۰ نفر
۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۳

ایسنا نوشت:

در تلاش برای اعمال فشار بر حوثی‌های یمن، عربستان و قطر به عنوان اولین کشورهای عربی سفارت خود را به عدن منتقل کردند و آن گونه که مسئولان دیپلماتیک عرب فاش کرده‌اند، قرار است دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نیز پا جای پای ریاض بگذارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، منابع دیپلماتیک در سفارت عربستان در یمن اعلام کردند: محمد سعید آل جابر، سفیر عربستان در یمن به طور رسمی فعالیت‌های خود را در عدن آغاز کرده و این به منزله انتقال سفارت ریاض از صنعاء پایتخت به شهر جنوبی عدن است.

به گفته این منبع، شروع به کار سفیر عربستان در عدن به دستور مستقیم پادشاه عربستان انجام شده که بر حمایت کامل از عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن تاکید کرده است و خواهان اجرای بی قید و شرط طرح شورای همکاری خلیج فارس برای این کشور فقیر عربی است.

گفته می‌شود سفیر قطر نیز به عدن رفته و فعالیت خود را در کنسولگری این کشور در عدن آغاز کرده است.

دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز به تبعیت از این دو کشور قرار است سفارتخانه‌های خود را به عدن که زمانی پایتخت جمهوری منحل شده یمن جنوبی بود، منتقل کنند تا فشارها بر انصارالله یمن که کنترل پایتخت را در دست دارد، افزایش یابد.

انتقال سفارتخانه‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به عدن یک روز پس از دیدار دبیر کل این شورا با منصور هادی در این شهر صورت می‌گیرد که در این دیدار دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد تمام تلاشش را برای حمایت از مشروعیت منصور هادی به کار می‌گیرد.

پس از کنترل انصارالله بر پایتخت و به بن‌بست رسیدن مذاکرات میان گروه‌های یمنی، بیشتر سفارتخانه‌های موجود در صنعاء تعطیل شد و برخی کشورهای عربی تلاش‌هایی را برای انتقال پایتخت از صنعاء به عدن آغاز کردند.

منصور هادی که پس از بن‌بست مذاکرات از سمت خود استعفا داده بود پس از یک ماه توانست از صنعاء خارج شود و به عدن بگریزد. وی در عدن استعفای خود را پس گرفت و اعلام کرد که هنوز رئیس‌جمهوری قانونی این کشور به شمار می‌رود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =