واشنگتن عواقب تصمیمات خود را می پذیرد؟

کاخ سفید و شخص آقای رئیس جمهور نه صرفا از جنبه اخلاقی (که اکنون چنین چیزی وجود ندارد)بلکه بیشتر به دلیل تعهدات بین المللی متوجه واشنگتن باید علت وجود معیار های دوگانه در سیاست خارجی که منطقه را در آستانه انفجار قرار داده توضیح داده و روشن کنند دلیل تکیه به این متد شکننده و مخاطره آمیز چیست؟

رئيس جمهور اوباما حتي اگر بخواهد نمي تواند از زير بار مسئوليت هاي مستقيم خود در قبال اقدامات اسرائيل در غزه شانه خالي كند.مايه تاسف است ،اما در قبال اين همه خون ريزي بي گناهان ،كودكان وحمله به مراكز غير نظامي و درماني آشكارا دست ناتانياهو را بالا برده، ضمن ابراز همدردي ،به قول مك كين "بني" را برنده اخلاقي اين خون ريزي وقتل عام مدرن معرفي ميكند!!.اين نه فقط براي كاخ سفيد كه براي جامعه مدني ايالات متحده نيز موجب شرمساري ست. به ويژه آنجا كه حتي دايان سوير در شبكه abc نابودي خانه شهروندان غزه را به عنوان خسارت وارده به شهروندان اسرائيلي نشان ميدهد. يا nbcوfox  استفاده از بمب هاي با كاركرد "فلز متراكم dime ويا سم منقبض "اكسيد اورانيوم" در بمب هاي هوشمند براي كشتار شهروندان عادي در غزه را با چند راكت پراكني حماس به اسرائيل و زخمي شدن چند شهروند عادي اسرائيلي مقايسه ميكنند.اينگونه است كه عميقا بايد درك كرد چرا نخست وزير اسرائيل بي محابا اقدام به خون ريزي در غزه ميكند و در ميان بهت و ناباوري افكار عمومي جهانيان بي هيچ سرافكندگي از دفاع مشروع سخن ميگويد و شرم نميكند وچشم در چشم خبرنگاران مي گويد نه به قوانين بين المللي ونه به الزامات جهاني و نه به سازمان هاي بين المللي و حقوق بشري پاسخگو نخواهد بود وتا ميتواند چاقو را فرو خواهد برد.
چرا؟
كاملا روشن است!ناتانياهو مطمئن است آقاي اوباما سرخورده از ناكامي هاي روز افزون در سياست خارجي و شكست سياست ها و برنامه هاي داخلي كشور اولا ناتوان تر از آن است كه بتواند فشاري بر اسرائيل براي خاتمه جنگ وارد آورد، ثانيا براي جلب رضايت تندروها در كنگره وپوشاندن ضعف هاي خود و يا خوشامد سناتور هائي مانند ،مك كين،ليبرمن ،كارنين،برتون،شرمن، آقاي كري را به فاكس نيوز مي فرستد تا بگويد در كنار دولت اسرائيل عليه مردم بي پناه و كودكان بيگناه غزه ، با همه تبعات سياسي و اخلاقي اش ايستاده است!بسيارخب! اين البته براي يك رئيس جمهور سر خورده قابل درك است .اما تا كنون كمتر سابقه داشته روساي جمهور ازتركيب همزمان بي اعتنائي به قوانين بين المللي  با ارتكاب جنايات جنگي توسط رهبران وارتش اسرائيل اينگونه آشكارا از آنها حمايت كنند.حداقل اولمرت در جنگ هاي 33 روزه 2006 لبنان با آنهمه ارتكاب جرائم مشابه جنگي كه به تاييد كميته هاي مستقل سازمان ملل رسيد ،علي رغم انجام عملي آن ، نگفت به قوانين بين المللي بي اعتناست.اما ناتانياهواكنون بدون نگراني ميگويد قانون براي او بي ارزش است ،رئيس جمهور اوباما هم بر آن صحه ميگذارد!حال با توجه به اعلام نظر كميسيون حقوق بشر سازمان ملل مبني بر ارتكاب جنايات جنگي در غزه اين نحوه موضع گيري  يك سرافكندگي تمام عياراست.به هر حال قطع نظر از مخاطرات اينگونه موضع گيري ها براي منافع ملي ايالات متحده در منطقه ، بهتر از اين نمي شد به مردم ايالات متحده ثابت كرد حداقل 5 تا 8 ميليارد دلاري كه ازصورتحساب هاي عمومي سالانه  آنها كسر ميشود براي انجام چه اقداماتي و در كجاها هزينه مي شود.
كاخ سفيد و شخص آقاي رئيس جمهور نه صرفا از جنبه اخلاقي (كه اكنون چنين چيزي وجود ندارد)بلكه بيشتر به دليل تعهدات بين المللي متوجه واشنگتن بايد علت وجود اين معيار هاي دوگانه در سياست خارجي كه منطقه را در آستانه انفجار قرار داده توضيح داده و روشن كنند دليل تكيه به اين متد شكننده و مخاطره آميز چيست؟ صرف بيان "اسرائيل يك متحد استراتژيك مااست" قانع كننده نخواهد بود و تنها نتيجه آن گسيختگي بيشتر تل آويو عليه ثبات و امنيت منطقه ويا مردم بي گناه غزه و باريكه اردن بوده است. ايالات متحده تا زماني كه فكري براي سياست ها و معيار هاي دو گانه خود در خاورميانه نكند،قادر به تدوين يك استراتژي كاربردي و تحقق رهيافتي بلند مدت براي حل بحران هاي منطقه نخواهد بود. تا آن زمان و در ارتباط با آنچه كه به امروز مربوط ميشود كمتر كسي در ايالات متحده سخنان ديروز پرزيدنت اوباما را مبني بر درك اقدامات اسرائيل در غزه باور ميكند. آنچنانكه سفر كري به قاهره براي تحقق صلح را صادقانه ميدانند! و يا كمك 45 ميليون دلاري به مردم غزه را دليل بي طرفي واشنگتن!! اين بهاي اوليه بي اعتمادي در نزد افكار عمومي ست. به نظرمن جاي شكي ندارد،  علت اصلي گرفتاري و خصومتي كه حداقل در منطقه خاورميانه متوجه ايالات متحده شده است ريشه در همين تناقض ها و معيار هاي دوگانه در سياست خارجي دارد.matinmos@gmail.com

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • انصاری IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    4 1
    در میان آمریکاییها شاید بتوان گفت برژینسکی عاقلانه تر از بقیه شان صحبت کرده.در مصاحبه با فرید زکریا در سی ان ان 3 روز پیش گفت" فکر میکنم نتانیاهو داره اسراییل رو منزوی میکنه و آینده درازمدت اسراییل رو به خطر میندازه. ما باید بهشون بگیم که عمیقا با این کارهایی که دارن میکنن مخالفیم و اصلا این روش را حمایت نمیکنیم و ممکنه مجبور بشیم بهمراه جامعه جهانی اقداماتی را در جهت قانونی کردن خواسته های فلسطینیها در سازمان ملل انجام بدیم". خب با عرض معذرت اوضاع فعلی که اینها درست کردن حکایت عزایی شده که مرده شور هم به گریه افتاده. برژینسکی که همچین حرفی رو بزنه معلومه که دیگه خیلی افتضاح درست کردن.برژینسکی در این مصاحبه حتی نتانیاهو را بخاطر وارد مذاکره نشدن با حماس سرزنش کرد.
    • ashia A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
      1 0
      همشون سرو ته یه کرباس هستن .