بیان مطالب کذب درباره امام علی(ع) از تریبون مصلی

رسول جعفریان در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین به انتقاد از انتشار مطالب تاریخی کذب در رسانه ها با اهداف سیاسی پرداخته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در آغاز مطلبش نوشته است:
«نمی دانم چرا این روزها حساسیت پیدا کرده ام تا درباره مطالب تازه تاریخی که برخی از خطیبان سرشناس می گویند و سیما یا سایت های مهم خبری آن را در سطح وسیع و بیشتر با اهداف سیاسی منتشر می کنند، جستجو کنم...
یکی از این اظهارنظرهای تازه که شب قدر در مصلای بزرگ امام خمینی مطرح شد، این جملات بود: کسی انتظار نداشت ابن ملجم شمشیر بکشد و به فرق امیرالمؤمنین(ع) ضربه بزند. کسی ابن ملجم را مراقبت نمی‌کرد چون او از دیگران به علی(ع) نزدیک‌تر بود و خانه‌زاد علی(ع) است!...
برای اثبات این ماجرا هم به روایتی در «بحار» ارجاع داده شده... در این میان، برای بنده جالب بود که چطور ابن ملجم این قدر به امام علی(ع) نزدیک بوده و این مطلب در کدام منبع کهن تاریخی آمده است. به هر حال موضوع به امام علی(ع) مربوط می شد. ابتدا به سراغ بحار رفتم ببینم سند و منبع مطلب نقل شده چیست... منبع این جملات، یک خبر طولانی و داستانی از آثار ابوالحسن بکری، قصه گوی معروف تاریخ اسلام (چیزی مشابه ذبیح الله منصوری) نقل شده... کلا عرض کنم مرحوم مجلسی در اینجا و چند جای دیگر از ابوالحسن بکری مطالبی نقل کرده و در هر مورد قید می کند که اینها را در یک کتاب قدیمی دیده اما صحیح نیست، یا اطمینان به صحت آن ندارد...»
این عضو پرکار وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه مطلبش آورده است:
«تمام رجال شناسان این ابوالحسن بکری را به قصه گویی و دروغ گویی می شناسند و او را «الدجال الکذاب» می نامند. او طبع داستانی دارد و قصه ای را سرتاسر جعل کرده و سعی می کند با اسامی واقعی و حوادث معمول پیش ببرد...
به نظرم برای عاقبت بخیری نمونه های زیادی بود که می شد به آن ها تمسک کرد و بی جهت ابن ملجم را از خواص امیرمؤمنان و خانه زاد ایشان و از همه نزدیک تر به ایشان معرفی نکرد. بنده مروری هم بر مروج و مقاتل الطالبیین کردم ببینم آیا کسی اشاره به روابط سابق او با امام علی (ع) در این حد که در این خطابه آمده دارد، چیزی نیافتم...»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    109 7
    باید دید اون بنده خدایی که این ماجرا را نقل کرده چطور پس از نقل این ماجرا نتیجه گیری کرده.
  • بی نام A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    16 0
    تشكّر جناب جعفريان و وااسفا بر تريبون دارانى كه براى مقاصد وجيزه چندروز دنيوى اينچنين بى محابا به دين و ايمان مردم مى تازند. بايد از اين جماعت جناح باز و دنياطلب به ساحت كبريا پناه ببريم...
  • بی نام A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    19 0
    موضوعات مهم تر از این مطلب که در دین مردم هم بسیار تاثیر گذار است در سالهای اخیر آنقدر از طرق مختلف ورسانه های مختلف پخش شده است یا در مراسمهای مذهبی بدعت گذاری شده است که این موضوع در مقابل آنها چیزی نیست. برای ترس از انگ زدن فقط نمیشود بیان کرد. اما شما بیان میکنید. انشا ا... خداوند اجر دهد.
  • اصول ورا A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    58 3
    مگریادمان رفته آیت الله سید احمد خاتمی چطور موسوی و کروبی را طلحه و زبیر و احمدی نژاد را سپاه امام حسین ع تفسیر کرد ،در روز عاشورا
  • بی نام IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    14 2
    کسی که در نزدیکی امام علی ع بزرگ شده باشد هیچ وقت قسی القلب نمی شود.
  • بی نام A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    2 18
    با فرض اینکه مطلب بیان شده نا درست هم باشد نتیجه گیری سخنران این بود که خیلی باید مذهبی ها مراقب عاقبت به خیری شان باشند و در این زمینه از غیر مذهبی ها کارشان دشوار تر است.
  • سعید.م A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    15 8
    کاش در این میان اسمی از ذبیح الله منصوری نمی آمد.به نظرم خیلی مناسبت نداشت...
  • رضا RO ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    1 10
    استاد جعفریان ، از قدیم گفتن در مثال مناقشه نیست اصل این حرف درست هست که عده ایی سوابق خوبی دارند ولی ممکن هست عاقبت بدی داشته باشند که شما می توانید به کتاب اسرار حسن عاقبت نوشته میراز حسن ابوترابی مراجعه کنید و لیست بلندی از این افراد را ببینید مثل زبیر ، شلمغانی در اینها که شک و تردید نیست حالا این مثال به فرض و زعم شما اشتباه باشد اصل مطلب درست هست
    • بی نام IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
      9 0
      شما به اصل «هدف، وسیله رو توجیه می‌کنه» اعتقاد دارید؟ یعنی برای گفتن یه حرف حق، می‌شه مثال نادرست زد؟ می‌شه تاریخ رو جور دیگه‌ای نشون داد؟ می‌شه از تریبون میلیونی نماز جمعه، هر چیزی رو به خورد خلق داد؟ اون هم با اهداف کاملا مشخص سیاسی...
  • مهدی A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
    0 0
    بنده در مطالعاتی که داشتم یافتم که ابن ملجم قاری مخصوص عمر بن عاص در مصر بوده و خلیفه دوم اهل سنت او را به مصر فرستاده بوده و بعد هم معاویه وی را ابقاء کرده و به عمر عاص می نویسد ابن ملجم را نزد خود نگاه دار و مقام او را رفیع گردان و مردم را ملزم کن تا قرآن را از او فراگیرند و سالانه پنج هزار دینار برای او مقرری قرار داده اند. ابن ملجم دست پرورده خوارج بوده و خود مربی خوارج. جالب اینکه بنده در تاریخ رگه هایی از دست داشتن عمر بن عاص در شهادت امیرالمومنین و همچنین زخمی کردن معاویه در همان شب یافتم که به احتمال قوی سه خارجی که هم قسم شدند بر قتل امیرالمومنین و معاویه و عمر عاص هر سه اجیر عمر عاص بوده اند. در آن شب معاویه زخمی عمیق می خورد و عمر عاص کسی دیگر را بجای خود به مسجد می فرستد