رئیس مجلس: حضور زنان در جامعه نباید به رکن خانواده آسیب بزند

علی لاریجانی با تاکید بر لزوم توجه هرچه بیشتر بر نهاد خانواده گفت: در نظام سازی حکومتی باید به تقویت هرچه بیشتر نهاد خانواده توجه کرد و حضور زنان در اجتماع طوری باشد که به رکن خانواده آسیبی نرسید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی امروزبا تبریک ولادت حضرت فاطمه(س) گفت: باید بیش از گذشته در تدوین قوانین و مقررات توجه کرد و رسانه‌ها تلاش کنند که حضور زنان در فعالیت‌های مختلف باعث عدم توجه و وقت‌گذاری آنها در خانواده نشود که هیچ چیزی جای این خلأ را نمی‌تواند پر کند و نتیجه آن برخی آسیب‌های اجتماعی است.

به گفته او هرچقدر نظام‌های حکومتی با تفکر دینی نزدیک باشد، باز هم باید به این امر توجه کرد که حکومت‌ها به هیچ‌وجه کارکرد خانواده را ندارند چون مبنای آنها عواطف نیست.

 

اشتباه بزرگی که باید دقت کرد
لاریجانی گفت: اشتباه بزرگ آن است که تصور شود تربیت افراد و شکل‌یابی هویتی آنها صرفا در اجتماعی با روابط اجتماعی و اسلامی شکل گیرد. نباید فراموش کرد که باید پایه‌های شخصیتی افراد در درون خانواده با مهر و محبت مادران و عواطف و دلبستگی‌های درون منزل شکل گیرد و در جامعه به بهره‌وری برسد.

به گفته رئیس قوه مقننه از این جهت باید توجه بیشتری به سلامت و استحکام محیط‌های گرم خانواده کرد.

لاریجانی همچنین آرزوی عزت و سربلندی برای جامعه زنان و مادران به خصوص مادران شهدای عزیز انقلاب اسلامی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در بخش دیگری از سخنانش در تجلیل مقام حضرت فاطمه(س) گفت: فاطمه زهرا(س) اساس و رکن ولایت است که در کلام نورانی امام عسگری(ع) به عنوان حجت خداوند بر ائمه از آن نام برده شده است که این فخری برای امت مسلمان به خصوص جامعه زنان است که میلاد چنین شخصیت ممتازی به عنوان روز زن و روز مادر نامگذاری شده است.

او گفت: حضرت فاطمه(س) الگویی بی‌همتا در تاریخ است و از هر جهت کامل و برای هر زمان و نمونه برتر است. از این رو باید تلاش کرد که سبک زندگی فاطمی را فهم کرد و آن را ترویج نمود و نه شیوه‌هایی که امروز با تبلیغات زیاد می‌خواهند در اذهان جوامع برجسته کنند.

لاریجانی با اشاره به بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری گفت: به درستی رهبر معظم انقلاب در سخنان روز گذشته‌شان این موضوع را متذکر شدند که جایگاه زن و سبک زندگی زنان باید منبعث از سنت فکری اسلامی نه کپی‌برداری تقلیدی از شیوه‌های غربی باشد که در درون خود آسیب‌های زیادی را وارد کرده است.

 

استاد مطهری مسئله زن در اسلام را توضیح داده است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استاد شهید مطهری در این زمینه با تحقیقات خود مسیر روشنی را مشخص کرده است، گفت: نگاه استاد شهید مطهری تا حدود زیادی در جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گرفته است. ایشان از یک سو می‌پذیرد که در طول تاریخ به زنان ظلم شده و تفکرات متحجرانه در برخی مسلمانان که با ارائه چهره منفی در نظام حقوق زن صدمه زده‌اند را رد می‌کند و از جانب دیگر موقف متحجرانه اما متجددانه امروز را نوع دیگری از نادیده‌انگاری شخصیت و حقوق زن می‌داند که ظلم جدید است.

او گفت: براین اساس استاد مطهری می‌گوید که موضع اسلام، موضع اعتدالی در این میانه افراط و تفریط است. زن در نظام اسلام نه پرده‌نشین است و نه اختلاط با دیگران را به شیوه و مدل غرب می‌پذیرد بلکه اساس تفکر اسلامی بر این است که جامعه اسلامی نهاد خانواده را رکن مهم نظام اجتماعی می داند که شخصیت افراد در آن تکمیل پیدا می‌کند.

لاریجانی گفت: خانواده صرفا محل تولید نسل و استراحت نیست بلکه پایگاه اصلی رشد اجتماعی است. اینجا محل اختلاف مهم تفکر اسلامی با برخی مکاتب دیگر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: خانواده یک امر موقت و گذرا در تکون جامعه نیست بلکه جامعه‌سازی در نگاه اسلامی از خانواده آغاز می‌شود. به همین جهت حریم خانواده و صیانت از آن فوق‌العاده پراهمیت است.

او گفت: همانگونه که عدالت اجتماعی بدون تجلی حقیقی تولید تصنعی است نظام اجتماعی سالم و پویا بدون رکن خانواده مستحکم و پرعاطفه ناممکن و ناپایدار است.

به گفته لاریجانی، بسیاری از نابسامانی‌های جهان امروز حتی درجامعه ما به دلیل سست شدن جایگاه خانواده و یا عدم توجه لازم به همه قابلیت‌های آن رخ داده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پایه رشد اجتماعی در خانواده محقق می‌شود، گفت: زنان به عنوان همسر یا مادر نقش محوری در این رکن مهم یعنی خانواده دارند. بدان معنا که خداوند عواطف بسیار رقیق و لطیف زنان را محور اصلاحات و رشد درخانواده قرار داده است و اگر زن خود اهل فضیلت باشد با این ویژگی بیشترین نقش را در رشد اجتماعی خواهد داشت.


نابسامانی‌های جامعه به خاطر سست شدن جایگاه خانواده است
او همچنین به بخش دیگری از نظرات استاد شهید مطهری اشاره کرد و گفت: استاد شهید مطهری می‌گوید که قانون اصلی اجتماع بزرگ، عدالت است و کانون اصلی اجتماع منزل عواطف است. علائق افراد اجتماع شبیه رفتار فیزیکی و علائق خانوادگی شبیه رفتار شیمیایی است.


231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350347

برچسب‌ها