در بهترین عکس‎های نجومی برگزیده هفته به انتخاب نشنال جئوگرافیک، خورشید چند زبانه خورشیدی نشانمان می‌دهد و کهکشان راه شیری هم اسمان شب را می شکافد.

زبانه خورشیدی
خورشید در تاریخ 2 آوریل یک زبانه متوسط از کلاس M6.5 پرتاب کرد. رصدخانه داینامیک خورشیدی ناسا این رویداد را در دو طول موج نور فرا بنفش دور شکار کرد.  قدرت زبانه‌های کلاس M یک دهم قدرت زبانه‌های کلاس X است که شدیدترین زبانه‌های خورشیدی به شمار می‌روند. همچنین این زبانه یک فوران تاج خورشیدی را سبب شد، که هنگامی رخ می‌دهد که خورشید حجمی از گازهای فوق داغ را به بیرون پرتاب کند. زبانه‌ای که مستقیما رو به سوی زمین داشته باد می‌تواند خسارت قابل توجهی به شبکه‌های برق و ماهواره‌ها وارد کند.

زخم‌های فضا
این عکس ترکیبی از دو کهکشان که در روز دوم آوریل توسط رصدخانه لاسیای شیلی منتشر شد، دو تاریخ کاملا متفاوت را به نمایش می‌گذارد. کهکشان مارپیچی کوچک سمت راست، NGC 1317 نامیده می‌شود و گذشته نسبتا آرامی داشته است.
ولی کهکشان بزرگ‌تر سمت چپی، NGC 1316 است، که زخم‌های زیادی از گذشته خشونت‌بار خود دیده است. مسیرهای گرد و غبار ترکیب شده در یک ماتریس از ستارگان، نشان از این دارد که تقریبا 3 میلیارد پیش یک کهکشان مارپیچی را خورده است. همچنین این کهکشان ستارگانی از دیگر همسایگان را کنده و آنها را به فضای بین ستاره‌ای پرتاب کرده است.

نگاه از بالا
کهکشان راه شیری، آسمان شب بر فراز دو رادیو تلسکوپ آلما در بیابان آتاکامای شیلی را روشن کرده است. ارتفاع 5000 متری از سطح دریا، رویت پذیری استثنایی را برای این تلسکوپ‌ها امکان پذیر ساخته است. این عکس توسط بابک تفرشی، عکاس نجومی هم‌وطنمان در روز اول اوریل و با نام «دنیا در شب» منتشر شد. صورت فلکی صلیب جنوبی در سمت چپ رادیو تلسکوپ در پیش زمینه قابل رویت است؛ زحل درخشان‌ترین جسم در نیمه پایینی سمت راست عکس است.

روی آبله گون ماه
سطح ماه با دهانه‌های برخوردی ناشی از تصادم با سیارک‌ها یا دنباله‌دارهای باستانی آبله گون شده است، که در این عکس که در شب 3 آوریل امسال توسط دانیل مک‌دونالد گرفته شده، آبله‌های صورتش به خوبی دیده می‌شوند.

اون چاقه!
یک تصویر ترکیبی منتشر شده در روز 3 آوریل، داده‌های اشعه ایکس به دست امده از رصدخانه چاندرا و داده‌های نوری تلسکوپ فضایی هابل را ترکیب کرده تا این عکس رنگی زیبا از خوشه کهکشانی ال گوردو (که به زبان اسپانیایی به معنای "فرد چاق" است) را تهیه کند. داده‌های به دست امده از تلسکوپ هابل نشان از این دارند که جرم ال گوردو احتمالا 3 میلیارد برابر جرم خورشید است، یعنی 43 درصد بیش از چیزی که پژوهشگران تصور می‌کردند. این خوشه کهکشانی که اولین بار در سال 2012 کشف شد، تقریبا 7 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد و پرجرم‌ترین خوشه کهکشانی در آن فاصله و فواصل دورتر از آن است. پژوهشگران تصور می‌کنند که بخش اعظم جرم آن ماده تاریک باشد که در عکس بالا به رنگ آبی نشان داده شده است.

شب پر ستاره
منجمان اماتور در اواخر ماه مارس به نور شب که در دریاچه ارکن در 70 کیلومتری شمال شرق استکهلم سوئد، بازتابیده شده نگاه می‌کنند. کهکشان اندرومدا در سمت چپ قابل رویت است.