ایسنا نوشت:

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم رفتار جوان امروز مانند رفتار جوانان نسل‌های قبل باشد که حتی پایشان را جلوی پدر و مادرش دراز نمی‌کردند. در حال حاضراگر والدین به جوان توجه کافی نکنند و او را نپذیرند، جوان دلیلی نمی‌بیند فقط به علت اینکه نام مادر و پدر روی والدینش است آنان را بپذیرد.

محمدرضا رستمی افزود: جامعه جوان امروز به طور کامل خود را کنشگر می‌داند و می‌تواند تولید کننده محتوا باشد، برخی محتواها را نپذیرد، درباره آن نقد بنویسد و حتی به آن اعتراض و علیه آن تجمع مجازی کند یعنی جوان امروز به سادگی موضوعی را نمی‌پذیرد و از کانال‌های یک طرفه به طور کامل دوری می‌کند. وقتی احساس کند که دیده نمی‌شود یا حذف می‌شود، واکنش متقابل او ندیدن، نشنیدن و حذف کردن است.

وی تاکید کرد: در این چنین شرایطی نمی‌توان جوان، والدین یا دولت را مقصر قلمداد کرد. مقصر ناتوانی ما در پذیرش تغییرات، عدم انعطاف ما در همراهی و همدلی بین نسلی است. باید انعطاف و پذیرش خود را نسبت به نسل‌های جدید بیشتر کنیم و با توجه به اینکه توانایی زندگی کردن در عصر جدید مقتضیات خود را دارد. باید این مقتضیات را بشناسیم و مهارت‌های زندگی در عصر جدید را کسب کنیم و با سبک زندگی در عصر رسانه‌ای آشنا شویم و اثرگذاری آنها را در زندگی‌مان مدیریت کنیم.

طرح ملی سبک زندگی در عصر رسانه

معاون جوانان وزارت ورزش اضافه کرد: اگر چنین مهارت‌هایی را نداشته باشیم، نمی‌توانیم فرزندانی را تربیت کنیم که با فرهنگ خانواده پرورش پیدا کنند. در این شرایط آموزش همگانی اهمیت زیادی می‌یابد به همین علت طرح ملی سبک زندگی در عصر رسانه را پیش‌بینی کرده‌ایم که بخشی از آن مربوط به آموزش سواد رسانه‌ای است.

وی در تشریح رسانه‌های در دسترس نسل‌های جوان از پیش از انقلاب تا کنون اظهارکرد: رسانه نسل جوان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، رادیو و نوار کاست بود و تولید و تکثیر یک نوار کاست چندین ماه طول می‌کشید. رسانه دوره پیروزی انقلاب اسلامی، تلویزیون و رادیو و بعد از مدتی ویدیو به آن اضافه شد. همه این رسانه‌ها محتواهای یک طرفه‌ای را تولید می‌کرد. نسل بعد از جنگ تحمیلی، رفته رفته نسل ماهواره و در ادامه اینترنت رسانه اول شد البته همچنان اطلاعات یکطرفه بود به گونه‌ای که از طرف رسانه تولید و برای مخاطب ارسال می‌شد.

رستمی در پایان گفت: در آن زمان جامعه جوان هنوز امکان ابراز وجود و مشارکت در زمینه محتواهای تولید شده نداشت علاوه برآن فضای اجتماعی، اعتقادی بود و آنچه که از سوی رسانه‌ها منعکس می‌شد تا حد زیادی مورد اعتماد بود، اما نسل جدید، نسل رسانه‌های اجتماعی است، اگر در گذشته چندین سال برای عوض شدن محتواها نیاز بود ولی اکنون هر دقیقه و ثانیه محتواها در حال تغییر است. انواع و اقسام نگاه‌های جدید وارد حوزه محتوا می‌شود و هیچ گونه محدودیت و فیلتری برای دستیابی به انواع و اقسام محتواها وجود ندارد و باید خود را به روز کنیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 429989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =