وزیر کشور گفت: کلید انتخابات آینده در وزارت کشور با هدف صیانت از حق‌الناس و مراقبت از اجرای دقیق قانون و رفتارهای خودمان از هم‌اکنون زده شده است.

به گزارش ايسنا،عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز در همایش تخصصی معاونین سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری‌های سراسر کشور با مورد توجه قرار دادن انتخابات سال آینده، گفت: انتخابات یکی از جلوه‌های تاثیرگذار، مهم و اساسی مشارکت عمومی مردم در تعیین سرنوشت سیاسی کشور و قدرت ملی قلمداد می‌شود و در نظام جمهوری اسلامی ایران همواره انتخابات در کمال آسایش، آزادی برگزار شده و اثر اراده ملت در آن تجلی داشته است و اگر آزادی در انتخابات را به عنوان برکت نظام جمهوری اسلامی ایران بدانیم همین می‌تواند کافی باشد.

وزیر کشور افزود: در دولت تدبیر و امید انتخابات باید به صورت کاملا قانونی، کاملا آزاد و کاملا سالم و باشکوه برگزار شود و ما به عنوان مجریان انتخابات باید بدانیم که وظیفه صیانت از حق‌الناس را بر دوش داریم و نباید اقدام و یا فعالیتی انجام دهیم که در باور و اذهان عمومی خدشه‌ای وارد شود و همچنین در بین فعالان سیاسی شبهه و ابهامی شکل بگیرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه به نظر من انتخابات از هم‌اکنون آغاز شده و ما نباید کار و اقدامی انجام دهیم که موجب سوء‌ظن و جانبداری باشد، گفت: جانبداری از گروه و جریان خاص سیاسی نباید به هیچ وجه مورد توجه ما قرار بگیرد چرا که ما به کسی دینی نداریم و اگرچه خودمان دارای تفکراتی هستیم اما در حوزه کار و امانتداری از حق‌الناس و اجرای قانون مدیون کسی نیستیم و هر کس خود را مدیون کسی بداند و در این راستا حرکتی داشته باشد که بخواهد تاثیری در روند برگزاری انتخابات بگذارد در قیامت معطل این موضوع خواهد بود و اگر در این دنیا من متوجه چنین موضوعی شوم آن شخص را رها نخواهم کرد.

وزیر کشور گفت: هر کس که از صندوق آرای رای بیرون بیاید نماینده مردم است و من از او در مسیر قانونی حمایت می‌کنم و ما اجازه نمی‌دهیم که به هیچ کس بر طبق قانون ظلمی وارد شود.

رحمانی فضلی خطاب به مدیران حاضر در این جلسه اظهار کرد: در بازیدها و تعاملاتتان مراقبت داشته باشید و بدانید که ما نباید از هم‌اکنون در معرض اتهام قرار بگیریم. برخی بر اساس باورهای نادرست ذهنی به طور سهوی و عمدی به دنبال ارائه تحلیل‌هایی از رفتار مجریان هستند بنابراین شما باید با توکل بر خدا و تاکید بر قانون در مسیر درستی گام بردارید.

مدیرانی که می‌خواهند به نوعی در عرصه انتخابات وارد شوند تا اول اسفند باید استعفا دهند
وزیر کشور همچنین در این جلسه اظهار کرد: من طی بخشنامه‌ای این موضوع را ابلاغ کردم که مدیرانی که می‌خواهند به نوعی در عرصه انتخابات وارد شوند تا اول اسفند باید استعفا دهند و من از اول اسفند به بعد استعفایی را قبول نمی‌کنم.

وی افزود: کلید انتخابات در وزارت کشور با هدف صیانت از حق‌الناس و مراقبت از اجرای دقیق قانون و رفتارهای خودمان زده شده است و شما مدیران متولیان ثبات و آرامش در این راستا هستید.

به گزارش ایسنا، وزیر کشور همچنین در این نشست با ارائه تحلیلی از وقایع رخ داده در جهان اسلام، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم نسبت به آنچه که در دنیای اسلام می‌گذرد بی‌تفاوت باشیم. باید مبتکرانه و موثر دخالت داشته باشیم و این دخالت در امور داخلی کشورها نیست بلکه به نوعی کمک مستشاری و استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه حوادث رخ داده در منطقه به نوعی در داخل ایران نیز تاثیرگذار است، اظهار کرد: وقتی در شرق و غرب کشور ما ناامنی ایجاد شود، نفوذ ناامنی به داخل کشور از تبعات آن خواهد بود. ما برای حفظ امنیت کشورمان باید تدابیر لازم را داشته باشیم و با توجه به شناخت حوادث که ناشی از دخالت کشورهای غربی بخصوص آمریکا و همچنین اسرائیل است، باید بدانیم که آنها به دنبال ایجاد فرقه‌های انحرافی تحت عنوان اسلام هستند و از آنها حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دشمن برای ایجاد خلل در کشور ما و وجود این تحولات برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری انجام داده است، برای اینکه بتوانیم به صورت مبنایی و اصولی شرایطی در کشور ایجاد کنیم که در مقابل این تحولات کمترین آسیب‌پذیری را داشته باشیم، لازم است تا به مولفه‌های سیاسی و امنیتی بپردازیم و بدانیم که اولین عنصر قدرت ما در داخل مردم متدین، معتقد و مسلمان ما هستند.

وی وجود و شکل‌گیری انسجام داخلی را یک ضرورت خواند و خاطرنشان کرد: هر چه که وحدت، انسجام، باور و اعتقادات مردم را نسبت به جمهوری اسلامی و نظام اسلامی خدشه‌دار کند در جهت خواست دشمنان بوده است. در این راستا مقام معظم رهبری در فرمایشات خود مخصوصا در روز ولادت نبی اکرم(ص) شرایط مختلف را تبیین کردند و فرمودند که موضوع انسجام بیش از همه اهمیت دارد و ما به عنوان کسانی که در حوزه حاکمیت ایفای نقش می‌کنیم در تقویت چنین مولفه‌ای باید تلاش داشته باشیم.

وزیر کشور ایجاد امید در مردم را یکی دیگر از مولفه‌های مهم در این راستا برشمرد و اظهار کرد: آنچه که یک ملت را پویا نگه می‌دارد و امکان بروز و ظهور در عرصه‌های مختلف را تقویت می‌کند و باعث ایجاد حرکت می‌شود این است که آن جامعه به آینده خود امیدوار باشد و بداند مسیری که پیشرو دارد منتج به اهداف می‌شود و آن اهداف نیز خیر جامعه را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: امید مردم در مرحله اول این است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان خون‌بهای شهدا و میراث امام باید به درجه عالی توفیق برسد و ما نیز به مردم اطمینان دهیم که مسیر جمهوری اسلامی مسیر امام و شهداست و ما نیز به عنوان مسئولان در مسیر امام و شهدا حرکت می‌کنیم و همان‌طور که در مردم ما استقامت نهادینه شده در مسئولین نیز این موضوع نهادینه شده است.

وزیر کشور در ادامه اظهار کرد: فعالیت و رونق و توسعه در جامعه به عنوان هدف دولت و کارگزاران مورد توجه است و دولت تدبیر و امید در مسیر امام و رهبری حرکت کردن و ایجاد امید در حوزه توسعه و فعالیت و رونق را به عنوان برنامه‌های اصلی خود در نظر گرفته است. ما معتقدیم باید همه اقدامات خود را بسیج کنیم تا بتوانیم امید و پویایی و رونق و توسعه را زنده نگه داریم. ضمن اینکه توجه به این موضوع حائز اهمیت است که رونق و توسعه پایدار و پویایی مستمر وقتی معنا دارد که مردم پای آن توسعه و رونق باشند و تنها حرف زدن و شعار دادن و دعوت به مشارکت مردم بدون برنامه‌های عملی نمی‌تواند باعث ایجاد امید در مردم شود.

وی در ادامه جایگاه ولایت فقیه و رهبری را در کشور حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: ما باید با جان و دل هم از نظر اعتقادی و سیاسی و هم از نظر عقلی معتقد به این موضوع باشیم و نباید با این موضوع فقط سیاسی برخورد کرد. باید ایمان و اعتقاد داشته باشیم و بر مبنای سیاسی و عقلی این موضوع را مورد توجه قرار دهیم که این اعتقاد در 36 سال گذشته و قبل از آن زمانی در قامت امام (ره) و بعد از رحلت ایشان در قامت مقام معظم رهبری عملی شد.

رحمانی فضلی گفت:‌ اگر کسی بگوید نقش عنصر ولایت و رهبری درجه دو بوده دچار خطای استراتژیک در تحلیل‌ها شده و این موضوع ساده‌لوحانه و از سر ناآگاهی بیان کرده است. ما به هر مساله‌ای نگاه کنیم می‌بینیم که مدیون رهبری داهیانه ولایت فقیه در کشورمان هستیم و آنچه باعث قوام نظام جمهوری اسلامی شده باور به همین موضوع است.

وزیر کشور در ادامه جایگاه قدرت اقتصادی کشور را نیز مدنظر قرار داد و گفت: عرصه کنونی رقابت دنیا با درجه میزان قدرت اقتصادی سنجیده می‌شود و ما به عنوان کشوری که داعیه حکومت جهانی و رقابت با کسانی که قدرت اول دنیا در حوزه اقتصادی را داریم نمی‌توانیم ادعا داشته باشیم وقتی که توانمندی اقتصادی ما نشانه وابستگی ما باشد.

وی با اشاره به موضوع کاهش بهای نفت و تحریم‌ها، اظهار کرد: پایین آمدن قیمت نفت با طراحی، توطئه و همکاری برخی کشورها انجام شده و آنها می‌خواهند ما را تحت فشار قرار دهند و ما باید تلاش کنیم. همان‌طور که مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور محترم در حوزه اقتصاد مقاومتی تاکیداتی داشتند اقدامات موثری را انجام دهیم.

وزیر کشور گفت: من معتقدم همه مناطق ما قدرت استقلال اقتصادی و مادی با تکیه بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی خود را دارند و هر کدام از استان‌های ما قادرند خودکفایی اقتصادی را به تنهایی پیگیری کنند و در این راستا باید نگاه به مسائل اقتصادی نگاه جامع‌تری باشد.

وی گفت: اختلافی که بنده با دوستان در برخی حوزه‌های مدیریتی داریم این است که ما فقط به جای اینکه به عدد رشد اقتصادی توجه کنیم باید تاثیر این عدد رشد اقتصادی را در احوالات سیاسی، امنیتی و اجتماعی ببینیم. اگر ما رشد هشت درصدی داشته باشیم اما فقر در برخی مناطق جاری باشد در واقع ما در حوزه‌های امنیتی و سیاسی موفق نبوده‌ایم.

وزیر کشور گفت: ما برای رشدهای بالا عجله نداریم و نمی‌خواهیم بدون توجه به فقر و مسائل دیگر این موضوع را مورد توجه قرار دهیم. ما باید بدانیم یکی از عناصری که باعث ضعف ما می‌شود افزایش میزان نارضایتی و عدالت در حوزه اقتصادی از عوامل کاهش نارضایتی‌ها محسوب می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوعات و مسائل اجتماعی اشاره کرد و گفت: متاسفانه ما به مسائل و موضوعات اجتماعی به دلیل گرفتاری‌هایی که در حوزه اقتصادی داشته‌ایم کمتر توجه کرده‌ایم در حالیکه نقش مسائل اجتماعی در تحولات داخلی بسیار بالاست و ما در حوزه اجتماعی با آسیب‌هایی مواجه بوده و هستیم و اگر نسبت به این موضوعات بی‌توجه باشیم دچار چالش‌های جدی خواهیم شد. چنانکه هم‌اکنون شاهد هستیم مسائلی مثل حاشیه‌نشینی در کشور که از نظر تعداد فراوانی بسیار بالاست و این در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست. همچنین مسائلی مثل اعتیاد، بیکاری، طلاق، شرارت، سرقت و ... در شأن ما نیست و باید بدانیم که این آسیب‌های اجتماعی ظرفیت ملت ما را نشانه رفته است و هر کدام به نحوی می‌تواند پیکره ملت ما را مورد خدشه و خراش قرار دهد.

وزیر کشور گفت: ما نمی‌توانیم حدود یک میلیون و 300 معتاد و همچنین حواشی شهرها و عنصر مهاجرت را نادیده بگیریم و باید بدانیم که اعتماد عمومی و امنیت و سرمایه اجتماعی و مشارکت عمومی همه در حوزه اجتماعی تعریف می شود و پایه‌های انسجام و مشارکت ملی و وحدت در حوزه اجتماعی است. بنابراین این موضوع باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: سمن‌ها و NGOها می‌توانند همراه و همدل خوبی در تقویت مسائل اجتماعی، مبارزه با آسیب‌ها و کنترل ناهنجاری‌های اجتماعی باشد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =