حسن هاشمی، وزیر بهداشت و درمان برای سرکشی از مراکز بهداشتی و درمان مرز بین المللی مهران به استان ایلام سفر کرده است. مرز مهران یکی از مهمترین محل های تردد زائران اربعین است.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ معاون بهداشت وزیر بهداشت از استقرار پایگاه‌های بهداشتی در مرزها جهت ارایه خدمات لازم به زائران اربعین حسینی خبر داد و در عین حال بر لزوم رعایت نکات بهداشت فردی جهت جلوگیری از انتقال بیماری‌های تنفسی در فصل سرما تاکید کرد.

دکتر علی اکبر سیاری گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون طرح واکسیناسیون کودکان در قالب ترزیق 9 واکسن برای اطفال انجام شده که از سال گذشته، واکسن پنتاوالان نیز به کودکان 2،4و 6 ماهه تزریق می‌شود. برای پیشگیری ازبیماری‌های واگیر نظام مراقبت در کشور ایجاد شده است.

سیاری با بیان اینکه در فصل پاییز بیماری‌های تنفسی اپیدمی می‌شود، بر لزوم رعایت بهداشت فردی جهت پیشگیری از بروز این بیماری‌ها تاکید کرد و گفت: امروز مهم‌ترین مشکل کشور در بخش بیماری‌های غیرواگیر مانند سرطان، سکته‌های مغزی و قلبی و بیماری‌های ناشی از کم تحرکی است. به عنوان مثال در حال حاضر میزان ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری کشور 23 برابر افراد غیرسیگاری است.

کاهش مصرف روغن و نمک در مواد غذایی در دستور کار وزارت بهداشت

وی با بیان اینکه مصرف روغن و نمک نیز ابتلای افراد به بیماری‌های مختلف را افزایش می‌دهد، گفت: یکی از برنامه‌هایی که اکنون در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد، کاهش مصرف روغن و نمک است که برای این امر آموزش‌های لازم در حال اجرا است.

وی افزود: کم تحرکی و کاهش مصرف میوه و سبزی از دیگر مشکلاتی است که باید مردم به آن توجه داشته باشند و با خوردن مقدار مناسب میوه و سبزی در طول روز از ابتلا به بیماری‌های مختلف غیرواگیر پیشگیری کنند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: اکنون در کشور 10 میلیون نفر مبتلا به فشار خون داریم که 50 درصد آنها از وجود این بیماری خود با خبر نیستند. در کشور 24 میلیون نفر دارای اضافه وزن و چاقی هستند، کم تحرکی یکی از عوامل ایجاد آن به شمار می‌رود.

5 میلیون نفر بیمار مبتلا به دیابت در کشور

سیاری آمار مبتلایان به بیماری دیابت در ایران را پنج میلیون نفر ذکر کرد و افزود: وزارت بهداشت برای پیشگیری از بیماری‌های آسم و تنفسی برنامه‌هایی در دستور کار دارد. برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف آموزش مصرف غذاهای سالم و پرهیز از مصرف سیگار توصیه می‌شود و در بحث پیشگیری نقش معلمان و دانش آموزان بسیار حایز اهمیت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارائه آموزش‌های لازم به زائران ایرانی اربعین حسینی در عراق تاکید کرد که زائران باید در طول ایام سفر از غذاهای گرم استفاده و بهداشت فردی را رعایت کنند و در خصوص بیماری های تنفسی نیز هشدار های لازم به زائران داده می‌شود. کارکنان وزارت بهداشت در مرزهای ایران این نوع مراقبت‌ها را انجام می‌دهند، همچنین در عراق نیز نیروهای هلال احمر به زائران در این خصوص اطلاع رسانی و کمک می‌کنند.

سیاری در پایان گفت: اکنون پایگاه‌های بهداشت در سه مرز، مهران، شلمچه و چزابه برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی مستقر هستند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =