آنا نوشت:

مشاور امور زنان در سازمان صدا و سیما از اظهارات مجری برنامه «ماه عسل» نسبت به «کمبود شوهر» در جامعه انتقاد کرد و گفت: این اظهارات استنباط شخصی مجری برنامه بوده و این سیاست صدا و سیما نیست و نباید این حرف در شبکه تلویزیونی مطرح می‌شد اما حتما تذکراتی به آقای علیخانی داده می‌شود.

سازمان صدا و سیما به عنوان بزرگترین بنگاه رسانه‌ای ایران که با هزینه سنگین بیت‌المال اداره می‌شود، در ماه مبارک رمضان با تولید و پخش برنامه‌های ویژه‌ای سعی در جلب مخاطب و البته ایجاد همدردی و همیاری با نیازمندان دارد. برنامه «ماه عسل» که از سال 1387 از صدا و سیما و با اجرای مجریان متعددی پخش شده، اخیرا نیز با اجرای «احسان علیخانی» رویه‌ تازه‌ای را در پیش گرفته است. این برنامه با دعوت از میهمانان ویژه سعی دارد با گذر از مفاهیم و فرم‌های کلیشه‌ای، نوعی واقع گرایی را در مسائل اجتماعی در پیش گیرد. بنابراین از معلول و ناتوان تا کودکان کار و عاشقانه دلباخته گرفته تا مدلینگ و پزر و خواستگاری تلفنی و ... در این برنامه دیده می‌شود. اما آنچه نقدهای بسیاری را متوجه صدا و سیما کرده اجرای پر حاشیه احسان علیخانی است که گاهی با توهین و تحقیر میهمانان و مخاطبان تلویزیون ملی همراه است.

«خانم، شوهر نیست به خدا» این جمله جنجالی احسان علیخانی خطاب به خانمی که پشت تلفن جواب رد به خواستگار مدعو و نشسته در استودیو داد، سبب شد جامعه زنان نسبت به این مساله واکنش نشان دهند و بسیاری از دختران و زنان کشور را آزرده خاطر کند. به طوری که بسیاری از گروه‌های زنان در فضای مجازی از این موضوع ابراز ناراحتی کرد‌ه‌ و معتقدند صدا و سیما، زنان را آنطور که هستند نشان نمی‌دهد و با سانسور رنگ و زیبایی را از زنان جامعه می‌گیرد اما در یک برنامه پر مخاطب به جامعه زنان به سادگی توهین می‌شود و هیچ مجازاتی هم در کار نیست.

«پروین سلیحی» مشاور امور زنان در صدا و سیما در گفت‌وگو با آنا به این ابهامات و اتهامات پاسخ می‌دهد.

* خانم سلیحی! بسیاری از زنان ایران نسبت به رویکرد برنامه «ماه عسل» و مجری آن انتقاداتی دارند و حتی از آن دلخورند. برای مثال در یک قسمت این برنامه زنده، آقای علیخانی تلفنی به خانمی تاکید می‌کند، ازدواج کند چون به قول مجری «شوهر نیست»؛ نظر شما در باره این شکل برنامه‌ها با این سطح تحقیر و توهین چیست؟

- متاسفانه گاهی در پخش برنامه‌های زنده اشکالاتی پیش می‌آید که برنامه ماه عسل مستثنی از آن نیست. خود من به عنوان یک زن از بیان این مطلب در تلویزیون بسیار ناراحت شدم و این موضوع حتما جای نقد دارد. البته این گفته‌ها ناشی از استباط شخصی مجری ماه عسل بوده است و نباید این حرف را در شبکه تلویزیونی مطرح می‌کرد. بنابراین حتما تذکراتی به وی داده می‌شود، زیرا هیچ وقت طرح چنین موضوعاتی، سیاست سازمان صدا و سیما نبوده است و کسی به این مجری القا نکرده که چنین جملاتی را مطرح کند اما با کنترل و نظارت دقیق‌تر و بیشتر باید از تکرار مجدد آن جلوگیری کرد.

