چرا کامنت‌های مردم پر از خشم شده است؟/ یک آسیب شناس: مردم خشونت را با خشونت پاسخ می‌دهند

یک آسیب شناس معتقد است: در ایران مردم به دنبال انتقام هستند و بخشش دیگر در میان آنها جایی ندارد. به دنبال این هستند تا به بدترین شیوه از هم انتقام بگیرند.

زهرا تالانی: متاسفانه در سالهای اخیر کوچکترین ناکامی و مشکل، خود را به شکل پرخاشگری و تندی در خانواده‌ها بین همسران و فرزندان نشان می‌دهد و این موضوع به خشونت‌های خیابانی و قتل کشیده می‌شود . در ابتدای امسال هم قوه قضاییه اعلام کرد که منازعات جزو 10 جرم اول در کشور است.

در عین حال واکنش مردم نسبت به اخباری مانند کشف جنازه سربریده پسربچه 10 ساله مقابل خانه‌شان در خیابان وحدت اسلامی، جوانی ۲۰ساله در سی‌سخت با چاقو به جان زن‌برادرش افتاد و او را کشت، قتل پسر معتاد با شلیک یک گلوله توسط پدرش در سیمون بولیوار ، بازداشت دزد ۲۰ساله‌ای که در شیراز
، شبانه، بدون لباس، وارد خانه‌های مردم می‌شد و به زنان تجاوز می‌کرد هم جای تامل دارد که نشان از افزایش خشونت و روحیه خشن در میان مردم دارد.

اغلب آنها از انتقام به شویه داعش، اعدام با شکنجه، زجر کش کردن و ... نوشته بودند. اما چرا نظرات مخاطبان اینقدر خشونت بار و تند شده است؟ چرا مردم خشونت را بازتولید می کنند؟ دراین باره پیش از این میزگردی در خبرآنلاین برگزار کردیم که می توانید اینجا بخوانید.

اما نظرات مخاطبان که زیر چند خبر قتل و تجاوز منتشر شده است را با یک آسیب شناس درمیان گذاشتیم.

احمد بخارایی مدیر کارگروه آســیبها و مسایل اجتماعی انجمن دراین باره به خبرآنلاین می گوید: متاسفانه ما همه در اين جامعه پرخاشگر هستيم. اين خشونت، آن روی سکه افسردگی يعني افراط و تفريط است. ما دچار يک انزوا هستيم که ممکن است به افسردگی و اعتیاد بینجامد يا ممکن است به خشونتهای فردی چون منفعت فردی در جامعه که مقدم بر منفعت جمعی است.

او ادامه می دهد: متاسفانه سازمانها و نهادهای مسئول مانند آموزش و پرورش و صدا و سيما، مخاطبانشان را به انديشه ورزی، تعقل و جمعی‌نگری تشويق نمی‌کنند و تلاش می‌کنند فقط راه حل‌های خودشان را ارائه دهند. يعنی با جامعه بيگانه اند و در فضای ذهنی خودشان به سر می برند. پس در سطح ميانه هم مهرطلبی، تشويق نمی‌شود و جمع‌دوستی هم آموزش داده نمی شود.

بخارایی معتقد است: در جامعه ما دفع افراد، مقدم بر جذب است. بنابراين همه جا دعوا و نزاع شکل می‌گیرد.

او می گوید: از سوی ديگر، بسياري آموخته اند که براي زنده ماندن و رشد در جامعه، به دروغ، اظهار همنوايی کنند و خودشان را متعهد نشان دهند. پس، تظاهر شکل می گيرد و ساختاری می شود.

بخارایی ادامه می دهد: در يک جامعه آسيب پذير، در سطوح خرد و ميانه و کلان، همه پديده ها به هم مرتبطند از اعتياد يک فرد تا نزاع و خشونت فردی و جمعی تا فساد اداری و ...!

او می گوید: مردم به دنبال انتقام هستند و بخشش دیگر در میان آنها جایی ندارد برای همین به دنبال این هستند تا به بدترین شیوه از هم انتقام بگیرند. بنابراین تمام رويدادها مانند حلقه های به هم پيوسته در يک زنجيره اند. در اين ميان، با خشونت، پاسخ خشونت داده می شود و اين پديده زشت؛ بازتوليد مي شود.

این استاد دانشگاه به نقش اعتیاد بر قتلها تاکید دارد و می گوید: مواد مخدر صنعتی باعث ایجاد توهم ویا خشونت ناشی از توهم می شود. این خشونت ناشی از توهم، یک روز به صورت قتل سپهر ظاهر می شود و حتما" روز دیگر به جلوههای دیگر خشونت جلوه پیدا خواهد کرد.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 457623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    25 6
    به خاطر شرایط بد اقتصادی یک ملت عقده ای می شود
  • آراد US ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    20 3
    چون اصولا مردمان احساسی هستیم. مثل آهن سریع گرم و همانطور سریع سرد میشیم. و در بسیاری از موارد دنبال هیجانات کاذب هستیم مثلا لذت دیدن جان دادن انسان چه ارزشی دارد که 15 هزار نفر ساعت 5 صبح جمع شوند؟
  • يك زن A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    17 3
    تو همين خبرانلاين نظرات مردم گاهي اوقات فاجعه س مثل اينكه دست و پاهاشو قطع كنيد زنده زنده بسوزونيدش و يكي هم كه نظر ميزاره جاي اين كارا بيايد اسيب شناسي كنيد علت چي بوده همه ميريزن سرش كه براي خواهر و مادر خودت هم از اين اتفاقا بيفته همينو ميگي ...اين جمله رو از نصف ايرانيا بگيري ديگه هيچ حرف و توجيه براي گفتن ندارند هميشه برام سوال هست چرا زنان خانواده رو براي افكارشون پرت ميكنند وسط قضايا
  • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    25 3
    دلیلش سانسورهست
  • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    1 5
    جالبه..
  • بی نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    25 0
    ریشه خشونت در جوامع مربوط به تبعیض ، ناعدالتی و عدم صداقت مسئولین می باشد .یکم جرات داشته باشین و حاشیه پردازی نکنین .
  • امیر تبریز اوغلی IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    3 23
    یکی از سایت ها از شدت خشمش هر روز 4 5 تا کاریکاتور از نفس های یکی از روسای جمهور سابق میکشه
  • بی نام A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    34 0
    خیلی ساده است، مردم ایران از وضع زندگیشون راضی نیستند. خیلی بهشون سخت گرفته میشه. عوامل مختلف دست به دست هم میدن که اینطور باشه، از وضع اینترنت و اختلال و کندی و فیلترینگ گرفته تا قیمت مسکن و خودرو، تا رفتار تلویزیون که اکثریت رو فراموش کرده و فقط طبق میل یه اقلیت کار میکنه.
  • بی نام RO ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    29 0
    متاسفانه در جامعه ي ما نابرابري و ناعدالتي و تضييع حق در همه سطوح امري طبيعي شده و مردم سرخورده ،از هر حربه اي من جمله خشونت در كلام و رفتار استفاده ميكنند تا به اصطلاح حق خودشونو بگيرن
  • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    8 0
    کارهربز نیست خرمن کوفتن گاو نرمیخواهدومرد کهن
  • سجعد A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    9 2
    بزرگترین صفت منایرانی این است که همواره نسبت به بالادستی گردنم کجه و غر میزنم و نسبت به پایین دستی ظالمم دولتی از بالادستی میترسه و تسلیم اونه ولی نسبت به ارباب رجوع ظالمه این حلفه همینطور ادامه داره تا اینکه مرده زورش به زنش برسه و زنه زورش به بچش و بچه زورش به گربه و سگ تو کوچه
  • حسین A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    2 27
    خودکرده را تدبیر نیست. آسیبهای اخلاقی و اجتماعی تو جامعه ی ما زمانی شدت گرفت که دریچه ی ذهن مردم رو به سمت جبهه ی جنگ نرم دشمن باز کردن. این همه امواج منفی که در ماهواره ها و سایتا و شبکه های به اصطلاح اجتماعی و سایر رسانه های تحت اختیار استبداد جهانی به سمت جامعه ی ایران پرتاب میشه، فیل رو از پا درمیاره. ما زمان جنگ اقتصادمون داغون بود اما چون بلنگوهای آشکار و پنهان دشمن کمتر راه نفوذ داشتن مردم دلشون خوش بود و با هم خوب بودن. قلم به دستای مزدور هم چراغ خاموش حرکت میکردن نه مثل الان اینهمه بی پروا
  • نسترن A1 ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    11 1
    واقعا چرا اینطوری شده.. ریشه این خشونت ها قطعا اول از خانه و مدرسه شروع شده و بعد به بقیه جامعه کشیده شده.. حتی خیلی ها که در جامعه افراد بسیار مودب و موقر و نجیبی هستند وقتی در فضای مجازی فرصت نظر دادن در قالب یک فرد مجهول رو داشته باشند از ابراز این خشونت غافل نمیشوند.. حتی بسیاری از مردم آماده اند تا فضایی پیش بیاد تا شروع به فحاشی در این محیط مجازی کنن حتی بدون اینکه بدونن ماجرا از چه قراره، متاسفانه و صد افسوس
  • حمید RO ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    15 5
    چون در این مملکت هر روزشان بدتر از دیروز است.چون مدیرانی داریم که فقط بلدند شعار بدهند.چون در این مملکت هیچ چیز سر جای خودش نیست.چون اقتصاد این کشور نابود شده است و کسی هم بلد نیست ان را سر سامان بدهد.خلاصه کلام ،چون این مملکت رو به زوال و نابودی است ،نه رو به پیشرفت و ترقی و توسعه.این مسئله مثل روز برای مردم روشن است.
    • بهروز A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
      1 6
      عادت ما ایرانی هاست که هر ایرادی داریم رو به عوامل دیگه ربط میدیم سختی و مشکلات برای همه مردم هست ولی عصبانیت تنها به حکومت ربط نداره بلکه به مشکلات ما در درون خانواده و دوران کودکی و عدم مهارت حل مساله مربوط میشه که نیاز به روان درمانی داره وگرنه شرایط بیرونی همینه و هر روزم بدتر میشه اینکه نشد راه کار هر کس بتونه خودش و اطرافیانش رو یک قدم به سمت سلامت روانی سوق بده بزرگترین خدمت رو به جامعش و خودش کرده
  • ساسان IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    3 1
    این خشونتها کاملا طبیعیه.چون فرهنگ واقعی و دوهزار و پانصده ساله همینه
  • بی نام LU ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    4 0
    مردم ایران نیاز به یه بازگشت به خویشتن دارن. اینکه هی بهشون بگن ملت بزرگ ایران و ملت شریف ایران دردی ازشون دوا نمی کنه. در مرحله اول بپذیرن مشکل دارن. طوری شده که من ترجیح میدم خیلی با مردم برخوردی نداشته باشم.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    1 0
    زمانیکه ارزشها ضد ارزش و ضد ارزشها ارزش تلقی شوند همین میشود ، وقتی مردم عادی میبینند که میلیارد میلیارد اختلاس میشه و کسی جوابگو نیست وقتی جامعه به دوقطب نابرابر درصد کمی مرفه و درصد زیادی زیر خط فقر تقسیم میشه وقتی مردم جامعه به خودی و غیر خودی تقسیم میشه وقتی شهروند درجه 1 و درجه 2 میشه آیا در روابط اجتماعی انتظاری جز این میتوان داشت یا انتظار معجزه میتوان داشت ؟ یا حق