به بهانه حضور بازیکنان جوان در اروپا/ وضعیت فوتبال ایران بعد از جام جهانی چگونه خواهد بود؟

اکبر محمدی

با تماشای بازی فوتبالیست های شاغل در لیگ برتر کشور،به نظر می رسد که مهارت های آنها با فوتبالیست های حرفه ای در سطح اول دنیا فاصله ی بسیاری دارد. اگر بخواهیم یک سری بازیکنان عالی و خلاق از این جوانان بسازیم ناگزیر می بایست متد و روش مربی گری را بهبود و تغییر بدهیم ودر تمام سطوح آنها را توسعه دهیم  .

با ایجاد فضای مربی گری مناسب می توان جوانان را تشویق کرد تا تکنیک، مهارت و خلاقیت های خود را گسترش دهند. جوانان، نیازمند مربی هستند  که به اندازه ی کافی و بدون هیچ گونه ترسی از شکست، شجاع باشد و به تشویق بازیکنان بپردازد .همچنین دارای اطلاعات زیاد در زمینه ی روش های مختلف مربی گری باشد که بتواند به بازیکنان کمک کند.انجام مطلوب و موثر پروسه استعدادیابی به معرفی جوانان روبه رشد و آینده دار کمک خواهد کرد.

برای پیشرفت بازیکنان در سطوح مختلف و اینکه جوانان در سطوح بین المللی بازی کنند می باید فلسفه های مختلف  کشورهای صاحب فوتبال بررسی شود. بازیکنانی که برای یک تیم  حرفه ای بازی می کنند باید طوری بازی کنند که از نظر بین المللی قابل قبول باشد.بازیکنانی که دارای خلاقیت بالایی هستند برای اینکه دفاع مقابل را به هم بریزند باید از تکنیک های غیر قابل پیش بینی استفاده کنند واین چنین به رشد خود ادامه خواهند داد. در جهان فوتبال، بازیکنان زیادی که بصورت حرفه ای بازی می کنند دارای ویژگیهای برجسته ای مانند مهارت های پاس تک ضرب، تصمیم گیری های سریع،شوت های دقیق و ... هستند.

به اعتقاد من، این خلاقیت است که جوانان ما باید آنرا آموزش دیده و توسعه دهند، همچنین تشویق مربیان در بکارگیری خلاقیت درمربیگری ، باعث تشویق بازیکنان و پیشرفت آنان نیز خواهد شد.

ما مربیان به عنوان یک جامعه،در حال تولید یک نسل جدید از فوتبالیست ها هستیم که قرار است در مسابقات بین المللی رقابت کنند. تولید نسل جدید از بازیکنان  یک شبه اتفاق نمی افتد و این مساله نیازمند یک رهبری صحیح است که در نهایت باعث تولید بازیکنان حرفه ای می شود.

کسانی که برروی زمین های چمن بازی می کنند آرزو دارند تا یک روز بتوانند در سطح حرفه ای و بین المللی بازی کنند. از دیدگاه مربی گری باید بازیکن را به این سمت، تهییج وتشویق کرد و باعث بالابردن اعتماد به نفس و خلاقیت (فوتبالی) او شد. بعلاوه مربیان باید به طور کامل مراقب بازیکنان چه قبل و چه بعد از تمرین و بازی باشند و این بسیار حیاتی است. این یک قانون کلی در ارتباط با همه ی بازیکنان تیم های فوتبال دنیاست.

اگر بازیکنان را با تجربه ای مثبت و لذت بخش  پیش ببریم، قطعا آنها فوتبال را ادامه خواهند داد و تحت هیچ شرایطی این مسیر را ترک نخواهند کرد. بر همین اساس اگر بتوانیم مربیانی داشته باشیم که بدانند چگونه با بازیکنان رفتار کنند، بازیکنان در زمین ترقی خواهند داشت و تکنیک ها و مهارت های خود را بالا خواهند برد و این باعث می شود که بتوانند به سرعت استعدادهای خود را شکوفا کنند.

به منظور تولید  و پرورش نسل جدید بازیکنان حرفه ای در فوتبال، مربیان (درهر سطحی)  باید در زمینه های اجتماعی و مشکلات فوتبال آگاهی کافی داشته باشند. وقتی به کشورهایی که فوتبال را به شکلی حرفه ای کار می کنند می نگریم، در می یابیم آنها در خصوص اینکه چگونه فوتبال باید به بازیکنان آموزش داده شود دارای یک فلسفه ی مشخص هستند.

 برای مثال بازیکنان اسپانیایی و آلمانی بوسیله عملکردشان قابل تعریف اند. توانایی بازی از طریق نفر سوم و با استفاده از کیفیت پاسکاری و حمایت، در مورد آنها بسیار با اهمیت و اساسی است. در آمریکای جنوبی مثلا آرژانتین و برزیل به انجام بازی زیبا و تکنیکی، یک توجه ویژه وجود دارد.اگر ژاپن در زمینه ی فوتبال جهانی پیشرفت کرده به دلیل وجود تفکر استراتژیک همراه با شجاعت و شهامت است، اما جهت قهرمانی و غلبه بر رقبای جهانی در تورنمنت های بین المللی، سرمایه گذاری و برنامه ریزی های ویژه ای لازم است.

پیش بینی شیوه ی بازی های آینده در کنار تکنیک، کیفیت های ذهنی و فیزیکی لازمه نسل بعدی است و مربیان نقش بسیار مهمی در این زمینه دارند. هدف اصلی پرورش هدفمند بازیکن کمک به بازیکنان جوان برای فائق آمدن به مشکلاتی است که در طول رشد و پیشرفت در بازی با آنها روبرو میشوند.

بازیکنان فوق ستاره فوتبال با استفاده از مهارت های بدنی، ذهنی وتکنیکی، بالاترین سطح فوتبال را به نمایش می‏گذارند. آنان چنان با آسودگی مهارت‏های خودرااجرا می‏کنند که گویی توانایی آنها مادرزادی است و اینگونه به دنیا آمده‏اند.

گرچه تنها تعداد کمی با این قضیه مخالفند که صفات وراثتی عامل مهمی در توانایی‏های آدمی هستند، لیکن اگر نه همه،ولی اغلب بازیکنان برجستۀ جهان علاوه بر بهره‏مندی ازاین امتیاز زمان طولانی‏ای نیز به تمرین و ممارست برای رسیدن به تکامل فنی خود صرف کرده‏اند.اکثربازیکنان حرفه‏ای فوتبال محصول هزاران ساعت تمرین و بازی در مسابقات هستند که معنی آن وقف عمر خود به خودسازی است.

به هر حال راهی که به کمال ختم می‏شود صرفاً طی کردن ساعت‏های مدید تمرین نیست. در راه تبدیل شدن به یک حرفه‏ای، چالش‏ها و موانع زیادی وجود دارد که بازیکنان ناگزیر از فائق آمدن بر آنها هستند. جراحات، بالا رفتن سن، از دست دادن آمادگی بدنی، انتقاد، شک در توانایی شخصی و فشارهای خارجی از طرف خانواده و دوستان، تنها گوشه ای از خیل مشکلاتی است که بازیکنان جوان غالباً در راه رشد و پیشرفت در رشتۀ ورزشی خود با آنها روبرو می‏شوند. شانس، موقعیت و فرصت مناسب را نیز می‏توان به فهرست پیچیدگی‏های این راه اضافه کرد که نقش بسیار تعیین کننده‏ای ایفا می‏کنند و باید توجه شایانی به آنها کرد. مشکلات اجتماعی، قومی و اعتقادات مذهبی نیز که از منابع مختلف نشئت می‏گیرد را نیز باید به حساب آورد.اینکه مربیان چگونه یک بازیکن جوان را نه تنها در مقابل مشکلات مذکور، بلکه در تمامی شئونات پیشرفت حرفه‏ای، حمایت و مدیریت می‏کنند ممکن است به تفاوت بازیکنی که دوام می‏آورد و به بازی ادامه می‏دهد و آنکه از گود خارج می‏شود، ختم شود.

بازیکنان بسیاری هستند که با وجود آنکه به عنوان شخص بااستعداد شناخته شده‏اند ولی در راه بروز استعدادهای بالقوۀ خود با شکست مواجه شده اند. گاهی دلایل این امر صرفاً فوتبالی است و گاهی هم نه واین از عهده مربیانی بر می آید که بتوانند درک خود از طبیعت پرورش یک بازیکن را از شکل فقط کل‏نگرانه به جزیی نگری نیز گسترش دهند و در نتیجه ممکن است باعث شود که بازیکنان بیشتری که به دلیل بااستعداد بودن توانایی بازی در بالاترین سطح را دارند، به منصۀ ظهور برسند.

کمک‏کردن به بازیکنان جوان در راه فائق آمدن بر مسائلی که ممکن است در مسیر رشد و پیشرفت در فوتبال با آنها روبرو شوند مقصد نهایی است به نام پرورش هدفمند بازیکن.

این نکته بسیار حیاتی است که مربیان بازیکنان جوان به مسائلی فراتر از مسائل صرف فوتبال آگاهی داشته باشند و واقف به مسائل گسترده‏تری باشند که پرورش بازیکنان آنها را تحت تاثیر قرار می‏دهد.

از آنجا که مسیر پیشرفت برای هر شخص منحصر‏به‏فرد و متفاوت است، نیازهای هر بازیکن در سرتاسر فرآیند رشد بازیکن اعم از فنی،جسمانی،روانی و اجتماعی در نوسان است.

نیازهای بازی

نیازهای بدنی:

 سرعت بازیکنان در زمین از سال2000 نسبت به قبل دو برابر شده است.زمانی که توپ روی زمین گردش دارد(زمان مفید بازی) حدود 20 دقیقه افزایش یافته است و همچنین سرعت و مهارت ورزشکاران حرفه ای در سطح جهان نیز افزایش یافته است.

نیازهای تکنیکی  و تاکتیکی:

 بازی در حال سریع تر شدن است. سرعت حرکت توپ بین بازیکنان نسبت به 10 سال قبل،افزایش یافته و تعداد پاس ها بین بازیکنان به نسبت گذشته زیادتر شده است. 80% پاس ها سالم است و در بعضی تیم ها این آمار در حدود 90% است و در حالت کلی پاس و دریافت توپ بیشتر شده است. ضد حمله یکی از تاکتیک های مهم جهت به ثمر رساندن گل است و حدود 40% گل ها از طریق ضد حمله شکل می گیرند. اهمیت ضد حمله در فوتبال مدرن به این معناست که بازیکنان هم اکنون توانایی حمل سریع توپ را دارند.ضربه اول و پاس های تک ضرب مساله ای مهم در فوتبال امروز است و در فوتبال مدرن 50% گل ها از طریق پاس های تک ضرب بوجود می آید.

پیشرفت:

نیمکت مربیگری به تنهایی نمی تواندعامل برد یک تیم شود. درواقع باید تعادلی بین پیروزی و پیشرفت بازیکنان در رده ی بین المللی وجود داشته باشد.اگر بازیکنان با استعداد، با شگرد های حرفه ای مربی گری ترکیب شوند پیروزی حاصل می شود. مشکلی که پیش روی تیم های ما قراردارد این است که اگر بخواهند از سطوح پایین به رده نخست برسند بایستی به استوار کردن و تداوم بخشیدن به تاثیر مربی گری و بازیکنان توجه داشته باشد و بدانند که این پلی است جهت موفقیت.

مشکلات آتی:

وقتی به آینده نگاه می کنیم حضور در جام جهانی یا رفتن تعدادی از بازیکنان جوان به اروپا نباید موجب بی اشتهایی فوتبال ما گرددو مسائل کلیدی که باید حل شوند عبارتند از مقدار زمان در دسترس بودن بازیکنان و در ارتباط بودن با آنها و اینکه چگونه چهار چوب کلی فوتبال شکل بگیرد تا جوانان با استعداد بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند.

تغییرات تاکتیکی بسیاری در 10 یا 15 سال اخیر اتفاق افتاده است.بعنوان مثال دفاع امروزی باید تمام مهارت های لازم را یاد بگیرد. دفاع مرکزی نیازمند آن است که به طرف جلو حرکت کند (با توپ یا بدون آن) وهمچنین در میانه ی زمین مانور دهد. بازیکنان  خط میانی باید  دفاع حریف مقابل را بشکافند ولی باید مطمئن باشند که پشت آنها بوسیله ی بازیکنان خودی پر شده است. هافبک ها در جاهای غیر قابل انتظار باید ظاهر شوند و باید بتوانند توپ را در مناطق دفاعی خودی  بخوبی حفظ کنند.

امروزه و در فوتبال مدرن، تفاوت های زیادی در دفاع وجود دارد. مربیانی که برروی نیمکت نشسته اند نیازمند تغییرات مداوم در متد دفاعی هستند. با آموزش تکنیک های مدرن  دربازیکنان، تیم ها از متد یگدیگر پیروی کرده اند. کاملا واضح است که یک روش ثابت به عنوان یک استراتژی دفاعی کافی نیست. اتخاذ متد و روش های مختلف و هوشمندانه برای دفاع بوسیله ی بازیکنان و مربی مهم است. مدافعان به سرعت روی آورده اند و از نظر بدنی و توانایی ارتقاء یافتند و دیگر به آن روش های سنتی گذشته توجهی ندارند.

بازیکنان آینده

چون بازیکنان در حال پیشرفت هستند، مربیگری هم باید به همان اندازه پیشرفت کند. مربیان باید پیش بینی کنند که بازی های آینده چه تغییراتی خواهد داشت و برای ارتقاء بازیکنان راه های جدیدی برگزینند.

پاس دادن و بازی بوسیله ی پاها اساسی ترین تکنیک است و توانایی جهت چرخش و حمل توپ باعث بالا بردن کیفیت بازی می شود. توانایی جهت مانور با توپ و همچنین نگهداری توپ در قسمت های شلوغ زمین،از جمله امتیازات یک تیم است. اگر بازیکنان می خواهند در سطح بالایی بازی کنند بایداین مهارت را داشته باشند که همراه تمام تکنیک های خود تصمیم خودشان را پنهان کنند. بازیکنانی که صرفا می توانند بازیکنان حریف را از سر راه خود بردارند دیگرارزش زیادی ندارند. مدافعانی که مدام جای پاهای خود را عوض می کنند در حالی که تعادل خود را حفظ کرده اند نیازمند این هستند که خودشان را با سرعت و هوش حریف نیز تطیبق دهند که اگر این چنین باشند همیشه مربیان  زیادی خواستار آنها هستند. همچنین دفاع فردی و ترکیبی در مقابل ضد حمله هم برای مدافعان  بسیار مهم است. توانایی جهت ارسال پاس های سریع که تلفیقی از حرکات تکنیکی است مهارت مدافعان آینده را بالاتر می برد.

اکنون و بعد

تصویرسازی و برنامه ریزی موثر برای آینده نیازمند تأمل دقیق بر روی مسیر و سفر طی شده تاکنون و ارزیابی صادقانه از جایگاه فعلی ماست...

احتمال زیادی وجود دارد که یک مربی مشغول به کار در تیم های پایه ای، کاپیتان آینده تیم ملی فوتبال را تحت نظارت خود قرار دهد. با داشتن این نکته در ذهن، تربیت کردن موثر بازیکنان، پرورش دادن یک عشق جاودانه برای بازی و آگاه بودن از روزنه های کلیدی برای پیشرفت های فیزیکی و تکنیکی باید مورد توجه قرار گیرند.

بازی آینده

چگونگی تحول فوتبال ما طی پنج یا ده سال آینده بستگی زیاد به پیش بینی های موجود در جام جهانی دارد. ترکیبی از فضای کاهش یافته و حریف قدرتمند، بازیکنان را برای بهبود تواناییشان به منظور کنترل توپ(تحت فشار)به چالش خواهد کشید و قابلیت های فیزیکی عالی یک نیاز پایه ای خواهد بود. طی ده سال گذشته وضعیت بدنی بازیکنان همراه با زمان ازطریق علوم کمکی ورزش به طور قابل ملاحظه ای تحول یافته و تغییرات مشابهی در آینده نیز انتظار می رود. خلاقیت نیز کلمه ای است که در حال حاضر در بحث بازیهای آینده مبهم است.

تغییر اجتماعی

گرچه بازی و اجتماع تکامل پیدا کرده اند، بچه های مدرن - غوطه ور در کثرت تکنولوژی - کمتر علاقمند به گذراندن بعد از ظهرشان در بازی های گروهی و تیمی هستند و بجای آن ترجیح میدهند پیام بفرستند یا در اینترنت وقت بگذرانند و تلویزیون نگاه کنند. در نتیجه بچه های این نسل و نسل های آینده، شانس عاشق بازی شدن به صورت گذشتگان را ندارند.

در عوض، مربی ها، والدین و کسانی که باشگاه های ورزشی را اداره میکنند باید شرایطی برای جوانان فراهم کنند که تهدیدات این چنینی به فرصت هایی طلایی تبدیل گردد.

تنوع مسائل

تجویز تنها یک راهنمای مطلق برای پیشرفت بازیکنان جوان، گستره ای از مسائل مختلف در این قضیه را نادیده می گیرد. مربیان حرفه ای از پیچیدگی مسائلی که تأثیری زیادی روی پیشرفت بازیکن می گذارد درک روشنی دارند و در نتیجه می دانند که چه نوع محیطی، تمرینی، روش مربی گیری، پشتیبانی و خلاقیتی برای تک تک بازیکنان در مراحل بخصوصی در طول پیشرفت مسیرشان لازم است.

مربی خلاق آینده، نه تنها گنجینه ای از روشهای مربی گری را در اختیار دارد، بلکه دانش لازم برای انتخاب روش مناسب برای هر مرحله ازمسیر آموزشی بازیکن را نیز دارد.

درآخر می خواهم تشکر کنم از همه مربیانی که فوتبال ما را در این مسیر کمک می کنند و با تلاش های خستگی ناپذیر و اشتیاق بی پایانشان، همراه هستند. از آنها می خواهم به حمایت خود جهت رسیدن به اهداف مشترکمان که همان تربیت نیروی جوان و خلاق است ادامه دهند. نا امیدی گذشته باید با آرزو و پیروزی در آینده عوض شود.

252 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید GB ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    27 54
    ااااااالکی میگه ه ه ه ه ه ه . نعععععععععععععقی اکبر معصومیه ه ه ه ه ه ه ه ه ه؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    31 10
    خیلی هم راست میگه
  • بی نام IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    11 10
    کیومرث هاشمی و رغبتی شما را حمایت نمی کردند مدرسه فوتبال چ.بکیهای میدان شوش هم کمک مربی سوم هم نبودی
  • امير A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    8 8
    اخه تو از قوتبال چي ميفهمي بابا.چندسال تيماي پايمونو با لابي كه پيش كفاشيان داشتي داغون كدي هنوزم ميايي واسه ما نظر ميدي؟باشه بابا اصلا تو گوارديولا