اعتراض اهالی تئاتر به پرداخت نشدن دستمزدهای معوقه / مرادخانی: تا پایان شهریور تسویه حساب می‌کنیم

معاون هنری وزیر ارشاد در حالی به هنرمندان معترض تئاتر، وعده تسویه حساب تا پایان شهریور را داد که اهالی تئاتر، خواستار پرداخت معوقات حداکثر تا 15 روز آینده شده بودند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بعد از گرد هم آمدن هنرمندان در ظهر سه‌شنبه 31 تیرماه در مقابل مرکز هنرهای نمایشی حسین طاهری مدیر اداره کل هنرهای نمایشی نیز برای شنیدن سخنان هنرمندان از آنان خواست در تالار رودکی حاضر شوند. هنرمندان مایل بودند علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد هم در جمع آنان حاضر شود که مرادخانی درخواست دیدار با نمایندگان هنرمندان را مطرح کرده بود. بعد از پافشاری حاضران به حضور مرادخانی در جمع آنان، معاون هنری وزیر ارشاد هم در تالار رودکی حاضر شد.

در ابتدای گردهمایی هنرمندان، هوشمند هنرکار کارگردان و بازیگر تئاتر به نمایندگی از حاضران گفت: «هیچ یک از ما دوست نداشتیم کار به چنین جاهایی کشیده شود، البته تجمع ما کاملا صنفی است و هیچ بحث سیاسی در آن مطرح نیست.»

او از حسین طاهری مدیر اداره کل هنرهای نمایشی خواست بعد از شنیدن خواسته‌های هنرمندان به طور صریح و روشن به آنان پاسخ دهد و مانند نشست‌های خبری‌اش کلی گویی نکند.

هنرکار با اشاره به تغییر و تحولات بخش‌های مختلف دولت از اینکه حوزه تئاتر در دولت جدید هیچ تغییری نداشته است، اظهار تاسف کرد و افزود: «شرایط تئاتر هر روز بدتر می‌شود و هیچ یک از مدیران هم پاسخگو نیستند. بعد از اطلاع‌رسانی ما برای حضور در این تجمع، با برخی از دوستان تماس‌های تهدیدآمیزی گرفته شد و کسانی قصد داشتند آنها را بترسانند تا در این نشست شرکت نکنند که همه اینها جای تاسف دارد.»

کارگردان نمایش «پروانه مفرغی» در ادامه خواستار پرداخت مطالبات گروه‌های نمایشی شد و گفت: «هر زمان که بحث مطالبات را پیگیری کرده‌ایم، هیچ پاسخ روشنی به ما داده نشده است. مدیری که نمی‌تواند حداقل خواسته‌های هنرمندان را تامین کند، بهتر است مسئولیت نپذیرد.»

او با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از تئاتر یادآور شد: «اجرای تئاتر بدون یارانه امکان‌پذیر نیست اما مدت‌هاست قرارداد حمایتی بسته نمی‌شود.»

عضو هیات مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر خواستار اجرایی شدن قرارداد تیپ شد و تاکید کرد: «ما نه وعده می‌خواهیم و نه شعار، بلکه یکسری خواسته‌های صنفی مشخص داریم و فراتر از آن هم نمی‌خواهیم.»

محمدصادق ملکی، وحید آقاپور، سامان ارسطو، محمد معجونی، سیدعلوی موسویان، تورج لقمانی‌پور، رضا بهرامی، حمید مظفری، روح‌الله جعفری، حامد زارعان، پرستو گلستانی، نوشین تبریزی، یونس آبسالان در این جمع درخواست‌های خود را از مطرح کردند و در پاسخ به آنان حسین طاهری نکاتی را یادآور شد: «پیش از این بودجه تئاتر بین 17 تا 18 میلیارد بوده اما امسال به رقمی بین 9 تا 10 میلیارد رسیده است. از سوی دیگر سرفصل‌هایی در این بودجه وجود دارد که ما مکلف به اجرای آن هستیم و نمی‌توانیم از آن تخطی کنیم.  حدود سه میلیارد بدهی از سال 89 داریم. بنده در دیدار با وزیر ارشاد خواستار پرداخت بدهی‌ها شدم که آقای وزیر اعلام کرد از طریق وزارتخانه چنین امکانی وجود ندارد اما از ریاست‌جمهوری این بودجه تامین می‌شود.»

سخنان طاهری از سوی حاضران در جلسه کلی‌گویی تعبیر شد و همین اعتراض‌ها مرادخانی را پای صحبت کشاند.

مرادخانی سخنان خود را با ارائه توضیحاتی درباره وضعیت بودجه معاونت هنری گفت: «وقتی ما مسئولیت را پذیرفتیم وضعیت بدهی‌ها را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که باید 10 میلیارد بدهی بپردازیم. براساس صحبت‌هایی که با آقای جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور داشتیم ایشان پرداخت چهار میلیون تومان از بدهی‌ها را پذیرفتند که امیدواریم این اتفاق بیافتد.»

مرادخانی در ادامه با تشریح وضعیت پرداخت بودجه‌ها به معاونت هنری و نسبت آن با بودجه سازمان سینمایی که حدود یک سوم است، در پاسخ به درخواست هنرمندان برای رسیدن به جوابی صریح در این جلسه گفت: «بدهی‌ها در حوزه تئاتر بیش از سه میلیارد است که رقم مربوط به بدهی‌های دستمزدهای اهالی تئاتر حدود یک میلیارد است. من در اینجا قول می‌دهم این پرداخت‌ها تا پایان شهریورماه به طور کامل اتفاق بیافتد.»

یکی دیگر از درخواست‌های جدی اهالی تئاتر حاضر در این جلسه، تاکید روی راه‌اندازی کارگروه‌های تئاتر و عقد قرارداد با گروه‌های تئاتری بود که در پایان جلسه مرادخانی از طاهری درخواست کرد برای شکل‌گیری چند کارگروه در مرکز هنرهای نمایشی اقدام کند. هرچند توضیحات معاون هنری وزیر ارشاد درباره رفع مشکلات اهالی تئاتر هم چندان نتوانست نظر حاضران در جلسه را جلب کند.

هنرمندان حاضر بیانیه‌ای را امضا کردند، که هنرکار در پایان جلسه آن را به این شرح خواند: «1- تسویه مطالبات گذشته حداکثر تا 15 روز آینده، 2- عقد قرارداد با گروه‌های نمایشی از آغاز تمرین تا اجرا، 3- به‌روز‌رسانی تعرفه قرارداد تیپ، 4- رعایت عدالت در تقسیم امکانات و سالن‌های تئاتری.» در پایان این بیانیه هم تاکید شد در صورت عدم پیگیری و انجام نشدن خواسته‌ها، هنرمندان تئاتر ناچارند به تجمعی بزرگتر دست بزنند.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =