با جدی شدن بحث کاهش سود سپرده بانکی این پرسش در ذهن بسیاری وجود دارد که آیا شهروندان سپرده های خود را از بانک ها بیرون می کشند و به بازارهای دیگری منتقل می کنند.

با اظهار نظر رییس جمهوری درباره سود سپرده بانکی در جمع مردم گیلان کاهش نرخ سود بانکی وارد فاز تازه ای شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین علاوه بر رییس جمهوری که به صراحت درباره سود سپرده بانکی توضیح داد این عزم در کلام دیگر دولتمردان نیز ظرف یک هفته گذشته وجود داشته است به طوریکه  سخنگوی دولت در اولین نشست خبری خود از موضع دولت در زمینه کاهش نرخ سود بانکی سخن گفت. وزیر اقتصاد هم اعلام کرد که ساماندهی نرخ سود بانک‌ها جدی است؛ چراکه با توجه به کاهش محسوس نرخ تورم در دو سال گذشته، فاصله نرخ تورم و نرخ سود سپرده و تسهیلات بانک‌ها زیاد شده است.

اگرچه مسئولان اقتصادی دولت یازدهم بر کاهش سود سپرده بانکی تاکید دارند اما نگرانی ها در رابطه با خروج سپرده های بانکی نزد بسیاری از کارشناسان وجود دارد به طوریکه حتی قائم‌مقام بانک مرکزی با هشدار نسبت به تکرار تجربه‌های گذشته در زمینه سیاست‌های دستوری در بازار پول اظهار کرد: برای نمونه تصويب قانون منطقي کردن نرخ سود تسهيلات بانکي در سال 1385 و بي‌توجهي به تحولات متغيرهاي کلان اقتصادي و نرخ تورم، در عمل به تشديد سرکوب مالي منجر شد که درنهايت و به دليل عدم رعايت الزامات نظارتي، افزايش مطالبات غيرجاري بانک‌ها را به همراه داشت.  

اکنون با جدی شدن بحث کاهش سود سپرده بانکی این پرسش در ذهن بسیاری وجود دارد که آیا شهروندان سپرده های خود را از بانک ها بیرون می کشند و به بازارهای دیگری منتقل می کنند. 

موضوعی که به عنوان نظر سنجی در صفحه نخست خبرگزاری خبرآنلاین قرار گرفته است و تا لحظه انتشار این خبر  42.1 درصد عنوان کرده اند که در صورت کاهش 2 تا 3 درصدی سود سپرده بانکی پس انداز هایشان را از بانک انتقال نخواهند داد.

این نظر سنجی همچنان در صفحه نخست خبرگزاری خبرآنلاین ادامه دارد و شما کاربران گرامی می توانید در آن شرکت کنید.   

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یاسین کیا A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    24 54
    انتقال نمیدهم
    • بی نام IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      26 3
      میبرم موسسات اعتباری
  • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    34 1
    نرخ سود کم بشه بنفع بانکها است یا مردم؟
    • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
      0 0
      هر دو چون بانکها هم با کاهش سپرده و کاهش قدرت وام دهی مواجه و در نهایت با سو دهی کمتری می رسند، مثلا اگر بانکی 3 هزار میلیارد سپرده داشته باشد که قابل وام دادن باشد با نرخ بهره پائینتر با سپرده 2500 میلیردی مواجه و اگر سودشان 3 باشد 90 میلیارد سود و با کاهش سپرده از 3000 به 2500 میلیارد به 75 میلیارد سود می رسند ولی رانت و ام گیریها زیاد میشود چون وام گرفتن به صرفه میشود تا سپرده و قطعا قیمت ملک و اجارهها بالا میرود و بالطبع تورم نیز افزایش می یابد
  • بی نام IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    16 3
    مسکن
  • بی نام GB ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    13 3
    حتی اگز تمام بانکها هم رعایت کنند بانکهای دولتی منتفع می شوند و بانکهای خصوصی در آستانه ورشکستگی قرار می گیرند چون وقتی نرخ سود یکسان است به فرض اینکه تصمیم بگیریم پول را در بانک نگه داریم آن را به بانک دولتی که خطر انحلالش کمتر است منتقل خواهیم کرد. این را بانکهای خصوصی دقیقا می دانند و زیر بار نقشه ای که مدیران بانکهای دولتی زرنگ طراحی کرده اند در عمل نخواهند رفت چون در این صورت خطر ورشکستگی در کمینشان خواهد بود.
  • بی نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    15 0
    انتقال به جایی که سود بیشتر بدهد
  • علی EU ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    1 0
    به موسسات مالی واعتباری با درصد سود بالاتر منتقل می کنم چرا دولت سود پول ما را بالا بکشد و در واقع بدزد
  • بی نام RO ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    صددرصد انتقال خواهم داد
  • یعقوب IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    آیا سود وام ها رو هم کاهش میدن میشه بگن چیا ارزان شدن که توروم اومده پایین یا من در آورده یا ما تو مملکت اون ها زندگی نمیکیم.موسساتی هم از بانک مرکزی دستور میگیرند سود زیاد نمیدن مثل کوثر کم مونده دولت گدایی کنی خدا بهمون رحم کنی
  • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    انتقال ميدم به بازار ارز
  • بی نام IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    تا دو درصد مانعی ندارد
    • بابک A1 ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
      0 0
      بیچاره بی پولاو نیازمندا .پولدارا که اصلأ دوست ندارن سود بیا پایین چرا چون پو لشونو کجا هزینه کنن که اینقد سود به جیب بزنن و اما بانکها دیگه اصلأ دوست ندارن سود بیاد پایین اونا چرا چون رو پول مردم و پولدارا برا خودشون. کاسبی و دلالی خوبی راه و سودهای کلان میبرن واما بی پول های بیچاره میدونی چرا چون تفلکیا به علت رکود بازار و جیب خالی مجبورأ برن همون پولو از بانکها بصورت وام با سودهای خیلی بالابگیرن