روزنامه شرق در مطلبی نوشت:


اظهارات اخير عادل الجبير، وزير خارجه عربستان، از سوي مقامات كشورمان بي‌پاسخ نماند و با واكنش‌هايي همراه شد. بهرام قاسمي، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در واکنش به اظهارات سخیف، بی‌پایه و تکراری وزیر خارجه سعودی درباره ایران گفت: عادل الجبیر که این روزها سخت سرگرم پاک‌کردن جای پای دخالت‌های سران، مقامات و سازمان‌های رسمی کشورش در عملیات‌های گوناگون تروریستی چند دهه اخیر است، گمان می‌برد با فرافکنی می‌تواند افکار عمومی جهان را از رسوایی‌های بی‌پایان کشورش به عنوان پدر القاعده و داعش منحرف کند.
به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه، او افزود: البته ‌درک‌شدنی است که وزیر خارجه سعودی روزهای سختی را در آستانه انتشار گزارش محرمانه ١١ سپتامبر سپری کرده و روزهای سخت‌تری را نیز انتظار می‌کشد. بدون‌تردید ابعاد و تبعات چنین اطلاعات مهمی درباره منابع کشور حامی تروریسم از دیدگاه افکار عمومی دنیا و ملت‌های قربانی تروریسم در سال‌های پس از ١١ سپتامبر ٢٠٠١ مخفی نخواهد ماند. قاسمی گفت: عادل الجبیر ظاهرا هر موقع دچار سرخوردگی می‌شود، سخنان مضحکی را درباره کشورمان به زبان می‌آورد که به وی توصیه می‌شود در چنین مواقعی از اظهارنظر اجتناب کند و به عواقب سخنان خود کمی بیشتر بیندیشد. حميد ابوطالبی، معاون سياسي دفتر رئيس‌جمهوري، نيز به اظهارات اخير اين مقام سعودي واکنش نشان داد و در صفحه توييتر خود نوشت: زمانی که در مدینه «مذکره النصیحه» نوشته و پدران شما افراط و ترور را براساس آن صادر و امام برای دنیا تعیین کردند، شما کودک بودید.
وی افزود: تا به‌زانودرآمدن و اتمام بودجه نفتی شما زمان لازم است. فشار مالی برای هزینه‌های حمایت از ترور، افراط و آدم‌کشی نتیجه می‌دهد.
معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری تأکید کرد: سه دهه، رابطه پدران شما و ایران دوستانه بوده؛ کودکان که وزیر می‌شوند، ابتدا پدرانشان را نقد می‌کنند؛ این خودبزرگ‌پنداری است. در زمان افزایش هزینه‌های شما در دخالت‌های منطقه‌ای تا رسیدن به نقطه بحرانی‌تان، صبر ما زیاد است؛ برای گفت‌وگو خواهید آمد. اين واكنش‌ها در پي آن عنوان شد كه وزير خارجه عربستان در گفت‌وگو با شبكه خبري يورونيوز با اشاره به توافق هسته‌اي ايران و غرب گفته بود: «نگرانی‌هایی که ما داشتیم و هنوز هم داریم، به پول‌هایی مربوط است که ایران به آن دست خواهد یافت». او با تکرار ادعاهای پیشین خود درباره ایران مدعی شد: «آنچه ما می‌بینیم، تداوم حضور ایران در فعالیت‌های خصمانه در حمایت از حزب‌الله لبنان، در سوریه و عراق و در تلاش برای تأمین سلاح برای حوثی‌ها در یمن است؛ بنابراین فکر می‌کنم هنوز نمی‌توان تصمیم گرفت که آیا در رفتار ایران تغییر صورت گرفته است یا نه، البته ما واقعا هیچ تغییری را نمی‌بینیم».

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 559467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =