خبرگزاری ایسنا نوشت:

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی در نشست خبری تشریح دستاوردهای نمایشگاه قرآن اظهار کرد: نمایشگاه قرآن امسال از سوم تیرماه شروع شد و باید در نیمه ماه مبارک به اتمام می‌رسید ولی به دلیل استقبال مردم و استقبال ریاست محترم جمهوری که در جلسه خادمان قرآن آمدند این نمایشگاه تمدید شد و مدت کل نمایشگاه یک ماه شد.

وی ادامه داد: در نمایشگاه امسال بازدیدکنندگان خوبی داشتیم و از اینکه باغ موزه دفاع مقدس را برای نمایشگاه انتخاب کردیم خیلی راضی هستیم چرا که این مکان می‌تواند یک پایگاه مقدسی برای فعالیت‌های فرهنگی تهران باشد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به دستاوردهای نمایشگاه قرآن، گفت: اولین دستاورد ما این بود که مکان مقدسی را برای برپایی نمایشگاه انتخاب کردیم، شهردار تهران سه بار در نمایشگاه شرکت کرد و ایشان خودشان به این امر اذعان کردند که این مکان قابلیت این را دارد که به یک مکان فرهنگی در تهران تبدیل شود و قول دادند تا دو یا سه سال آینده 10 هزار متر مربع زیربنا برای فعالیت‌های قرآنی به ما بدهند با عنوان «تهران صدای قرآن».

حشمتی افزود: آمار بازدیدکنندگان در نمایشگاه امسال نسبتا آمار قابل قبولی بود. در روزهای اول نمایشگاه خلوت بود ولی بعدا شلوغ شد و آمار بازدیدکنندگان به یک میلیون و 600 هزار نفر تا دو میلیون نفر رسید.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در شب‌های احیا مراسم احیا را در این مکان مقدس برگزار کردیم. گل مراسم ما تقدیر از خادمان قرآنی بود که رییس‌جمهور در این مراسم شرکت کردند. بیش از 30 نهاد و وزارتخانه در قالب کمیته‌ها با ما همکاری داشتند. تمام نهادهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات اسلامی، صداوسیما، رادیو قرآن، جهاد دانشگاهی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ویژه مدیریت دفاع مقدس در طول برپایی نمایشگاه کمک‌های بسیار زیادی به ما کردند.

وی همچنین ادامه داد: ما از سالن‌های سرپوشیده‌ای که در اختیارمان قرار دادند بهترین بهره را بردیم. در مسجد خرمشهر هر شب محفل انس با قرآن برگزار می‌شد. بخش بین‌الملل ما از شب میلاد امام حسن (ع) شروع شد و این نمایشگاه یک هفته برپا شد و کارهای خوبی را ارائه دادند.

حشمتی یادآور شد: یکی از نکاتی که در نمایشگاه قرآن باید به آن توجه کنیم رویکرد نمایشگاه قرآنی است. شعار امسال ما در نمایشگاه توسعه فرهنگ قرآنی با عزم ملی و مدیریت جهادی بود که ما روی این شعار به صورت ویژه کار کردیم و یکی از رویکردهای اساسی ما بود.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: رویکرد بعدی ما این بود که محیطی را برای هنرمندان قرآنی فراهم کنیم تا همه مردم با آثار قرآنی آشنا شوند و خودشان هم بتوانند آثار بسیار زیادی را خلق کنند. این رویکرد، رویکرد بسیار خوبی بود. ما امسال هم اعلام می‌کنیم که در عرصه هنر از فیلم‌ها و سریال‌هایی که مفهوم قرآنی داشته باشند حمایت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: ما می‌خواهیم به سمت تخصصی شدن نمایشگاه قرآن پیش برویم. آن قسمت‌هایی که با نمایشگاه سنخیت ندارند را حذف می‌کنیم و بخش‌هایی که قابلیت آنها بیشتر است را تقویت می‌کنیم. حدود پنج میلیارد تومان بودجه داشتیم که نیمی از آن برای نمایشگاه خرج شد و مابقی هم صرف آثار هنری و قرآنی شد و به دلیل تمدیدی که در نمایشگاه صورت گرفت یک میلیارد تومان دیگر برای پرداخت دستمزدها افزایش داشت. در مجموع شش میلیارد تومان در نمایشگاه امسال هزینه شد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما در کمیسیون‌های مالیاتی که داشتیم کارهای کارشناسی انجام می‌دادیم تا بتوانیم هزینه‌ها را به حداقل برسانیم. بیش از 90 درصد مطالباتی را که ارگان‌هایی که با ما همکاری داشتند را پرداخت کردیم و 10 درصد باقی مانده که هنوز خود ارگان‌ها دستاوردهایشان را ارائه نداده‌اند.

حشمتی افزود: یکی دیگر از دستاوردهای نمایشگاه امسال این بود که سه هزار مطلب از حوزه‌ها و کمیته‌های مختلف تحت عنوان فعالیت‌های قرآنی به ما ارائه شد که ما آنها را در قالب یک کتاب جمع‌آوری می‌کنیم. ما به غیر از بخش علمی، 120 نشست برگزار کردیم.

وی تصریح کرد: نمایشگاه قرآنی یک اتفاق بزرگ در کشور ماست و این نمایشگاه دستاوردهای بسیاری خوبی داشت و نقاط ضعفی نیز در آن وجود داشت که ما نظرسنجی‌ها را جمع‌آوری کردیم و درصدد آن هستیم که ضعف‌ها را برطرف کنیم و نقاط قوت را تقویت. بعد از نمایشگاه قرآن، استارت دبیرخانه نمایشگاه بیست و سوم را زدیم و ان‌شاءالله به زودی سایت آن را راه‌اندازی می‌کنیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بخش عترت و اهل بیت (ع) در نمایشگاه قرآن کم‌رنگ بود که ما درصدد آن هستیم این بخش را در سال آینده به صورت چشمگیری افزایش دهیم و برخی از کارهایی که سنخیتی با قرآن ندارد مثل بخش فروش قالیچه‌های قرآنی و یا از این قبیل مسائل را حذف کنیم.

حشمتی گفت: ما باید کاری کنیم که بخش قرآن و عترت نمایشگاه به صورت ویژه‌ای کار خود را شروع کند. همچنین در نمایشگاه سال آینده باید بحث‌های تخصصی را برای گفت‌وگو به صورت ویژه آغاز کنیم. در نمایشگاه امسال مردم از مشاوره‌های قرآنی خیلی راضی بودند که باید آنها را گسترش بیشتری بدهیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا بخش بین‌الملل نمایشگاه آن دستاوردهایی که شما می‌خواستید را داشت یا نه؟ گفت: ما در بخش بین‌الملل نمایشگاه حتما باید بازنگری کنیم. نزدیک 200 میلیون تومان هزینه می‌کنیم ولی استفاده چندانی برای ما ندارد. ما امسال ناچار بودیم به همان سبک و سیاق گذشته عمل کنیم ولی در سال آینده یکی از کارهای ما این است یا این بخش را تعطیل می‌کنیم و یا تحولی در آن ایجاد می‌کنیم. یکی از پیشنهادات ما این است که ما در سال آینده فعالان قرآنی خود را به سایر کشورها بفرستیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا مصلا را برای سال آینده انتخاب نمی‌کنید و همچنان بر باغ موزه اصرار دارید؟ اظهار کرد: برای حضور در مصلا امسال آنها ما را راه ندادند همان‌گونه که دیدید در سه هفته نماز جمعه در مصلا برگزار شد و ما نمی‌توانستیم در آن مکان نمایشگاه را برپا کنیم.

حشمتی افزود: ما امسال در ماه مبارک رمضان 12 نمایشگاه دیگر را در سایر شهرها از جمله مشهد، تبریز و کرج افتتاح کردیم که باید کاری کنیم این نمایشگاه‌ها در سراسر کشور افزایش پیدا کند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =