ایران نوشت:کشتی صیادی ایران در مسیر غارت کشتی تجاری خارجی آب‌های سومالی به چنگ دزدان دریایی افتاد.

ماجرای ربوده شدن این کشتی صیادی که 2 ماه پیش از بندر کنارک سیستان و بلوچستان به دریا زده بود، از سوی یک ناو استرالیایی به رسانه‌های خارجی مخابره شد و اقدام‌ها برای روشن شدن زوایای پنهان این اتفاق و بازگرداندن خدمه این کشتی ادامه دارد.عبدالرزاق محمد دیر، مدیر مقابله با دزدی دریایی و سازمان بنادر در یونتلند سومالی به رویترز گفت: «این کشتی ایرانی بعدازظهر یکشنبه دوم آذر در آب‌های نزدیک شهر ایل شمال سومالی ربوده شد. در این شناور پرچم ایران به اهتزاز درآمده بود و 15 خدمه در آن بودند.»درحالی که این خبر از ناو استرالیایی مخابره شده است، مهندس رضا شاهی فر، مدیرکل دفتر حفظ و بهسازی منابع دریایی به شوک گفت: «این شناور دو ماه پیش از بندر کنارک سیستان و بلوچستان حرکت کرده و براساس اسامی ثبت شده روی مجوز صیادی این کشتی 12 خدمه داشته است. با توجه به اینکه شناورهای صیادی معمولاً بعد از 2 ماه و پس از پر شدن سردخانه‌هایشان بازمی‌گردند به احتمال فراوان این شناور نیز در مسیر بازگشت بوده است.»

شاهی‌فر ادامه داد: «براساس اطلاعات ثبت شده این شناور حدود یک هفته پیش با یک ناو استرالیایی تماس گرفته و درخواست کمک کرده و تماس کوتاهی نیز با مالک شناور داشته است. با توجه به اینکه این پیام در حالت اضطرار مخابره شده هنوز با قاطعیت نمی‌توان اعلام کرد که این شناور طعمه دزدان دریایی شده است. درحال حاضر مبادی مرتبط در حال رایزنی هستند تا مراحل آزادسازی و بازگشت این صیادان فراهم شود.»صناعی مدیر شیلات بندر کنارک نیز به شوک گفت: «شناورهای ایران ارتفاع دارند و به راحتی پهلو می‌گیرند. براساس آنچه گفته می‌شود دزدان دریایی قصد استفاده از شناور صیادی ایرانی برای غارت یک کشتی تجاری را داشته‌اند که پس از ناکام ماندن شناور و خدمه‌اش را با خود می‌برند. پس از تماس کوتاه ناخدا با صاحب کشتی هیچ تماس دیگری برقرار نشده است.»وی در پاسخ به اینکه تیراندازی‌ای به این شناور صورت گرفته است گفت: «معمولاً دزدان دریایی برای گرفتن کشتی‌ها تیر هوایی شلیک می‌کنند اما هیچ ملوانی آسیب ندیده است.»اواخر بهمن ماه سال گذشته نیز دو لنج صیادی ایرانی گرفتار دزدان دریایی سومالی شدند که یکی از لنج‌ها پس از چند ماه موفق به فرار شد اما پس از آزادی 4 ملوان لنج دوم به نام السراج، 17 ملوان و صیاد ایرانی دیگر همچنان گرفتار هستند.
هشدار به ملوانان درباره خطر دزدان دریایی
براساس آمار از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 24 مورد حمله دزدان دریایی به کشتی‌ها و شناورها گزارش شده است.به گفته سرپرست سازمان دریانوردی کوالالامپور یک ساعت پس از حمله دزدان دریایی به عرشه کشتی ایران، یک کشتی ژاپنی با 19 خدمه نیز در نزدیکی شهر ایل در شمال سومالی ربوده شده است.
این مقام دریایی مالزیایی گفت: «هنوز هیچ تماسی با کشتی‌های ربوده شده برقرار نشده اما ائتلاف نیروهای دریایی منطقه از این حادثه مطلع شده و در حال اقدام در این‌باره هستند. براساس آخرین گزارش دزدان دریایی ظرف 48 ساعت گذشته سه کشتی ایرانی، مالزیایی و ژاپنی را مورد حمله قرار داده‌اند. درحال حاضر به همه کشتی‌هایی که از آب‌های سومالی عبور می‌کنند هشدار جدی داده شده است.»بنابر این گزارش، سومالی از 24 سال پیش تاکنون دولت کارآمدی نداشته است و دزدان دریایی در این مسیر به کشتی‌ها حمله و باجگیری می‌کنند.
 در این شرایط کشتی‌ها و ناوهایی که برای کمک فرستاده می‌شوند نیز با آر.پی.جی و تسلیحات اتوماتیک مورد حمله قرار می‌گیرند و کمک رسانی را مشکل می‌کنند.»

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =