باشگاه خبرنگاران جوان نوشت:

بعد از حل مشکل دانشجویان ایرانی مقیم کشور هلند این بار نروژ به جرگه کشورهای غربی که به دنبال جلوگیری از پیشرفت دانشجویان ایرانی هستند، پیوستند.خبر اخراج دانشجویان ایرانی از نروژ به بهانه‌های عجیب این روز‌ها در رسانه‌های مختلف به گوش می‌رسد.
پلیس امنیت ملی کشور نروژ در تلویزیون رسمی این کشور خبر از اخراج ۶۴ دانشجوی ایرانی از این کشور را می‌دهد.
گویا یکی از دلایل اخراج این دانشجویان، تحصیل آنها در رشته‌های فیزیک هسته‌ای، الکترونیک، متالوژی و مکانیک و افزایش تعداد پذیرفته شدگان در این رشته‌ها در یک سال اخیر است.

پلیس امنیت ملی نروژ می‌گوید اتهام این دانشجویان تلاش برای دستیابی به اطلاعات در ارتباط با توسعه و بهینه‌سازی سلاح‌های کشتار جمعی و در راستای پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران است.

اما آیا دخالت پلیس امنیت ملی در تصمیم برای دانشجویان ایرانی و اخراج آنها کاری قانونی است؟

در تماسی که با مسئولین وزارت علوم داشتیم دکتر صدیقی معاون دانشجویی وزارت علوم در خصوص چند و چون این ماجرا اینگونه پاسخ داد: خبر اخراج دانشجویان ایرانی از نروژ در حقیقت نه اخراج بلکه جابجایی و تغییر رشته بوده به طوریکه دولت نروژ شرط ادامه تحصیل و اخذ ویزای دانشجویان ایرانی را تغییر رشته اعلام کرده است.


اما آیا همین درخواست دولت نروژ از دانشجویان ایرانی برای تغییر رشته تحصیلی امری قانونی است؟
دکتر صدیقی می‌گوید این اقدام کاملا غیرقانونی است و از حس نژادپرستانه کشورهای غربی نشأت می‌گیرد. وقتی از اقدامات وزارت علوم برای حل مشکل این دانشجویان سوال می‌کنیم معاون دانشجویی وزارت علوم می‌گوید ما هر روز پیگیر مسئله این دانشجویان هستیم و بسیار امیدواریم که با رایزنی‌های صورت گرفته با سفارت ایران در نروژ و وزارت امور خارجه مشکل این عزیزان به زودی حل شود و این اقدام کاملاً غیرقانونی مرتفع شود.
دولت هلند یکبار در سال ۸۷ و یکبار در سال ۹۱ اقدام به وضع قوانین برای محدود کردن تحصیل دانشجویان ایرانی در این کشور کرده که در ‌‌نهایت رأی به نفع دانشجویان ایرانی بود.

به گفته دکتر صدیقی این بار هم باید به اعلام رأی به نفع دانشجویان ایرانی در نروژ امیدوار بود.


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • reza A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    10 1
    سلام من خودم در نروژ دانشجو هستم خبر اشتباه ترجمه شده این 64 نفر اصلا به نروژ نیومدند که اخراج بشند خبر اینطور هست که اصلا به این 64 نفر ویزا داده نشده که وارد نروژ بشن
  • بی نام A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    25 2
    دانشجویان ایرانی اصلا به خاطر همین رشته ها به اروپا میروند ، فکر نکنم به تغییر رشته رضایت بدهند .
    • وُروجَك A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      5 12
      دانشجويانِ ايرانى به خاطرِ همه چى ميرن كانادا،اروپا يا استراليا، اما به خاطرِ كسبِ علم و دانش نميرن/ البته نكته اى هم كه وجود داره اينِه كه تقريبا همه ى دانشجويانِ ايرانى به دانشگاه هاىِ درجه ٢ يا ٣ اروپا و آمريكا ميرن اما باز هم همين دانشگاه هاىِ درجه دو و سه اروپا و آمريكا، از هر لحاظ از همه ى دانشگاه هاىِ ايرانى بهترن
  • دانشجو A1 ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    16 5
    واقعا برای دولت نروژمتاسفم