۰ نفر
۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۲

تسنیم نوشت:

منابع نزدیک به دیوان امیر قطر فاش کردند که دولت قطر اتخاذ اقدامات علیه سران گروه اخوان المسلمین مقیم این کشور را آغاز کرد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، منابع نزدیک به دیوان امیر قطر گفتند: دستورات شدیدی به برخی از سران اخوان فراری به دوحه داده شده است که با رسانه‌های گروهی مصاحبه نکنند. این منابع افزودند: این اقدام به عنوان گامی برای کوچاندن آنها به کشورهایی نظیر ترکیه و سودان در آینده نزدیک است.
به گفته این منابع، رهبران قطر می‌خواهند به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نشان دهند که در عمل به تعهدات خود بویژه در قبال سه کشور عربستان و امارات و بحرین جدی هستند. این سه کشور سفرای خود را از دوحه فراخوانده و مسئولان آنها بارها اعلام کرده‌اند که به وعده‌های قطر به علت تعدد منابع تصمیم گیری در این کشور اعتماد ندارند و از قطر می‌خواهند گام‌های عملی محسوسی را بردارند.
اختلاف اساسی بین قطر و این سه کشور در ارتباط با حمایت دوحه از گروه اخوان المسلمین بوده است؛ امری که ریاض، ابوظبی و منامه با آن مخالف هستند. این سه کشور همچنین قطر را به تخطی از سیاست‌های شورای همکاری خلیج فارس و توافقنامه‌های آن متهم کردند. دولت قطر نیز در مقابل در برابر این فشارها مقاومت و بر موضع خود تاکید کرد.
چندی پیش سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان با هرگونه میانجیگری آمریکا در اختلافات بین کشورهای شورای همکاری مخالفت کرده بود.
باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا چندی پیش از عربستان دیدن کرد. درپی این دیدار است که خبر ملاقات بین جان کری و امیر قطر در الجزایر فاش شد.
در نهایت، چند روز پیش عربستان، امارات و بحرین به توافق اولیه‌ای دست یافتند تا بتوانند بستر و زمینه لازم را برای پایان دادن به کشمکش و اختلافات با قطر فراهم کنند.
شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای اعلام کرد: این توافق درپی نشست برنامه ریزی نشده وزرای خارجه این شورا در یک پایگاه هوایی در شهر ریاض عربستان بدست آمد.
در بیانیه شورای همکاری خلیج فارس آمده است: وزیران خارجه شش کشور شورای همکاری شامل عربستان، امارات، کویت، سلطان نشین عمان، قطر و بحرین پنجشنبه شب بازنگری همه جانبه‌ای در تدابیر جاری مربوط به تصویب سیاست‌های خارجی و امنیتی داشتند و توافق شد تا سازوکارهایی که حرکت در مسیر کار گروهی و جمعی را تضمین می‌کند، در دستور کار قرار گیرد و سیاست هر یک از کشورهای این شورا بر منافع و امنیت و ثبات یک کشور تاثیر نگذارد و به حاکمیت هیچ کشوری خدشه وارد نکند.
این بیانیه افزود: وزیران خارجه بر موافقت کشورهایشان با سازوکار اجرایی سند ریاض تاکید کردند که متکی به اصول و مبانی مندرج در اساسنامه شورای همکاری است.
منابع نزدیک به دیوان امیر قطر همچنین فاش کردند: دولت قطر راهکاری را برای وضعیت یوسف القرضاوی رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان یافته است و انتظار می‌رود که مقر جدید او در تونس باشد.
این منابع افزودند: وضعیت قرضاوی در جریان سفر اخیر راشد الغنوشی رئیس جنبش نهضت تونس به قطر ساماندهی شد و وی در وهله اول به سودان یا ترکیه خواهد رفت و سپس در تونس مستقر خواهد شد که هدف از این اقدام جلوگیری از واکنش نیروهای سیاسی مخالف تونسی است که با آمدن القرضاوی به کشورشان مخالف هستند.
منابع دیپلماتیک سعودی روز جمعه گفتند که سفرای بحرین، امارات و عربستان در حال حاضر به دوحه بازنخواهند گشت تا اینکه قبل از آن دولت قطر اقداماتی را برای تاکید بر پایبندی به تعهداتش انجام دهد و از جمله این اقدامات توقف اعطای تابعیت و توقف حمایت مستقیم یا غیر مستقیم از شبکه‌ها و سازمان‌های تحریک آمیز در داخل و خارج قطر است.
منابع نزدیک به دیوان امیر قطر اشاره کردند که قطر بر اساس تاکید امیر خود به اخراج اخوان از دوحه و توقف حمایت از آنها در خارج متعهد خواهد بود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =