آیا جنگ غزه در روند مذاکرات هسته ای ایران تاثیر دارد؟

برخی معتقدند که به خاطر جنگ غزه موقعیت رژیم صهیونیستی تضعیف شده است و آمریکا با خیال راحت تر می تواند درباره پرونده هسته ای ایران تصمیم بگیرد.

اما حسن بهشتي پور کارشناس مسايل بين الملل اين موضوع را قبول ندارد. بهشتي پور در گفت و گوي مشروح خود در کافه خبر در اين باره گفت: ما نبايد يک چيزي را فراموش کنيم. رابطه آمريکا و اسرائيل يک رابطه استراتژيک و راهبردي است. اين رابطه اي نيست که به اوباما و غيره بستگي داشته باشد. هر کس ديگري هم که بعد از اوباما رئيس جمهور آمريکا بشود رابطه اش با اسرائيل يک رابطه راهبردي دو طرفه و استراتژيک است. وزن و اهميت اسرائيل در خاورميانه از نظر آمريکايي ها خيلي بيشتر از ايران است. الآن يکي از متحدان استراتژيک آن ها در خاورميانه یعنی اسرائیل بصورت جدی دچار مشکل شده است. بنابر اين آن ها مشکلاتشان با هم را کنار مي گذارند و کمکش مي کنند. اوباما و جان کري خيلي با نتانياهو مشکل دارند. چراکه نتانياهو رهبر يک جناح تندرو در اسرائيل است و جناح ميانه روي آمريکا را کلافه کرده است.

بهشتي پور در ادامه گفت:آقاي کري در مصاحبه اش با ام بي سي الکي مي گويد که نمي دانستم ميکروفون روشن بوده است و مي گويد که اسرائيلي ها در غزه افتضاح به بار آوردند. سياست آمريکا اين است که اسرائيل شهرک سازي را ادامه ندهد، نتانياهو قبول نمي کند و همچنان ادامه مي دهد. ادامه سياست شهرک سازي يعني ادامه توسعه طلبي. با وجود همه اين ها وقتي اسرائيل با حماس وارد جنگ مي شود هيچوقت آمريکا متحد استراتژيک خود را ول نمي کند و بيايد طرف ايران را بگيرد. اما بحث اين است که آيا در پرونده هسته اي ايران ، آيا ايران ساير موضوعات مانند داعش و افغانستان و فلسطين را وارد گفت و گوها مي کند و آيا اين ها به کمک ايران مي رسد يا خير. پاسخ خيلي ها مثبت است اما من مي گويم نه.

وي در توضيح موضع خود درباره اين مسئله نيز گفت: آمريکا يک قدرت هژمون و توسعه طلب است. يعني قدرتي که مي خواهد اعمال سلطه بکند. اما اينکه طرف مقابل هم چه اقدامي بکند خيلي مهم است. يک موقعي طرف مقابل اقدام سازشکارانه مي کند، يک موقعي هم مستقلانه مي ايستد. در هر وضعيتي که قرار بگيريد هزينه هايي را مي پردازيد و يا امتيازاتي مي دهد. ماهيت آمريکا يکي است منتها زماني عملکرد آن به نفع ما مي شود و زماني عملکردش به ضرر ما مي شود. سقوط طالبان به نفع ما بود. حذف صدام در عراق به نفع ماست. مثلا در ماجراي جنگ بوسني و هرزگوين آمريکايي ها به هر دليلي عليه صرب ها بودند. ما هم مخالف صرب ها بوديم. اگر امروز ما با آمريکا مذاکره مي کنيم به خاطر منافع خودمان است. اينکه آيا عراق و افغانستان و ... در اين قضيه تاثير مي گذارد ، بله تاثير مي گيرد. اما اينکه  فکر کنيم اين مسائل باعث شود که کل مسير تغيير بکند اينگونه نيست. همچنان که مسئله اوکراين تغييري در رويکرد روسيه در پرونده هسته اي ايران ايجاد نکرد.

مشروح گفت و گوي حسن بهشتي پور در کافه خبر را فردا بخوانيد.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    1 2
    شاید یکی از اهداف اسرائیل هم همین بوده باشه و این تحریک ایران و وارد شدنش به این درگیری خواست اسرائیله
  • بی نام A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    3 3
    صددرصد بعدازانرزی اتمی سراغ موشکهای ایران میایند