۰ نفر
۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۵
محرم، آغاز فصل هویت شیعه است

شیعه هویت تاریخی خود را از عاشورا می گیرد و محرم زمانی است که شیعه بر بستر زمان حضور خود را تثبیت کرد. از این رو حلول ماه محرم را باید آغاز فصل هویت شیعه به شمار آورد.

آنچه در ادامه می خوانید یادداشت علی اصغر شعردوست درباره محرم است که در روزنامه اعتماد منتشر شده است.

«شيعه هويت تاريخي خود را از عاشورا مي گيرد: محرم زماني است كه شيعه بر بستر زمان حضور خود را تثبيت كرد. از اين رو حلول ماه محرم را بايد آغاز فصل هويت شيعه به شمار آورد. حضرت اباعبدالله الحسين(ع) در حج نيمه تمام خويش تمامت تاريخ را به عرصه يي به گستردگي تمام عالم فراخواند تا طومار حيات شيعه را بر گوش همگان فرو خواند.

از اين رو، عاشورا در نزد امامت امام حسين(ع) تنها يك واقعه نيست: سبعيت و درنده خويي يزيد و مظلوميت اباعبدالله نيست، تاريخي است كه در يك حادثه تبلور يافته است. از آن روز، كه حضرتش بر صحراي آتش خيز ماريه عزيزان خويش را به درگاه خداوند قرباني كرد و حضرت حق را بر خلوص نيت خود گواه گرفت، قرن ها مي گذرد و در گذار اعصار از جوشش اين چشمه خون افشان، كه زندگي و حيات و آزادگي را به ارمغان مي آورد، نه تنها كاسته نشده، بلكه هر دم درخشش و زلالي و زايندگي آن افزون شده و كشتزار حيات تشيع را آبياري كرده است.

شيعه تاريخ خويش را با كربلا رقم مي زند، از اين رو در نزد او هميشه عاشوراست، هر زميني كربلاست و هر ماهي محرم است. هميشه حسين(ع) بر ريگزارهاي تفتيده كربلا شهيد مي شود، هميشه زينب(س) پرده دورويي و تزوير را مي درد و پيام آزادگي را به گوش همگان مي رساند. در اين مذهب، سال با محرم آغاز مي شود و محرم ماهي است كه اعتبار خويش را از خون جوشنده اباعبدالله الحسين(ع) مي گيرد: خون اباعبدالله به مردم اعتبار و هويت بخشيده است، بي حضور او زمان بي معناست.

ملتي طي 1400 سال تاريخ ياد آن را نه در نهانخانه دل خويش، بلكه در همه زوايا و خباياي حيات خويش زنده نگه داشته است. در دورافتاده ترين روستاها و شهرها، در مجلس تذكر همه ساله خويش، ماجرا را بر شاهدان عرضه مي كند. كسي به هيات حسين(ع) و ديگري به كسوت يزيد به ميدان مي آيند و تمامت هنر خويش را به كار مي گيرند تا اين رويداد شگفت تاريخي را عينيت ببخشند و به همگان بياموزند كه حسين(ع) چه كسي بود و يزيد چگونه موجودي.


در سكوت سرخ تو، سبز يك صدا باقي است    رفت جاده را بايد، تا كه انتها باقي است

تا كرانه هاي دور، رفته يي و با خورشيد          خاطرات پروازت، تا كجا -كجا باقي است

اي ابهت باران، در غرور خشكيده                جاودانه باريدي، كاين جوانه ها باقي است

در بت نفس هايت، تاب جاودان بودن            سوختي در اين آتش، شعله بقا باقي است

خوشه خوشه فريادت، از كدام دل مي رست  پا به پاي هر فصلي، كاين صدا رسا باقي است

در تلاطم توفان، در عبور ناهموار                  از تو رفت و رفتن، از تو رد پا باقي است

از عروج خونينت، ياد كربلاجاري                   جاودانه خواهي بود، تا كه كربلا باقي است

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =