موبایل پوز؛ ابزاری فراتر از پرداخت/نسل جدید دستگاه های کارتخوان فروشگاهی

با گسترش امکانات اینترنتی بر روی بستر تلفن همراه، جذابیت ها و شرایط ارائه برنامه های مبتنی بر این بستر در حوزه پرداخت الکترونیک نیز افزایش یافته است و فعالان در این حوزه به سمت استفاده بهینه و به روز از این بستر به سرعت در حال حرکتند.

مریم یعقوبی

این روزها شاهد توسعه و ارتقاء نسل جدید اینترنت مبتنی بر شبکه تلفن همراه هستیم که این تحول نقطه عطفی در بسیاری از حوزه ها تلقی می شود. با توجه به نقش کلیدی بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت در دنیا دائماً فناوری های روز در خدمت توسعه خدمات نوین در این حوزه قرار می گیرد. واقعیت این است که با گسترش امکانات اینترنتی بر روی بستر تلفن همراه، جذابیت ها و شرایط ارائه برنامه های مبتنی بر این بستر در حوزه پرداخت الکترونیک نیز افزایش یافته است و فعالان در این حوزه به سمت استفاده بهینه و به روز از این بستر به سرعت در حال حرکتند.

یکی از این نوآوری ها خدمات نسل جدید پایانه های فروش سیار است که بسیاری از بانک ها، شرکت های مخابراتی و شرکت های خدمات پرداخت در دنیا با سرعت روز افزونی در حال تجهیز خود به آن هستند. اما دلیل چنین استقبالی از این ابزار جدید چیست؟

اولین بار شرکت Square در آمریکا در سال 2009 یکی از اولین پوزهای موبایلی را رونمایی کرد . این سیستم با استفاده از یک کارتخوان با قابلیت خواندن نوار مغناطیسی از طریق جک صدای (audio jack) تلفن همراه، امکانی جدید و جذاب را برای کاربران فراهم ساخت که به راحتی تلفن هوشمند خود را با استفاده از سخت افزاری جانبی تبدیل به دستگاه پذیرش کارت کنند.  البته قابلیت های این فناوری بسیار فراتر از یک کارتخوان ساده است. این سامانه عملا تلفن همراه را تبدیل به یک صندوق فروش کامل سیار می کند.

از آنجا که در آمریکا بیشترین تراکنش ها با کارت اعتباری صورت می گیرد و امضاء دارنده کارت برای اعتبار سنجی کافی است، سخت افزار Square صرفا یک کارتخوان ساده بود که نیازی به دریافت رمز کارت نداشت. اما از زمانی که استفاده کارت های رمز دار هم به Mobile POS اضافه شدند، برخی از تولیدکنندگان اقدام به ساخت کارتخوان های همراه با صفحه کلید (PIN Pad) نمودند که امکان ورود امن رمز کارت را فراهم می سازد. همین امر باعث فراگیر شدن هرچه گسترده تر این فناوری شد در کشور های دیگر دنیا شد.

در کشورهای خاورمیانه نیز از سال گذشته تا کنون شرکت های بسیاری مشغول فراهم سازی زمینه های راه اندازی این سامانه اند. شرکت اتصالات در امارات به عنوان اولین اپراتور در منطقه و با همکاری بانک ملی ابوظبی (NBAD) برای نخستین بار سرویس Mobile POS را راه اندازی کرد. این سرویس در نمایشگاه جیتکس 2014 (GITEX) برای ثبت نام هرچه سریعتر و آسان تر بازدید کنندگان و پرداخت با کارت مورد استفاده قرار گرفت.

از 2 سال قبل تا به امروز، فناوری Mobile POS با رشد کم سابقه ای مواجه شده، تا آنجا که آمار خرید دستگاه های پایانه های فروش ثابت در دنیا در سال 2014 با 25% کاهش روبرو شد. به گزارش مجله فوربز آمریکا (Forbes)، فناوری پایانه های فروش سیار، با روند چشمگیری روبروست که پس از پیدایش اینترنت در فروشگاه ها، فناوری است که سریع ترین رشد در خرده فروشی (Retail) داشته. به طوری که نه تنها رشدی 300% در سه سال آینده برای آن پیش بینی شده بلکه انتظار می رود پوز های موبابلی حدود 20% از پایانه های ثابت را ظرف این مدت را جایگزین کنند.

با توجه به زمان نسبتا کوتاهی که از ورود این فناوری در بازار می گذرد، تاکنون تنها چند شرکت تولید کننده توانسته اند هم نظر مؤسسات مالی چون VISA, Master  و American Express و هم استاندارد های امنیتی همچون PCI را به خود جلب کرده و مهر تأیید آنها را دریافت کنند.

سید محمد عادلی فعال حوزه پرداخت الکترونیکی و مدیرعامل شرکت پوزیترون فعالبت خود را یک سال پیش با مطالعات و بررسی های فنی و تجاری در کشور های اروپایی صاحب فناوری آغاز کرد. پس از انجام هماهنگی های اولیه با شاپرک و لحاظ کردن الزامات امنیتی آن، اقدام به توسعه بسته نرم افزاری جامع پایانه فروش سیار کرد. وی برای اولین بار راهکار کامل موبایل پوز، متشکل از سخت افزار، موبایل اپلیکیشن و سوئیچ را توسعه داده ایم. به دلیل تنوع سخت افزارى، دستگاه ها از معتبر ترين برندهاى دنيا انتخاب شده و در حال حاضر شرکت پوزیترون با همکاری شرکت توسعه ریز کامپیوتر ایران وابسته به شرکت داده پردازی ایران در حال راه اندازی عملیاتی این سامانه است.

به گفته عادلی ویژگی های این سامانه کارتخوان همراه این است که نرم افزار آن نقش بسیار پررنگ تری در مقایسه با کارتخوان های ثابت فروشگاهی دارد. در حقیقت پردازشگر اصلی عملیات پرداخت، تلفن هوشمند است و سخت افزار کارتخوان تنها برای قسمتی از فرایند مورد استفاده قرار می گیرد که تلفن هوشمند به تنهایی قادر به انجام آن نیست: نگهداری کلید ها، خواندن کارت مغناطیسی، ورود امن رمز و رمز گذاری اطلاعات. با این حساب در دست داشتن دستگاه کارتخوان سیار بدون بسته نرم افزاری توسعه یافته آن، عملا ارزش افزوده ای محسوب نمی شود.

مدیرعامل پوزیترون با اشاره به اشکالات عمده دستگاه های فعلی اظهار داشت:«یکی از اشکالات عمده دستگاه های کارتخوان فعلی حجم بزرگ و وزن زیاد آن است. البته این از معایب ظاهری دستگاه است اما به لحاظ کارایی هم دستگاه های فعلی محدودیت هایی دارند و از طرفی بسیار گران هستند. »

وی افزود: « اندازه دستگاه و وزن سبک آن، قابلیت حمل آسان را به کسب و کارهایی که نیاز یه سیار بودن دارند می دهد. از دیگر ویژگی های این فناوری می توان به قیمت نسبتا پایین آن اشاره کرد که باعث کاهش حجم سرمایه گذاری توسط بانک ها می شود و به همین دلیل پوشاندن گستره وسیع تری از فروشندگان خرد را نیز اقتصادی می کند. »

اما تفاوت اینگونه دستگاه ها با کارتخوان های سیار GPRS چیست؟ اینجا می توان به خدمات جانبی از جمله ارائه آمارهای مختلف، قابلیت تحلیل داده ها بصورت آنلاین اشاره کرد. همچنین قابلیت و انعطاف بسیار بالای موبایل پوز برای توسعه نرم افزارهای ویژه بر بستر تلفن هوشمند و یا تبلت آن را به فناوری ایده آل برای بسیاری از مشاغل تبدیل می کند.

به گفته عادلی این دستگاه نه تنها از نظر زیست محیطی با ارائه رسید ایمیلی و یا پیامکی مصرف کاغذ را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، بلکه همزمان امکان دسترسی پذیرندگان به مشتریانشان و تکمیل اطلاعات مدیریت ارتباط با مشتریان را آسان تر می نماید.

جالب اینکه شما می توانید از طریق این سامانه، حساب کاربری خود را آنلاین و به طور کامل مدیریت کنید و ضمن مشاهده عملکرد خود، به چندین اپلیکیشن متعلق به سامانه وصل شده و از امکانات آنها بهره گیرید.

موبایل پوز که در آینده ای نزدیک در شبکه پرداخت کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت قابل اتصال به کلیه گوشی های تلفن همراه بوده و نرم افزار متعلق به این دستگاه روی سیستم عامل اندروید، ویندوز و آی او اس موجود می باشد. همچنین از طریق پورتال پذیرندگان می توان به متعلقات بیشتری دسترسی پیدا کرد.

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام TR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    11 3
    من تو استانبول خیلی وقته با این روش دم خونه پرداخت میکنم