این اولین بار نیست که مدیران عامل بانک ها بر سر نرخ سود به توافق رسیده اند اما بررسی روند گذشته نشان می دهد که به مرور زمان این توافق به دلایل مختلف موجه و غیر موجه به فراموشی سپرده شده است.

مریم یعقوبی

نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی این روزها در مرکز توجه مسئولان، بازیگران و فعالان اقتصادی قرار دارد. روز گذشته تعدادی از مدیران عامل بانک های دولتی و خصوصی، اقدام به صدور اطلاعیه ای مبنی بر تفاهم بانک های خصوصی و دولتی بر سر نرخ سود سپرده یک ساله 20 کردند و اظهار داشتند در صورت تایید شورای پول و اعتبار آمادگی اجرایی کردن این توافق از 15 اردیبهشت را دارند.

این تصمیم در شرایطی اتخاذ شد که عدم حضور مدیران عامل تمام بانک ها و همچنین موسساتی که متهم به افزایش نرخ سود سپرده و ایجاد بی نظمی در بازار پولی هستند از یک طرف و عدم حضور رئیس کل بانک مرکزی نیز از طرف دیگر می تواند این توافق را دچار شائبه هایی کند.

این اولین بار نیست که مدیران عامل بانک ها بر سر نرخ سود به توافق رسیده اند اما بررسی روند گذشته نشان می دهد که به مرور زمان این توافق به دلایل مختلف موجه و غیر موجه به فراموشی سپرده شده و با پیروی از نرخ سودهای غیر منطقی که موسسات غیر مجاز به سپرده های خود پرداخت می کردند به این بی نظمی که خود از آن متضرر شده اند دامن زدند.

غلامحسن تقی نتاج مدیر عامل بانک مهر اقتصاد، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین ضمن استقبال از این اقدام بانک ها برای توافق در کاهش نرخ سود تصریح کرد: «این توافق خوبی است، چرا که بانک ها هم به نتیجه رسیده اند که باید نرخ سود را متناسب با تورم کاهش دهند. اما نکته مهم این است که به این توافق پایبند باشند. مهمترین مسئله در تعیین نرخ سود رعایت آن است.»

وی با اظهار امیدواری در مورد رعایت سقف نرخ سود از طرف بانک های دولتی اظهار داشت: «برخی از همین بانک ها پیش از این هم اعلام کرده بودند که توافق کرده اند که یک نرخ سود را رعایت کنند اما خودشان نرخ سود را رعایت نکرده و به سپرده گذاران به روش های مختلف سودی بیش از آنچه اعلام کرده بودند پرداخت می کردند.»

وی ادامه داد: «برخی از بانک ها همچنان به نرخ سود بالاتر به عنوان جذابیت های تبلیغاتی نگاه می کنند.»

تقی نتاج تاکید کرد: «محوریت این موضوع را باید بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار داشته باشند و بانک ها باید برای تقویت بازار پولی، یک روش واحد با مدیریت نهاد حاکم و فضای هم فکری بانک ها را در پیش گیرند تا آثار مثبت این کاهش نرخ سود به مرور دیده شود.»

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد ضمن برشمردن بازارهای متاثر از کاهش نرخ سود گفت: «یک طرف این موضوع مدیریت بازار پولی و بانکی است طرف دیگر هم بازار سرمایه است. سکانداری این بازار را هم باید به نهاد حاکم آن که سازمان بورس است بسپاریم تا با هماهنگی بین بازار مالی و بازار پولی، کاهش نرخ سود بانکی در سایر بازارها نیز تاثیر مثبت داشته و بخش واقعی تولید و فعالان اقتصادی بتوانند از آثار مثبت کاهش نرخ سود بهره ببرند.»

وی ادامه داد: «البته هزینه های تولید فقط هزینه تمام شده پول نیست، بلکه مهم ترین عامل نرخ ارز است و از یک طرف هم سیاست های تشویقی تولید در قیمت تمام شده کالا تاثیر دارند. این عوامل به مراتب از هزینه تمام شده پول تاثیر بیشتری در هزینه های تمام شده کالا دارند اما

تقی نتاج با تاکید بر رعایت نرخ سود سپرده و تسهیلات توسط بانک ها و موسسات اعتباری تحت نظارت بانک مرکزی گفت: « باید به سایر شاخص های موثر بر هزینه های تمام شده کالا هم دقت داشت . اینطور نباشد که نرخ سود را کنترل کنیم اما عوامل دیگر همچنان به قوت خود باقی باشند که در این صورت شاهد بروز ناهنجاری های اقتصادی جدیدی خواهیم بود.»

 

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =