واحدمرکزی خبر نوشت: گاردین اذعان کرد، یکی از خبرنگاران این روزنامه انگلیسی در مدت 7 سال مصاحبه ها و مقاله های غیرواقعی منتشر می‌کرد.

 

گاردین 7 سال مطالب جعلی منتشر می‌کرد!به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ گاردین اذعان کرد، یکی از خبرنگاران این روزنامه انگلیسی در مدت 7 سال مصاحبه ها و مقاله های ساختگی و غیر واقعی منتشر می‌کرد.

روزنامه گاردین، چاپ انگلیس، طی مقاله‌ای به قلم یکی از سردبیران ارشد این روزنامه، رسماً از گزارش‌های جعلی خبرنگار این روزنامه طی سالیان متمادی، عذرخواهی و آن گزارش‌ها را از پایگاه اینترنتی خود حذف کرد.

پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین، چاپ انگلیس، روز گذشته (جمعه) در مقاله‌ای با عنوان «یادداشتی برای خوانندگان‌مان درباره خبرنگاری که در امانت و اعتمادی که ما به او داشتیم خیانت کرد» به قلم خانم لی گلندینینگ، سردبیر ارشد دفتر گاردین در آمریکا، نوشت: پس از آن که منابعی که از آن‌ها در چندین مقاله جوزف میتون (Joseph Mayton) خبرنگار آزادی که برای گاردین سال‌ها مقاله می‌نوشته است، نقل قول آورده شده بود، انجام هرگونه مصاحبه با جوزف میتون را انکار کردند، گاردین به تحقیق در این خصوص پرداخت و مطالب ارائه شده در تمام داستان‌های (گزارش‌های) میتون را راستی‌آزمایی کرد. اکنون ما 13 مقاله وی را از پایگاه اینترنتی خود برمی‌داریم و در سایر مقالات میتون نیز هر نقل قول، یا هرگونه اطلاعات ارائه شده را که قابل راستی آزمایی نبوده است، حذف می‌کنیم.
در گاردین، ما اعتمادی را که خوانندگان‌مان به ما دارند که شرح ماوقعِ آنچه در جهان می‌گذرد را با دقت و وضوح در اختیارشان بگذاریم، بسیار عزیز و گرامی می‌داریم.
از همین‌رو، به محض این که منابعی اعلام کردند که با نویسنده مقاله‌هایی در روزنامه گاردین که از آن‌ها نقل قول آورده است،‌ اصولاً مصاحبه نکرده‌اند، ما بلافاصله وارد عمل شدیم تا کم و کیف این مسئله را روشن سازیم.
جوزف میتون که این گزارش‌های جعلی را برای گاردین ارسال می‌کرده است، از سال 2009 میلادی، زمانی که در مصر مستقر بوده با گاردین همکاری خود را آغاز کرده و این همکاری تا ماه مه 2015 که وی در کالیفرنیا ساکن شده و گهگاه مقالاتی آزاد درباره اخبار آمریکا به دفتر این روزنامه ارسال می‌کرده، ادامه یافته است.
طیف گسترده‌ای از موضوعات در مقالات یاد شده توسط جوزف میتون ارائه شده که شامل آتش‌سوزی جنگل‌ها و همچنین درباره موضوعاتی مانند مزارع ماریجوانا (حشیش)، تاکستان‌های شهری و مرگ وال‌ها در سواحل بوده است.
سردبیر ارشد دفتر گاردین در آمریکا افزود: وقتی میتون نتوانست مدارکی که واقعی بودن مصاحبه‌های انجام شده در مقاله ماه فوریه‌اش را به اثبات رساند، ارائه کند، این روزنامه فردی مستقل را برای راستی‌آزمایی تمام گزارش‌های سابقِ مایتون استخدام کرد. این گزارش‌ها شامل 37 مقاله که تنها نویسنده‌ی آن جوزف میتون بوده و میان سال های 2015 و 2016 منتشر شده و همچنین هفت مقاله مشترک که یکی از نویسندگان آن‌ها میتون بوده و در همان برهه زمانی به چاپ رسیده بود، به انضمام 20 مقاله‌ی نظر کارشناسی بوده که پیتون از سال 2009 تا 2015 نوشته بوده است.
فرد مستقلی که ما برای راستی‌آزمایی مقالات پیتون استخدام کردیم، پس از انجام نزدیک به 50 مصاحبه‌ی مختلف، متوجه شد که بسیاری از نقل قول‌های ذکر شده در گزارش‌های میتون قطعاً جعلی یا دست‌کم مشکوک بوده‌اند. به نوشته گاردین، هرچند میتون ساختگی بودن گزارش‌هایش را رد کرده، با وجود درخواست این روزنامه، مدارکی که واقعی بودن مصاحبه‌هایش را ثابت کند، ارائه نکرده است.
خانم لی گلندینینگ اضافه کرد: ما نتوانستیم ده‌ها تن از منابعی را که میتون از آن‌ها نقل قول آورده است، پیدا کنیم، زیرا آن افراد، اصولاً حضورِ برخط (آنلاین) در شبکه جهانیِ اینترنت نداشته‌اند، یا میتون به عنوان منابع ناشناس از آن‌ها یاد کرده و نامی از آنان در گزارش‌ها و مقاله‌هایش نیاورده است. برخی دیگر از منابعی که ما آن‌ها را پیدا کرده و با ایشان گفتگو کرده‌ایم، تصریح کرده‌اند که با میتون اصلاً گفتگو نکرده‌اند و بعضی دیگر نیز گفته‌اند که هرچند ما با میتون مصاحبه کرده بودیم، نقل قولی که در مقاله‌اش به ما نسبت داده، صحیح نبوده است و ما آن جملات را بر زبان نیاورده بودیم.
لی گلندینینگ تأکید کرد: سردبیران ما دو بار با میتون حضوراً ملاقات کرده‌اند و ده‌ها بار نیز به او ایمیل (رایانامه) فرستاده‌اند. ما پس از آن‌که اولین اتهامات علیه میتون مطرح شد، بیش از یک ماه به وی فرصت دادیم که هر نوع یادداشت، مکالمه تلفنیِ ضبط شده، اطلاعات لازم برای تماس با منابع‌اش، یا هرگونه سند و مدرکِ دیگری که صحت گزارش‌هایش را به اثبات رساند، به ما ارائه کند، اما به‌نظر می‌رسد که وی از ارائه این اسناد درباره اکثر منابع‌اش ناتوان بوده یا اصولاً تمایلی به ارائه آن مدارک به ما نداشته است.
گرچه جوزف میتون جعلی بودن گزارش‌هایش را انکار کرده،‌ تاکنون هیچ اظهارنظرِ ضبط شده یا مکتوب دال بر انکار ساختگی بودن مقالاتش یا اظهارنظری در خصوص نتایج تحقیقات ما درباره صحت و سقم گزارش‌هایش ارائه نکرده است.
سردبیر ارشد دفتر گاردین در آمریکا در پایان این مقاله تأکید کرد: ما می‌خواهیم از تمام کسانی که نقل قول‌های تحریف شده یا کاملاً اشتباه از آنان در این روزنامه منتشر شده عذرخواهی کنیم. ما همچنین از شما خوانندگانِ روزنامه‌مان نیز در خصوص اشتباهات مندرج در آن مقالات پوزش می‌طلبیم و امیدواریم این مسئله باعث لطمه زدن به اعتماد شما به روزنامه گاردین نشده باشد. ما به شما اطمینان می‌دهیم که (مِن بعد) بهتر از این عمل کنیم.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =