سلام فقط اينو مي دونم كه در اين قضيه رضاي خدا در نظر نبوده و ملاك فقط سياست و تسويه حساب سياسيت بدون توجه به حق الناس و آبروي مردم