مهدی پازوکی:سهام عدالت در زمان های خاص سود داد/به کارشناسان سازمان مدیریت سکه دادند،از سازمان بروند

بررسی کنید که اعضای هیات مدیره شرکت های سهام عدالت که در31 شکل گرفته اند، چقدر حقوق می گیرند؟ این سئوال است که چرا در برخی برهه های زمانی در دولت قبلی این سهام سود داد و بعد این سود دهی تعطیل شد!

مهدی پازوکی می گوید: هرگونه انحصار در اقتصاد فسادآور است و موجب توسعه نیافتگی می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،مهدی پازوکی مهمان کافه خبر در ادامه سخنان خود درباره بررسی ریشه های فساد در اقتصاد گفت: من اعتقاد دارم ریشه بیشتر مفاسد، اقتصاد دولتی است؛اما این بدان معنی نیست که بخش خصوصی مشکل ندارد.

او با بیان اینکه تولید ناخالص داخلی ایران (GDP ) براساس برابری قدرت خرید( PPP ) حدود هزار دلار است و این عدد در ژاپن 5 هزار دلار است،تصریح کرد: این درحالی است که مثلا تعداد شعب بانکی در ژاپن نصف ایران است.واقعا این میزان شعبه بانک چه کمکی به توسعه اقتصاد می کند؟ درحالی که  تعداد زیاد شعب بانکی به عدم شفافیت  و فساد منجر می شود.

وی ریشه فساد را اقتصاد دولتی و رانتی ذکر کرد و خاطرنشان کرد: هرگونه انحصار در اقتصاد فساد به دنبال خواهد داشت،زیرا رانت خود انحصار است؛اخیرا" آگهی مناقصه شرکت مخابرات منتشر شده ،این آگهی از نظر من مشکوک است! من به عملکرد آقای پژویان زمانی که ایشان رییس شورای رقابت بود متعرض بودم چون واگذاری شرکت مخابرات براساس اصول رقابتی نبود.

این کارشناس اقتصادی معتقد است که اگرفعالیت و واگذاری مخابرات انحصار وجود نداشت، رقابت واقعی در حوزه مخابرات شکل می گرفت. بنابراین این اقتصاد دولتی است که سبب شده خصوصی سازی واقعی در ایران شکل نگیرد.

پازوکی با اشاره به عملکرد دولت نهم و دهم ،عنوان داشت: اینکه می گویم آقای احمدی نژاد کشور را به سمت فساد برد،نمونه اش داستان سهام عدالت است؛ بررسی کنید که اعضای هیات مدیره شرکت های سهام عدالت که در31 شکل گرفته اند، چقدر حقوق می گیرند؟ این سئوال است که چرا در برخی برهه های زمانی در دولت قبلی این سهام سود داد و بعد این سود دهی تعطیل شد!

به گفته وی سهام عدالت 6 سال است که یک ریال سود نداده است.درحالی که اگر در اقتصاد شفافیت باشد،علت سود ندادن مشخص می شود.

شکل گیری طبقه جدید اجتماعی با کمک فساد در اقتصاد

وی با بیان اینکه فساد اقتصادی سبب شده تا یک طبقه جدید در کشور بوجود بیاید،گفت:این طبقه جدید دغدغه تولید ملی را ندارد و حتی بخشی از پول خود رابه خارج از کشور انتقال داده است؛ سرآمد این طبقه جدید هم پدیده بابک زنجانی بود.متاسفانه هنوز این  شبهه وجود دارد که بخش از پشتیبانان بابک زنجانی مسئولیت دارند و تا روزی که افشا نشوند ریشه فساد خشکیده نخواهد شد.

این اقتصاددان تاکید کرد: باید این سیستم غلط اصلاح شود،زیرا سلامت یک جامعه عامل  توسعه یافتگی است.

او در ادامه به علل انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در دولت نهم اشاره کرد و یادآورشد: آقای احمدی نژاد به کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، سکه می داد که سازمان را ترک کنند! زیرا کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی در جلسات دولت با علم و اطلاعات و آمار که ابزار این سازمان است، حرف می زدند و رییس دولت خوشش نمی آمد.

پازوکی با بیان اینکه دولت قبل نیروهای کارآمد را از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور دور کرد،گفت: هزاران میلیارد پول هزینه مطالعه توسعه اقتصاد اسلامی شد،برای این کار موسسه تحقیقاتی ایجاد شد،اما امروز مشخص نیست عملکرد این موسسه چیست؟ من امروز به عنوان یک شهروند مدعی ام که نتیجه این تحقیقات درباره اقتصاد اسلامی چه شد؟

او با تاکید براینکه تفکر آقای احمدی نژاد و حامیانش آینده را تیره و تار نشان می دهند،گفت:درحالی که آینده ایران فوق العاده زیباست.حداقل 10 الی 12 سال آینده نسل جدید به دلیل تحولی که در آی تی بوجود آمده نسل پیشرویی خواهد بود.

این اقتصاددان با تاکید براینکه اقتصاد و حقوق  هر دو علم محسوب می شوند و در ارتباط با یکدیگر هستند،خاطرنشان کرد: سئوالم از قوه قضاییه این است که آقای مرتضوی که از دانشگاه آزاد یکی از شهرستانهای یزد لیسانس گرفته، چگونه همسرشان 9 میلیارد تومان وثیقه برای آزادی موقت وی تهیه کرده است؟ از کجا آورده؟ این حق من است که بپرسم.این مسایل شفافیت اقتصاد توامان است .

پازوکی ازدیگر ریشه های فساد را  فرارهای مالیاتی ذکر کرد و گفت: قرار بود در برنامه چهارم که آقای احمدی نژاد آن را قبول نداشت، نیمی از درآمد کشور از مالیات تامین شود که این اتفاق نیفتاد.در برنامه پنجم که دولت ایشان نوشت،این موضوع مجددا مورد تاکید قرار داد اما نتیجه چه شد؟ نتیجه این بود که بنا به گفته رییس سازمان مالیاتی دولت قبلی 25 درصد تولید ناخالص داخلی GDP فرار مالیاتی داریم؛این عدد یعنی 250 میلیارد تومان!

وی افزود: تمام بودجه عمرانی کشور حتی نصف این عدد هم نمی شود،اما به این راحتی فرار مالیاتی صورت می گیرد.باید مشخص شود که چه کسانی مالیاتی نمی دهد ؟ درحالی که باید کسی که درآمد دارد، مالیات بدهد.

وی ادامه داد: اگر پایان دولت شیخ حسن روحانی شاخص های اقتصادی به شاخص های آخر دولت آقای خاتمی برسد،باید مجسمه آقای روحانی را بسازند!

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 430412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    1 0
    میشه بگید چه کسانی سود گرفتند
  • احمدی A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 5
    باسلام خدمت آقای پازوکي عرض کنم یا اطلاعات شما غلط است یا خدای نکرده دروغ میگویید اعضای هییت مدیره سهام عدالت حقوقی دریافت نمی کنند علت عدم دادن سود به سهامداران مصوبه مجلس بوده است باید عرض کنم سود سهام عدالت بالغ بر سی و دو هزار میلیارد است تا سی و یک شهریور سال گذشته بوده وبه دولت داده شده است یعنی حدود هشتادو رصد مطالبات دولت