مهر نوشت:

اقتصاددانان مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس جمهور نسبت به نقش بانک ها و برخی زراندوزان در پنهان کردن درآمد واقعی افراد و بنگاههای اقتصادی هشدار دادند .
15 نفر از اقتصاددانان مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس جمهور بر لزوم افشای اطلاعات گردش مالی حساب مردم و بنگاههای اقتصادی برای شفافیت مالی تاکید کرده و از تلاش زراندوزان و بانک ها برای جلوگیری از افشای اطلاعات مالی افراد و بنگاههای اقتصادی پرده برداشتند.

متن نامه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

برادر ارجمند جناب آقای دکتر روحانی

رئیس جمهور محترم

سلام علیکم

طی ماه های اخیر جنابعالی چند بار ضمن صحبت از هدفمند کردن یارانه ها، استفاده از حساب بانکی را برای شناخت افراد برخوردار و حذف آن ها از فهرست یارانه بگیران تخطئه کردید، و آن را دخالت در حریم خصوصی مردم خواندید. در روزهای اخیر همین موضعگیری از معاون اول و برخی دیگر از اعضای دولت محترم نیز مشاهده شده است. در دولت پیشین تلقی نادرستی درباره یارانه را رئیس دولت و برخی از اعضای کابینه آن قدر تکرار کردند تا این باور پیدا شد که یارانه نقدی حق همه آحاد ملت است و حالا دولت جنابعالی و کشور برای تنظیم امر یارانه دچار مشکل شده اید. حال بررسی حساب بانکی برای مقاصد مالیاتی (مالیات مثبت و مالیات منفی که همان یارانه است، tax and transfer) را دخالت در حریم خصوصی مردم خواندن و تکرار آن، همان نگرانی را برای برخی دلسوزان مردم و کشور به وجود آورده است. زیرا از یک سو همه یقین داریم که مالیات و یارانه از جهت اقتصادی و اجتماعی نقش حیاتی در هر کشوری دارد، به ویژه در اقتصاد نفتی و شکننده ایران که اراده مقاوم سازی در حال شکل گیری است؛ و از سوی دیگر، به دلایلی که ملاحظه خواهید فرمود، استفاده از تمام اطلاعات ممکن به ویژه گردش مالی حساب بانکی افراد، برای مراجع ذیصلاح، برای گذاردن بار مالیات بر گرده ثروتمندان و انتقال یارانه ها به مردم واقعا مستضعف امری حیاتی است. در این صورت، حریم خصوصی شمردن این قلمرو (که با پشتیبانی زراندوزان حرامخوار بدان دامن زده می شود) برای دولت، این بیم را پدید می آورد که این تلقی باور شود و دولت خود شما و دولت های بعدی را در نجات کشور از چنبره فساد و پولشویی و آزاد ساختن از شر اقتصاد نقتی، با شکست مواجه سازد. بر این اساس نکات زیر تقدیم می گردد:

1. مسلما حساب بانکی افراد بخشی از اطلاعات محرمانه در حیات اجتماعی آنان است که افشای آن برای اشخاص عادی بلاشک جایز نیست. محرمانه ماندن حساب افراد، چه از نظر اعتماد به نظام بانکی و چه از حیث محافظت مشتریان در برابر رقابت های مخرب رقبای احتمالی، ضرورت تام دارد. اما نامحرم بودن اشخاص عادی در این امر، با نامحرم دانستن مراجع قانونی کاملا متفاوت است. مراجعی که برای اعمال قانون یا حفظ منافع عمومی یا منافع افراد ذیحق، محتاج اطلاعات هستند؛ مانند مراجع قضایی و مراجع مالیاتی. این حقیقت در احکام اسلام عزیز و قوانین و تجارب بشری، هر دو، به روشنی وجود دارد.

2. از نظر دین مبین اسلام وقتی دستور "خذ من اموالهم صدقه، از اموال آنان مالیات بستان" یا حکم "وفی اموالهم حق معلوم للسائل و المحروم، در اموال ثروتمندان حق مشخصی برای مردم فقیر و محروم وجود داد" صادر می شود. بدیهی است که باید اموال و دارایی ها مردم توانمند بر حکومت آشکار و مشخص باشد تا بتوان بخش و سهمی از اموال را از آنان ستاند. در عین حال باید محرومان هم قابل تشخیص باشند که سهمی که متعلق به آنان است به دستشان رسانده شود. در نتیجه شارع مقدس، نه ارزیابی حکومت از میزان اموال و درآمد ثروتمندان را جز حریم خصوصی شمرده، نه تشخیص فقیر و محروم را ناممکن تلقی فرموده است یعنی هم در گرفتن مالیات و هم در پرداخت انتقالی، حکومت محرم امور مالی همه مردم و مکلف به تشخیص ثروت و درآمد اغنیا و اطمینان عقلائی از استحقاق فقیران گردیده است. گرچه در عمل در تشخیص مالیات اصلی را بر خود اظهاری می گذارد.

3. تجربه بشری نیز در این باره، در خور توجه بسیار است. با توجه به نقشی که بانک ها در پولشویی و پنهان ساختن درآمد واقعی افراد برای فرار مالیاتی می توانند بازی کنند، نزدیک به سی سال از تلاش کشورهای عضو OECD با 34 عضو (کشورهای غربی به اضافه ژاپن، شیلی، مکزیک، ترکیه و اسراییل) برای ترویج شفاف سازی اطلاعات بانکی مشتریان بین کشورهای مختلف می گذرد. این کشورها به رغم اهمیت بالایی که برای محرمانه ماندن اطلاعات بانکی افراد قائل هستند دهه های طولانی است که دسترسی به این اطلاعات را (به طور مستقیم یا غیر مستقیم) برای مراجع مالیاتی مجاز دانسته اند و از سال 1985 یعنی سی سال پیش برای شفاف سازی و تبادل اطلاعات بانکی بین دولت ها تلاش کرده اند.

این تلاش ها به تشکیل "اجلاس جهانی برای شفافیت و مبادله اطلاعات برای مقاصد مالیاتی Global Forum on Tronsparency and Exchange of Information for Tax Purposes در سال 2000 منجر شد. هدف این اجلاس تلاش برای انعقاد قرارداد و چند جانبه بین شرکت کنندگان و شکل گیری قواعدی در داخل هر کشور است که امکان مبادله اطلاعات بانکی را برای مقاصد مالیاتی بین کشورها فراهم سازد. این اجلاس برای شفافیت مالیاتی استانداردهای جهانی نیز پیشنهاد می کند. براساس قواعد حاکم بر این اجلاس تمامی اطلاعات مودیان مالیاتی، از جمله اطلاعات حساب بانکی، در صورت درخواست طرف قرارداد باید ارائه شود. این اجلاس علاوه بر کشورهای اروپایی، تا اکتبر 2012، 110 عضو دیگر نیز داشته است. همچنین 9 سازمان مالی و اقتصادی مهم به عنوان ناظر در این اجلاس شرکت می کنند. به عنوان مثال، بلژیک با 113 عضو این اجلاس برای مبادله اطلاعات بانکی و غیر بانکی در مقاصد مالیاتی پیمان بسته است. از 2006 به بعد، کشورهای OECD با کشورهای دیگر 360 قرارداد دو یا چند جانبه امضا کردند.

همین طور است در طرف پرداخت های انتقالی و یارانه های مختلفی که کشورهای عضو OECD و بسیاری از کشورهای دیگر می دهند. پوشش این یارانه ها بسیار وسیع و برای تامین حداقل استاندارد زندگی اعمال می شود. حجم این اعانات و یارانه ها، به شکل نقدی و جنسی در سال 2008، برای کل اعضای OECD 28.3 درصد تولید ناخالص آنان بود برای اجرای این برنامه ها با پرسش و بازرسی موردی، اطلاعات تمامی جزئیات دارایی، درآمد، گردش مالی بانکی، اموال دریافت کنندگان یارانه و اطلاعات مختلفی جمع آوری می شود و به هیچ وجه کسی تلقی دخالت در حریم خصوصی افراد ندارد.

4. اگر برداشت محرمانه بودن حساب های بانکی را بپذیریم، قوانین بسیار مهمی مانند قانون مبارزه با پولشویی و آیین نامه آن مصوب 1388 هیأت وزیران با اختیارات بسیار گسترده مسئولان ذیربط اجرایی (نه قضایی) در کسب اطلاعات بانکی و قانون مالیات های مستقیم که هم اکنون مجلس در حال بررسی و تصویب آن است اساسا قابل اجرا نیست. آن وقت تعهدات بین المللی دولت در امر مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریسم چه می شود؟

جناب آقای رئیس جمهور!

آن چه تقدیم شد از امور روشن در اقتصاد بخش عمومی است. اما اگر بدان ها بی توجهی شود و باور غلطی شکل بگیرد، نخواهید توانست اهداف خیرخواهانه خویش را در اعتلای اسلام و ایران، مقاوم سازی اقتصاد ملی و خدمت به مردم شریف کشور محقق فرمایید.

اسامی امضا کنندگان:

احمدی، قادری، توکلی، پورابراهیمی، تاجگردون، بحرینی،رجایی مفتح،مصباحی مقدم


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    1 1
    رودر بایستی نکنید عزیزان..... خونه هایمان را هم میتوانید بگردید... کمد و کشو و زیر تخت هم مونده.... یاد داستان کباب غاز تو کتابای دبیرستان میفته ادم..... که صاحب خونه تعارف کباب میکرد و یکی از دوستان در نقش مهمان تعارف رو رد میکرد...
  • بی نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    1 0
    به جز حساب بانکی املاک را هم در نظر بگیرید. افرادی را می شناسم که قیافه اشان را ببینی می خواهی دو قران پول کف دستشان بگذاری. در بانک هم پول ندارند بلکه ملک دارند و اجاره های سرسام آور می گیرند و این پول را به صورت ارز و طلا نگهداری می کنند.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    2 0
    اگر بنابر شناسایی افراد ثروتمنده که 1 وزیر دارایی دیروز اعلام کردن 10 میلیون ثروتمند شناسایی شده که بعید میدونم ایران بیشتر ازین ثروتمند داشته باشه 2 با اینکار مردم پولشونو از بانک میکشن بیرون و مسائل دیگه ای بوجود میاد 3 ثروتمند فقط به دارایی بانکیش نیس و اتفاقن ثروتمندا پول تو بانکشون خیلی کمه و بیشتر ثروتشون در کاره
  • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    1 1
    موافقم
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    1 1
    ببنید دوزار یارانه می خواهید بدهید .
  • بی نام A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    1 1
    این کار با شنود تلفن مردم چه فرقی می کند؟
  • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    1 1
    مشکلات اقتصادی را با زیر پا گذاشتن اخلاقیات، حل نکنید
  • بی نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    3 2
    آقایان ابتدا شفاف بگویند خود از کجا آورده اند بعد نامه نگاری کنند
  • نکته بین A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    2 1
    آیا این امکان برای مردم هم هست حسابهای این آقایون رو کنترل کنند وبه گفته ها و آمار ارائه شده اعتماد نکنند؟؟؟؟؟
  • محمد A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    2 2
    ملت ایران به این واقعییت پی می برند که در هیچ کجا حریم خصوصی ندارند . بر رسی حسابهای مردم عین بی قانونی است . دیگر به بانکها هم نمی شود اعتماد کرد
  • خودکرده را تدبير نيست A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 1
    روحاني متچكريممم خخخخخخخخخخ لاريجاني و مجلسي ها متچكريم خخ نوبت قوه قضاييه خخ
  • بی نام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    واقعا پول دارها پولهاشون رو توی بانک پس انداز میکنن؟؟؟یا جاهای دیگه سرمایه گذاری میکنن؟
  • رعنا A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    1 1
    هزاران سپاس بر شما نمایندگان عزیز باد. نامه ای بجا، رهگشا و کاملا منطقی و عقلانی هست.از تجربه سایر کشورهای موفق در این امر بایستی یهره برد.
  • r A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    1 1
    احسنت
  • بی نام A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    2 0
    البته قبلش باید اصل قانونی رسیدگی به اموال مسئولین اجرایی شود تا معلوم شود آقایون و وابستگان آنهادر طی ایفای مسئولیت چقدر پیشرفت اقتصادی داشته اند؟
  • بی نام A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    1 1
    ای بنازم اقتصاد دانان ؟؟؟؟؟مجلس را .پس این اوضاع و احوال چرا اینجوریه؟
  • حسن EU ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    1 0
    اول ببینید این اقتصاد دانها انصراف دادن یا نه بعد هم تو کدوم کشوری دولت اجازه داره به حسابای مردم دسترسی داشته باشه؟مگه محرمانه نیست؟همین حرکات ازمون سر میزنه که کسی حاضر نمیشه تو مملکتش سرمایه گذاری کنه وپول از این کشور میره.
  • س م ح ن IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    1 1
    با سلام و احترام اگر این فتوا را مراجع محترم تقلید بدهند مطاع است اما اقتصاد دانایی که اطلاعات مذهبی آنان در حد روخوانی قرآن مجید می باشد حق فتوا دادن ندارند والسلام
  • شروین A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    1 0
    اول از همه خواهش دارم این نه نفر اجازه بدن که پرینت گردش مالی شون در اختیار مردم قرار بگیره
  • علی IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    1 1
    شما اقتصاددانان دیوارکوتاه ترازمردم پیدا نکرده اید اگر مردیدوجرات دارید اول اموال خودتان بعدحساب آقازاده ها را بررسی نمایید
  • ایثارگر IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    1 1
    اتفاقا" آقای توکلی اگر به حساب های بانکی کسانی که ثبت نام نکرده اند بتونید رسیدگی بکنید به نتایجی خواهیدرسید امااگربه حسابهای کسانی که ثبت نام کرده اند رسیدگی کنید به جائی نمی رسی چون اینها همه چیزشون مشخصه یاکارگر یابازنشسته یاکارمند واین قبیل آدمها بنابراین تفتیش حساب اشخاص یارانه نگیرشمارابه جائی خواهد رسوند.
  • بی نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    1 0
    برید از خانه های خالی مالیات بگیرد