* به عنوان مشاور امور بانوان در سازمان صدا و سیما چه تمهیداتی برای کنترل و نظارت محتوای برنامه‌های صدا و سیما برای جلوگیری از توهین و تحقیر قشرهای مختلف جامعه از جمله بانوان که حساسیت بیشتری دارند، اندیشیده‌اید؟

- ما در جاهایی که نقدی وارد باشد انتقادات خود را نسبت به برنامه‌هایی که با سیاست‌های سازمان صدا و سیما نسبت به زنان زاویه‌دار بوده و دچار انحراف شده به مسئولان سازمان اعلام می‌کنیم اما مردم و بانوان به عنوان مخاطبان برنامه‌ می‌توانند به صورت شخصی در سامانه 163 و بخش شبکه سوم سیما نظرات و انتقادات خود را نسبت به این برنامه و موضوع اعلام کنند. اعلام نظرات مخاطبان و مسئولان هر یک در جایگاه خود مهم است و نافی نظر دیگری نیست.

* زنان در رسانه ملی با محدودیت‌هایی در پخش تصاویر واقعی‌شان مواجه هستند، صدا و سیما برای زنان چه جایگاهی را در نظر دارد؟

- سازمان صدا و سیما برنامه‌های مدونی دارد که در این سیاست‌ها حفظ شأن و کرامت همه انسان‌ها به ویژه زنان مورد اهمیت بوده است به طوری که در این سازمان جایگاه خاص و ویژه‌ای برای زنان به جهت نقش و مسئولیت‌هایی که بر اساس خلقت و همینطور در جامعه بر عهده دارند، در نظر گرفته شده است زیرا زنان به عنوان مادر و همسر و مربی جامعه بشری نقش ویژه‌ای ایفا می‌کنند، به همین جهت ما در سیاست‌ها و دستورالعمل‌های سازمان برنامه‌های بسیاری برای زنان داریم. البته در برخی مواقع اشتباهاتی از سوی برخی برنامه‌سازان و مجریان صورت می‌گیرد اما سیاست سازمان و نظرات مدیران و مسئولان سازمان صدا و سیما اعلام چنین مسایلی نیست. همچنین نه تنها در مورد برنامه ماه عسل بلکه در مورد تمام برنامه‌هایی که از سیاست‌های سازمان صدا و سیما انحراف داشته باشد به وظیفه سازمانی و انسانی خود عمل کرده و به آن برنامه تذکرات لازم را خواهیم داد.

* آیا از شما به عنوان مشاور امور بانوان، در تصمیم ‌گیری‌ها و تولید برنامه‌های مرتبط با حوزه زنان، نظرخواهی و مشورت صورت می‌گیرد؟

- ما در سازمان یک جایگاه ستادی داریم. در این ستاد مسئولیت رصد، دیده‌بانی، هدایت و نظارت بر برنامه‌های مرتبط با زنان را بر عهده داریم تا سیاست‌های سازمان در بخش‌های مختلف در مورد زنان اجرا شود. همچنین بررسی و نظارت بر برنامه‌ها یکی دیگر از وظایف ما است تا ببینیم کدامیک از برنامه‌ها با سیاست‌های سازمان تطبیق دارد و این مساله را به مسئولان مربوطه سازمان منتقل می‌کنیم اما چنین نیست که قبل از تولید هر برنامه‌ای با مشاور امور بانوان مشورت و نظرخواهی شود زیرا آنقدر حجم برنامه‌‌های صدا و سیما زیاد است که اصلا امکان مشورت و نظرخواهی در این زمینه وجود ندارد.

* چند درصد از برنامه‌های تلویزیونی با تاکید بر مسایل زنان و برای آنان تولید می‌شود؟

- برنامه‌های سازمان صدا و سیما به صورت جنسیتی تولید و سهمیه بندی نمی‌شود. همه برنامه‌های سازمان صدا و سیما خانواده محور است و جامعه مخاطب را اعم از زن و مرد در نظر دارد. حتی برنامه‌های خانواده نیز با هدف خانواده محوری تولید می‌شود زیرا بسیاری از زنان جزو مخاطبان این برنامه‌ها هستند، به طور میانگین هر شبکه روزانه 2 تا 3 ساعت برنامه خانواده و خانواده‌محور پخش می‌کند و حتی همه شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی خانواده محور هستند.

 ۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمدی A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    29 9
    به تازگی این روند تمسخر دختر خانم ها در صدا و سیما زیاد شده چه بسا در سریال ها می بینیم که دختر ها رو موجودات دست و پا چلفتی نشون میدن که تا یک پسر از کنارشون رد میشه خودشون رو سوار بر اسب سفید می بینند و قصر رویا میسازن. نه واقعا این شرم آوره این نحوه تفکر مایه خجالته. مشکل اینجا نیست که شوهر کمه مشکل اینجاست که مرد واقعی و کسی که بهش بشه تکیه کرد کمه کسی که غیرت و مردونکی سرش بشه و تو مشکلات زندگی جا نزنه کسی که اماده زندگی باشه و بدونه زندگی یه سبزاره خوش اب و هوا نیست زندگی یه دو با مانع است که بای براش اماده بود.کسی که بزرگ شده باشه و محکم بشه بهش تکیه کرد نه کسی که خودش به دیگران تکیه می کنه و باز داره لق می زنه. مشکل اینجاست که پسرای ما یادشون رفته که باید ستون خونه باشن و این رو هم
  • بی نام A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    18 15
    چرا خودت نمیری زن بگیری ؟ به تو چه ربطی داره دخترا چکار میکنن؟
  • احمدي A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    14 6
    به تازگی این روند تمسخر دخترها در صداوسیما زیاد شده ودرسریالها می بینیم که دخترها رو موجودات دست و پا چلفتی نشون میدن که تا یک پسر از کنارشون رد میشه خودشون رو سوار بر اسب سفید می بینند و قصر رویا میسازن. نه واقعا این شرم آوره این نحوه تفکر مایه خجالته. مشکل اینجا نیست که شوهر کمه مشکل اینجاست که مرد واقعی و کسی که بهش بشه محكم تکیه کرد کمه کسی که غیرت و مردونکی سرش بشه و تو مشکلات زندگی جا نزنه کسی که اماده زندگی باشه و بدونه زندگی یه سبزارنیست زندگی یه دو با مانع است که باید براش اماده بودمشکل اینجاست که پسرای ما یادشون رفته که ...ادامه مطلب ارسال شد
  • آریا IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    19 19
    به نظر من حرف درستی زده
  • بی نام A1 ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    32 22
    این یارو یه بار تو عمرش یه حرف درست حسابی و حقیقت زده.یکم جنبه حقیقت داشته باشین خانم
  • بی نام A1 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    19 14
    خوب راست گفته غیر این بود نباید اینهمه دختر مجرد تو کشور میبود .حالا اگه جمعیت مجردین خانم کمتر از این مقدار میبود میگفتیم این تعداد دوست نداشتن ازدواج کنن اما امار فعلی بهوضوح داره نشون میده که شوهر کمه .حالا اگه کسی با واقعیت مشکل داره دیگه ایراد از خودشه . متاسفانه همیشه صداوسیما اقایون رو تو موضع ضعف و کوچک کردن اقایون درزمینه ازدواجوو... نشون داده ودیدیم نتیجشو حالا بزراید واقعیت ها گفته بشه .
    • بی نام A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
      7 2
      خودتون تنهایی استنباط کردید اینهمه رو؟ به تعداد همه دختران مجرد، پسران مجرد بیکار و پول تو جیبی بگیر هست که سنشون هم از سن ازدواج رد شده
  • مقیمی A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    13 3
    علت فاصله گرفتن مردم از صدا و سیما همینه که خیلی از واقعیات جامعه را وارونه جلوه می ده و حداقل اینکه منعکس نمی کنه در حالیکه مردم آنرا با تمام وجود حس می کنند. راه از بین بردن معضلات این نیست که روی آن ماله بکشن بلکه باید زمینه های بوجود آمدن آنرا از بین ببرن
  • بی نام A1 ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    21 7
    در برنامه های صدا و سیما و حتی پیامهای بازرگانی تصویر زن اینگونه . است:موجودی که فقط برای شوهر کردن آفریده شده و هیچ کارایی دیگری ندارد مردان را میفریبد برایشان دام میگستراندتا شوهرش شوند حتی پیرمردان را.
  • فرشاد A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    14 7
    کاملا مشخص بود که به شوخی این حرف رو زد دقیقا برعکس چیزی که شما نوشتین :|
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    18 18
    يكي نيست به اين آقا بگه اگه فقط شوهر برا دخترا ناياب شده چرا خودش با اين سن و سال هنوز مجرد بعضيا خيلي پررو هستن بخدا
    • بی نام A1 ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
      5 3
      شما چقدر ساده ای .دوست نداشته بره خواستگاری و ازدواج کنه اما یه دختر یا خواستگار نداشته یا خواستگار باب میلش براش نیومده نتیجه شوهر کم شده یا نیست .
  • بی نام A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    19 11
    دخترا خانوما چرا دارین گریه میکنین حرف حق تلخه آره. احسان جون دمت گرم فدایی داری