تسنیم نوشت:

آمریکا و اروپا در صدد تشکیل ائتلاف بین المللی هستند که بر اساس آن با همکاری کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله ایران، سر دولت اسلامی در عراق و شام -داعش- را قطع کنند.

به گزارش  روزنامه الحیات، آمریکا و اورپا در نظر دارند به منظور قطع کردن سر دولت اسلامی در عراق و شام -داعش- با همکاری کشورهای منطقه از جمله ایران، ائتلاف بین‌المللی تشکیل دهند.

این در حالی است که کشورهای اروپایی از جمله آلمان، انگیس و فرانسه به طور تلویحی بر لزوم اقدام نظامی علیه داعش اشاره دارند.

در این میان آلمان با متهم کردن قطر به حمایت مالی از داعش از تصمیم خود برای کمک تسلیحاتی به کُردهای عراق برای مقابله با داعش خبر داد.

فرانک والتر اشتان مایر وزیر خارجه آلمان تاکید کرد که کشورش آماده است در سریع ترین زمان ممکن سلاح در اختیار کُردها قرار دهد، زیرا ما با احتمال بروز فاجعه ای روبه رو هستیم که نتایج آن بر سایر نقاط جهان نیز تاثیر ویرانگرانه ای برجا خواهد گذاشت.

اما باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز با تسلیت به خانواده خبرنگار آمریکایی که داعش او را سر برید، تاکید کرد که در قرن 21 جایی برای این گروه نیست و باید برای جلوگیری از توسعه آن، بسیج شد.

در پاریس نیز وزارت خارجه فرانسه کشورهای عربی و ایران به اضافه پنج عضو دائمی شورای امنیت را به برگزاری نشستی به منظور بررسی اقدام نظامی علیه داعش و قطع کردن منابع مالی آن فراخوانده و اعلام کرد: داعش با استفاده از منابعی که در اختیار گرفته، طوری رفتار می کند که گویی واقعا یک کشور است.

وزارت خارجه فرانسه نیز تاکید کرد که خطر داعش سراسر خاورمیانه و حتی فراتر از آن و البته اروپا  را تهدید می کند از همین رو همه ما در برابر کسانی هستیم که باید نابود شوند.

در بغداد نیز منابع سیاسی تاکید کردند که در چند روز گذشته نمایندگان 11 گروه مسلح در تماس با طرفهای شیعه درخواست کردند که مقتدا صدر و عمار الحکیم هرگونه حل و فصل سیاسی در مورد تغییر شیوه مبارزه با داعش را هدایت و رهبری کنند.

به گفته این منابع، آمریکا به منظور تشویق طرفهای سنی به تشکیل یگان های مسلح در استان های خود و مبارزه با داعش تحت پشتیبانی حملات هوایی آمریکایی، با آنان وارد گفت وگو شده است، اما برای متقاعد کردن آنان با مشکلاتی روبه رو است، زیرا علاوه بر گروههای مسلح عراقی که در جریان حمله آمریکا به عراق قد علم کردند، در سال 2014 نیز شوراهای نظامی عشایری و گردانهای مسلح در این کشور تشکیل شدند که هر یک رویکردهای متفاوتی دارند.

اما منابع سیاسی عراق تاکید کردند که گروههایی که به رهبران شیعه و نمایندگان آمریکا اعلام کردند که قادرند موازنه نبرد علیه داعش را تغییر دهند، بر حل و فصل سیاسی فراگیر در این خصوص تاکید دارند.

در مقابل، برخی گروههای مسلح عراقی تاکید دارند که هرگونه جنگ برای آزاد سازی شهرهای تحت سیطره داعش از جمله موصل، تکریت و بخش هایی از دیالی و صلاح الدین و نیز الانبار باید بر اساس توافق نهایی باشد که بر اساس آن به این گروهها و شوراهای نظامی عشایر اجازه داده شود که جنگ علیه داعش را تحت پشتیبانی حملات هوایی آمریکا، رهبری کنند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    1 0
    داعش زاییده تفکرغربی است وخودشان بایدآن راازبین ببرند.
  • بی نام A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    1 0
    خودتون زائیدینش حالا هم افتادن به .... ایران بارها خطرشو بهتون گویشزد می کرد چی شد الان از ایران کمک می خواین....؟
  • محسن فراهاني ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    به نظر من ايران تنها به شرطي بايد با غرب همكاري كند كه آنها توافق كنند ديگر هرگز به افراطيون تند رو مخالف دولت در خاور ميانه سلاح ندهند حالا هم كه غربيها خواستار مقابله با داعش هستند بخاطر اين است كه منافعشان به خطر افتاده وگرنه حاضر بودند بيش از اين به داعش صلاح و امكانات بدهند تا با ايران هم وارد جنگ بشود.