۰ نفر
۱۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷

واحد مرکزی خبر نوشت:

آسوشیتدپرس در گزارشی از بنغازی به قلم عمر المسماری و مگی مایکل نوشت:

شبه‌نظامیان تندروی اسلام‌گرا از جمله گروهی که از سوی آمریکا به دست داشتن در حمله منجر به کشته شدن سفیر این کشور و سه آمریکایی دیگر در سال 2012 در لیبی متهم شده است، پس از تصرف پایگاه‌های ارتش و در اختیار گرفتن سلاح‌های سنگین، مدعی شدند کنترل بنغازی، دومین شهر بزرگ این کشور را در دست گرفته‌اند.

تصرف این شهر واقع در شرق لیبی بخشی از واکنش تندروها به رقبای خود در آستانه تشکیل پارلمان جدید است. در طرابلس پایتخت لیبی، تشدید درگیری‌ها در روز پنجشنبه بین شبه‌نظامیان باعث شد چندین دولت خارجی برای خارج کردن اتباع خود وارد عمل شوند. این در حالی است که هزاران لیبیایی از مرز به تونس گریخته‌اند.

چندین هفته تشدید خشونت‌ها در لیبی به نگرانی‌ها دامن زده که این کشور که از زمان جنگ داخلی منجر به برکناری معمر قذافی دیکتاتور سابق در سال 2011 درگیر هرج و مرچ است، در حال فرو رفتن عمیق‌تر به درون جنگ داخلی است.

با توجه به اینکه دولت مرکزی لیبی فلج شده و ارتش و پلیس این کشور ضعیف هستند، گروه‌های شبه‌نظامی رقیب در سه سال گذشته در لیبی از نفوذ برخوردار بوده‌اند. به رغم اینکه آنها بارها با یکدیگر درگیر شده‌اند ولی وجود ترس جلوی زیاده‌روی آنها را گرفته و باعث شده بود آنها مناطق تحت کنترل خود را تقسیم کنند اما هم اکنون به نظر می‌رسد این شبه‌نظامیان به رهبری فرماندهان اسلام‌گرا و افراطی تلاش می‌کنند دست بالا را به‌دست بیاورند.
وزارت بهداشت لیبی روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد شمار تلفات در طرابلس از زمان تشدید خشونت‌ها در یک ماه گذشته به 214 نفر رسیده و بیش از 981 نفر نیز زخمی شده‌اند.

چندین هفته است شبه‌نظامیان وابسته به سیاستمداران اسلام‌گرا تلاش می‌کنند کنترل فرودگاه طرابلس را از دست شورشیان رقیب خارج کنند که این باعث تخریب بیشتر بخش‌های این فرودگاه شده است.
عصر روز پنجشنبه، هزاران تن از ساکنان طرابلس در اقدامی اعتراضی به منظور محکوم کردن شبه‌نظامیان، به سمت میدان مرکزی شهر راهپیمایی کردند.
اهالی طرابلس می‌گویند کمبود سوخت و بنزین وخیم‌تر شده و قیمت مواد غذایی افزایش یافته است.
خبرگزاری دولتی تونس گزارش داد تا ظهر روز پنجشنبه، بیش از 10 هزار لیبیایی در 12 ساعت گذشته، زمینی از مرز گذشته و وارد این کشور همسایه شده‌اند. آنها به هزاران لیبیایی دیگر پیوستند که در روزهای اخیر وارد تونس شده‌اند.
فردریک وهری، تحلیلگر موسسه کارنگی اعلام کرد اقدامات شبه‌نظامیان در طرابلس و بنغازی منعکس‌کننده تلاشی برای «تغییر توازن» است.
وی گفت این ناشی از دو عامل است. یک عامل، انتخابات پارلمانی ماه ژوئن است که گمان می‌رود در آن، گروه‌های سیاسی اسلام‌گرا تسلط خود را بر پارلمان از دست داده باشند. همچنین عنصر قوی اختلافات فرقه‌ای در این درگیری‌ها وجود دارد. شبه‌نظامیانی که برای تصرف فرودگاه طرابلس مبارزه می‌کنند، از شهر مصراته واقع در غرب لیبی و متحد سیاستمداران اسلام‌گرا هستند و شبه‌نظامیانی که از فرودگاه دفاعی می‌کنند، از شهر غربی زنتان هستند.

عامل دیگر، عملیات انجام شده در اوایل امسال توسط ژنرال خلیفه حفتر است که وعده داده است گروه‌های اسلام‌گرای تندرو را درهم خواهد شکست. چندین واحد در ارتش ضعیف لیبی و همچنین برخی از شبه‌نظامیان با وی بیعت کرده‌اند و نیروهای وی به شبه‌نظامیان تندرو در بنغازی حمله می‌کنند.
شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در بنغازی در ماه ژوئن در واکنش، یک ائتلاف موسوم به شورای انقلابیون بنغازی را تشکیل دادند که متشکل از چندین گروه مسلح تحت رهبری فرماندهان تندروی اسلام‌گرا است.
در بین این گروه‌ها، نام انصار الشریعه به چشم می‌خورد؛ گروهی که از سوی آمریکا به هدایت حمله یازدهم ماه سپتامبر سال 2012 به کنسولگری این کشور در بنغازی که به کشته شدن سفیر و سه آمریکایی دیگر منجر شد، متهم شده است.
برای هفته‌ها، این ائتلاف درگیر مبارزه است. در یک هفته گذشته، جنگجویان این ائتلاف پنج پایگاه مهم ارتش از جمله پایگاه نیروهای ویژه را که قوی‌ترین نیروی دولتی در شهر است و از حفتر حمایت می‌کند، تصرف کردند.

میزان تسلط شبه‌نظامیان بر بنغازی، مشخص نیست. مقامات نظامی کنترل این شهر را توسط شبه‌نظامیان تکذیب کردند و به نظر می‌رسد جنگجویان پس از غارت پایگاه‌ها، از برخی از آنها عقب‌نشینی کردند. هواداران حفتر همچنان کنترل فرودگاه بنغازی را در دست دارند ولی ظاهرا از شهر بیرون رانده شده‌اند.
فرمانده یکی از گروه‌های عضو این ائتلاف که خواست نامش فاش نشود، در گفتگو با اسوشیتدپرس اعلام کرد: «ما تنها نیروی حاضر در بنغازی هستیم».
وی گفت جنگجویان ائتلاف، همه نیروهای ارتش و شبه‌نظامیان وفادار به حفتر را از شهر بیرون کرده‌اند.
محمد الزهاوی فرمانده انصار الشریعه در ویدیویی که اواخر روز چهارشنبه توسط گروه وی منتشر شد، اعلام پیروزی کرد. وی در حالیکه در مقابل یک تانک داخل پایگاه نیروهای ویژه صحبت می‌کرد، با درخواست از متحدان حفتر برای رها کردن وی، این ژنرال را به تلاش برای «غارت دارایی‌های لیبی» و قرار دادن این کشور تحت نفوذ غرب، متهم کرد.
وسام بن حمید، یکی دیگر از فرماندهان شبه‌نظامیان که همچنین در این ویدیو حضور داشت، در مقابل جنگجویان نقاب‌دار اعلام کرد: «ما تا زمانیکه حاکمیت خدا را برقرار کنیم، آرام نخواهیم گرفت».

انصار الشریعه در حساب کاربری خود در توییتر، تصاویری را منتشر کرد که گفته می‌شود نشان می‌دهد جنگجویان این گروه در حال در اختیار گرفتن مقادیر زیادی سلاح و مهمات از جمله راکت، صدها قبضه اسلحه جنگی جدید و راکت‌های دوش‌پرتاب ضد تانک پایگاه‌ها هستند. این تصاویر نشان می‌دهد شبه‌نظامیان، بولدوزرها و دیگر خودروها را از داخل پایگاه‌ها خارج می‌کنند.
قرار است پارلمان جدید تا روز دوشنبه تشکیل جلسه دهد ولی با توجه به اینکه هم طرابلس هم بنغازی درگیر هرج و مرج هستند، مشخص نیست که جلسات کجا برگزار خواهد شد. صحبت از تشکیل جلسه پارلمان در شهر طبرق، یکی از پایگاه‌های قدرت حفتر در شرق لیبی است. همه نامزدهای انتخابات می‌بایست به عنوان افراد مستقل رقابت می‌کردند، بنابر این، گرایشات سیاسی افراد پیروز در انتخابات، مشخص نیست ولی به‌طور گسترده گمان می‌رود سیاستمداران اسلام‌گرا تسلط قبلی خود را از دست داده‌اند.
عاشور شوایل، وزیر کشور سابق لیبی و استاد دانشگاه بنغازی اعلام کرد شبه‌نظامیان اسلام‌گرا تلاش می‌کنند جلوی تشکیل جلسه پارلمان را بگیرند. وی افزود: «مسئله اصلی اینست آنهایی که در انتخابات شکست خوردند، می‌خواهند موفقیت‌های میدانی به‌دست بیاورند».

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    0 5
    دوست عزیز اسلام گرا چیه؟ دست وهابیا افتا
  • محمد A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    6 0
    من دیکتاتوری امن رو به دموکراسی نا امن ترجیح میدم. قذافی دیکتاتور بود. اعدام سیاسی زیاد داشت. ولی کشور امن بود. الان هم دیکتاتوری هست. هم اعدام. هم قتل. هم آشوب و ناامنی.
  • بی نام A1 ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    5 0
    ای دادو بیداد از این اسلام گراها
    • هادی A1 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
      0 0
      سرانجام روزی خواهد رسید که اکثر مردم مسلمان جهان بیدار خواهند شد وشریعت خدا رادر جهان گسترش خواهند شد این وعد بحق خداوند است چه شما وامثال شما راضی باشد یا نباشند
  • بی نام GB ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    1 0
    اون لیبی نزدیک ما نیست و منافع خاصی در اونجا نداریم القاعده مساوی باگروه های تندرو اسلام گرا در عرق و سوریه القاعده مساوی با گروه تروریستی و جنایت کار
  • بی نام IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    3 0
    شیطان گرایان
  • بی نام IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    8 0
    کاش این نوع بیداری اسلامی هرگز رخ نمی داد